×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در ایستگاه اختتامیه

به گزارش توس اکو به نقل از روابط عمومی هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به مدعوین گفت: مقام معظم رهبری گفته‌اند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، مرحوم آیت‌الله بهجت نیز گفته بودند که جوانان در مسجدالاقصی نماز خواهند خواند، در واقعه طوفان الاقصی و اتفاقاتی که در حوزه نظامی شاهد آن هستیم، اکنون امکان نابودی اسرائیل در عرصه سخت‌افزاری دور از ذهن نیست ،اما چرا رهبری از ۲۵ سال آینده سخن می‌گویند؟

مهدی شاد افزود: آنچه باید در این مسیر ۲۵ ساله برای نابودی رژیم منحوس صهیونیستی رقم بخورد صرفاً در حوزه نظامی و سخت نیست، در این ۲۵ سال باید اقناع افکار عمومی صورت گیرد و با ذهن و فطرت مردم درباره ظلم و چرایی نابودی ظلم صحبت کرد.

وی یادآور شد: چند ماه است که شاهد ریخته شدن خون مردم مظلوم فلسطین هستیم، این خون‌های ریخته شده باعث می‌شود که این نهال بالنده‌ای که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده، آبیاری شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد: ما با تمام وجود بر این باوریم که تک تک خون‌هایی که در غزه و فلسطین بر روی زمین می‌ریزد برای اقناع افکار عمومی و ارتباط گرفتن با ضمیر حق‌خواه جهانیان است.

شاد عنوان کرد: این خون‌ها به ستیز و جنگ با عکس‌ها، کلمات، فیلم‌ها و طراحی‌هایی می‌روند که در چند قرن گذشته به پشتوانه نظام سرمایه‌داری باعث ایجاد ظلم در عالم هستی شده است.

وی با بیان اینکه نیاز اساسی و ذاتی ما در انقلاب اسلامی توسعه روابط اجتماعی است، گفت: در سال گذشته یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی را تجربه کردیم، یک جاهایی نگران شدیم و به عمل خودمان شک کردیم اما ایستادیم. امروز بعد یک سال و چند ماه از آن اتفاق پیچیده باید ببینیم پیام اتفاقات سال گذشته چه بود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد: باید نسبت به پیام اتفاقات سال گذشته و مسئله مشارکت مردم در تک تک کرسی‌هایی که به آن نیاز داریم، حساس باشیم و این را وظیفه ذاتی خود بدانیم که با مردم ارتباط مستمر و عمیق‌تری بگیریم و در مقابل سؤالات اساسی مردم با یک فناوری مترقی به پاسخ و امکان ارتباط برسیم.

شاد متذکر شد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر یکی از تلاش‌هایی است که در کنار یکدیگر برای افق‌های مشترک و حرکت جبهه‌ای جهت هم‌افزایی، همفکری و تضارب آرا انجام می‌دهیم تا با یکدیگر صحبت کرده و انتقاد، امیدآفرینی و مطالبه‌گری ناظر به امید کنیم.

مرز بین انتقاد و سیاه‌نمایی خیلی باریک است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: جشنواره ابوذر برای اینکه برازنده نام ابوذر که یکی از صحابه خاص حضرت رسول(ص) و امیرالمومنین(ع) است، باید دارای دو صفت راستگویی و عدالت طلبی ابوذر باشد.

محمد حسین زاده افزود: اگر بخواهیم جامع‌تر بگوییم، این جشنواره باید همچون عمار تبیین‌گر نیز باشد، یعنی آن جایی که ولی نیاز دارد که تصویر، قلم و بیان رسانه کمک‌کننده جریان حق باشد، به وظیفه خود عمل کند.

وی متذکر شد: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خیلی‌ها به اسم روشنفکری به دنبال سکولارسازی جامعه هستند و می‌خواهند دین، مکتب و ایدئولوژی را به‌طور کلی از زندگی بزدایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از سختی‌ها کار رسانه آنجاست که باید پای این ایدئولوژی و مکتبی که ابوذر و عمار پرورش داده بایستد و این کار خیلی سختی است.

حسین‌زاده افزود: یک جایی باید انتقاد کرد و نترسید، یک جایی انتقاد کردن شاید تکمیل پازل دشمن باشد و باید به‌گونه‌ای دیگر آن انتقاد را بیان کرد که تکمیل پازل دشمن نباشد، مرز بین انتقاد و سیاه‌نمایی خیلی باریک است و این هنری است که باید اهل فن رسانه آن را تشخیص دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که اهالی رسانه دیار سرزمین خورشید و همسایه‌های ثامن‌الحجج به گونه‌ای قلم بزنند که موجب خشنودی امام رضا(ع) باشد و نام ابوذر برازنده نامشان باشد.

 

مشارکت ۴۲۱ نفر از اهالی رسانه در هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در این مراسم ضمن تشکر از تیم اجرایی و هیأت داوران این جشنواره اظهار کرد: در زمینه داوری امسال بیشتر از سال‌های گذشته به سراغ چهره‌ها و اساتید استانی رفتیم و نتیجه آن راضی‌کننده بود.

فاطمه سهامی افزود: اساتید کشوری نیز در هیأت داوران حضور داشتند که نگاه تخصصی آنها سبب اعتماد بیشتر شما به این جشنواره شد.

وی عنوان کرد: می‌توانیم ادعا کنیم که تیم هیأت داوران بر روی هر کدام از آثاری بررسی می‌کردند، اشراف داشتند و کاملا با دقت نظر وقت گذاشته بودند ، این اساتید اول به دلیل نگاه و تعهد داوران و بعد به دلیل اینکه جشنواره مربوط به شهر امام رضا(ع) بود، نگاه متفاوتی داشتند.

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با بیان اینکه امسال تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر از سال گذشته بود و ۴۲۱ نفر شرکت‌کننده در جشنواره هفتم داشتیم، گفت: با وجود حضور مؤثر بانوان در فضای رسانه‌ای اما تعداد شرکت‌کنندگان خانم در این دوره از جشنواره ۲۹.۲ درصد و درصد شرکت‌کنندگان آقا ۷۰.۸ درصد بود.

سهامی با بیان اینکه امیدوارم با توجه به ظرفیت‌ خوب بانوان در رسانه‌های خراسان رضوی در سال‌های آینده استقبال بیشتری از جشنواره داشته باشند، یادآور شد: در سال‌های گذشته در قالب‌های مکتوب با توجه به تعدد قالب، مشارکت بیشتری داشتیم اما امسال آثار ویدئویی رشد جدی از نظر کمیت داشتند.

وی افزود: ۲۵.۹ درصد آثار ارسالی به دبیرخانه مربوط به گزارش مکتوب بوده و مستند با توجه به ظرفیت خوبی که در استان داریم در رتبه دوم مشارکت قرار گرفته است.

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی ادامه داد: رتبه سوم آثار ارسالی نیز به عکس و یادداشت اختصاص یافت، در حوزه عکس نیز در زمینه آثار رسیده و شرکت‌کنندگان رشد داشتیم.

سهامی خاطرنشان کرد: جدی‌ترین هدف ما در جشنواره ابوذر جریان‌سازی در راستای حل مسئله بود، اینکه اهالی رسانه مطالبه‌گری درست را از اساتید بیاموزند و این موضوع را در آثارشان داشته باشند، سعی کردیم این نکته را در محورها و فرآیند جشنواره مدنظر قرار دهیم.

وی عنوان کرد: با توجه به مشورتی که از اساتید در زمینه تعیین محورهای جشنواره گرفتیم به سراغ شبکه مسائل استان رفتیم و بر این اساس ۱۳ محور را تعریف کردیم.

دبیر هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی با بیان اینکه بیشترین مشارکت در محور «امام رضا(ع) ولی نعمت فکری، مادی و معنوی مردم» با ۲۱.۵ درصد بود، اظهار کرد: محور «مطالبه‌گری از مسئولان تا حل مسئله» نیز رتبه دوم آثار ارسالی به جشنواره را به خود اختصاص داده و این موضوع برای ما نویدبخش این بود که جشنواره ابوذر به هدف خود برای زمینه‌سازی در این زمینه تا حدی رسیده است‌.

سهامی ادامه داد: نمی‌توانیم ادعا کنیم که به عنوان یک جشنواره این را مشخص کنیم که شرکت‌کنندگان در چه حوزه‌ای فعالیت کنند اما می‌توانیم مشوق و انگیزه‌بخش باشیم که در این حوزه‌ها فعالیت بیشتری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: مسئله‌محوری برای تأثیر اهالی رسانه نباید صرفاً در حد همان محصول رسانه‌ای باشد، بلکه پیوند مسائل جامعه برای حل آن موضوعات دغدغه ما در این دو سال بوده است.

در ادامه یکی از مهمانان این مراسم حامد عسکری، نویسنده و شاعر کرمانی بود که مجری برنامه‌ گپ‌وگفتی شاعرانه با او داشت.

این مجری و نویسنده کشوری با اشاره به روایتی که به صورت شخصی از حادثه متروپل آبادان داشت، گفت: دنیای امروز به شدت نیاز به انسان رسانه دارد.

 

اهدای نشان شهید فرودی به کوروش شجاعی

در ادامه مراسم نشان شهید فرودی با حضور همسر و نوه این شهید به چهره ماندگار رسانه‌ای خراسان رضوی اهدا شد.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی در این باره توضیح داد: هیأت انتخاب چهره ماندگار رسانه‌ای استان هفت عضو دارد که بعد از انتخاب آن شخص را به خانواده شهید فرودی معرفی می‌کنند و بعد از تأیید خانواده شهید در اختتامیه جشنواره ابوذر این نشان ارزشمند و فاخر به آن چهره ماندگار به مدت یکسال به امانت داده می‌شود.

مهدی شاد افزود: سال گذشته آقای بنی اسدی این نشان را دریافت کردند و این خودنویس را به جهت تبرک در اختیار داشتند، هیأت انتخاب در سال ۱۴۰۲ آقای کوروش شجاعی را که روزنامه‌نگار پیشکسوت روزنامه خراسان در زمینه دفاع مقدس است، انتخاب کردند.

 

تدوین و گردآوری شبکه مسائل خراسان رضوی

در ادامه این مراسم جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) در بسیج اقشار و متخصصین یادآور شد: رسالت رسانه پیش‌روندگی ماموریت‌های انقلاب اسلامی در تمام عرصه‌های جامعه اسلامی برای جامعه‌پردازی اسلامی و در کمک به تحقق دولت اسلامی و حرکت به سمت تمدن‌سازی اسلامی در جهت زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

سرهنگ محمدحسن عفت‌پناه عنوان کرد: با توجه به بیانات رهبر انقلاب در جمع اعضای هیأت دولت سیزدهم که گفته‌اند سرفصل‌ها را مشخص کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید، ما در این دوره شاهد دنبال کردن حل نظام مسائل از سوی مسئولان استان هستیم.

وی افزود: همان‌طور که رهبر انقلاب گفته‌اند باید مسائل اساسی را مشخص و مجموعه مسائلی که ذیل این موضوعات تخصصی وجود دارد را شفاف‌سازی و اولویت‌بندی کرد، چرا که منابع محدود است و ما مکلف به استفاده از منابع برای اولویت‌ها هستیم، قطعا اگر اولویت‌ها حل شود، مشکلات و موضوعات اساسی نیز حل می‌شود.

جانشین فرمانده سپاه امام رضا(ع) در بسیج اقشار و متخصصین ادامه داد: بر این اساس سؤال اساسی که در مجموعه نخبگان بسیج به وجود آمد این بود که موضوعات اساسی استان و مجموعه مسائل اولویت‌دار ذیل این موضوعات اساسی چیست؟ این مهمترین سؤالی بود که در مجموعه نخبگانی بسیج شکل گرفت و استاندار و معاونین استاندار و مسئولان دستگاه‌های اداری استان برای پاسخ دادن به این مسئله با مجموعه نخبگانی همکاری کردند و به لطف الهی طی یکسال کار علمی و پژوهشی به مجموعه مسائل اولویت‌دار که ذیل موضوعات اساسی اولویت‌دار استان مشخص و شفاف شد، دست یافتند. این مجموعه مسائل در کتاب اقدام روشن تدوین و گردآوری شده است.

عفت‌پناه با بیان اینکه در این زمینه اصحاب رسانه کمک کردند تا این کتاب با توجه به مطالبات رسانه‌ها به صورت دسته‌بندی و منظم تهیه شود، گفت: این کار نخبگانی به دنبال ایجاد یک جبهه واحد و متحدالشکل در استان است تا ظرفیت‌های ملی و زیادی که به لطف الهی در استان وجود دارد به همه مسئولان دستگاه‌های خدمتگزار معرفی شود.

مهدی فرجی، رئیس هیأت داوران هفتمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی نیز در ادامه بیانیه هیأت داوران را قرائت و اعلام کرد که هیأت داوران در قالب‌های رشته توییت تحقیقی، منبرهای مجازی و نشریات دانشجویی اثری را شایسته تقدیر ندانسته است.

در ادامه نفرات برتر این جشنواره رسانه‌ای با حضور فرمانده سپاه امام رضا(ع)، فرمانده انتظامی خراسان رضوی، شهردار مشهد، اعضای شورای شهر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی معرفی و تقدیر شدند.

در قالب مصاحبه بنیامین یوسف‌زاده از روزنامه شهرآرا با اثری با عنوان «مستبد نیستم، قاطعم» رتبه اول را کسب کرد، محبوبه فرامرزی نیز از شهرآرا نیوز با اثر «روضه‌خوانی برای رضا» رتبه دوم، علیرضا کاردار از روزنامه خراسان نیز با اثر «خانوم ساعت چند تعطیل می‌شیم؟» رتبه سوم را کسب کردند.

در این قالب آزیتا ذکاء از خبرگزاری رضوی نیز با اثر «طرح فرش‌های حرم مطهر امام رضا(ع) کیست؟» شایسته تقدیر شناخته شد.

هیأت داوران در بخش تیتر فاطمه رافع از روزنامه شهرآرا را با تیتر «روز مشهد به سررسید نرسید» شایسته مقام اول این بخش دانستند، تقی دژاکام از روزنامه جوان نیز با تیتر «نصیری، کوری و حجاب اجباری!» رتبه دوم را از آن خود کرد، منیره فضیلت نیز از خبرگزاری ایسنا با تیتر «یک ظرفیت بی‌بدیل با چند مانع بی‌دلیل» رتبه سوم را به دست آورد. همچنین مصطفی نخعی از خبرگزاری ایرنا با تیتر «پرچم مهر رضا، می‌رود شهر به شهر» شایسته تقدیر شناخته شد.

در قالب گزارش ویدئویی فاطمه سلطانی از صدا و سیما با گزارش «یک تیر و چند نشان» رتبه اول، عقیل رحمانی از روزنامه قدس با اثر «حادثه همچنان در کمین ترددهای ریلی!» رتبه دوم و فاطمه شه‌دوست ایزدی مفرد از صدا و سیما با گزارش «نور در نورستان» رتبه سوم را کسب کرد.

هیأت داوران در قالب یادداشت مهدی زارع از روزنامه قدس را با یادداشتی با عنوان «دیپلماسی روی شانه میدان» شایسته مقام نخست، محسن فاطمی‌نژاد از روزنامه قدس را برای یادداشت‌های «پر عقاب آمریکایی در چله کمان فلسطینی»، ««غزه» کوتاه‌ترین قصه جهان» و «نامیرا «آرمان عزیز ما»» شایسته مقام دوم و محمدجواد رنجبر از پایگاه خبری زائرنیوز را با یادداشت «حسن هم‌صحبتی و همسایگی» شایسته مقام سوم دانستند.

در قالب گزارش مکتوب مقام اول مشترک به لیلا کوچک‌زاده دندانساز از روزنامه شهرآرا برای گزارش «تنها بازمانده سالن تشریح» و وحید تفریحی از روزنامه خراسان برای گزارش «سایه شوم دیوهای سیمانی بر بارگاه رضوی!» رسید. مهدی عسکری از روزنامه شهرآرا نیز برای گزارش «نزدیک‌تر از همیشه به آقا» مقام دوم و بهاره موفقی از روزنامه خراسان برای گزارش «رویش جوانه‌های مهربانی» مقام سوم را کسب کرد.

معصومه مومنیان از روزنامه قدس برای گزارش «بابا نان نیاورد!» و علی‌اکبر ملکی از پایگاه خبری بصیرت خوشاب برای گزارش «۷۰ هزار حاشیه‌نشین چشم انتظار وصول اعتبارات مصوب» نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

در قالب مستند محمدمهدی خالقی از صدا و سیما با مستند «خوش آمدید، حسین جوان‌زاده» رتبه اول، احمد پورمنفردی شرکت‌کننده آزاد با مستند «من یک لایروب هستم…» رتبه دوم و سیده اعظم سیدی‌زاده حسینی از صدا و سیما با مستند «سقاخانه» رتبه سوم را کسب کرد.

همچنین علیرضا باغشنی از صدا و سیما با مستند «آقای شورا»، سجاد اسدی از گروه رسانه‌ای آرامدیا با مستند «سلام به آینده۳» و محسن عقیلی از صدا و سیما با مستند «گزارشی از جنوب لبنان در طوفان الاقصی» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در قالب مجموعه عکس هادی دهقان‌پور شرکت‌کننده آزاد با مجموعه عکس «از کویته تا کربلا» رتبه اول و مرتضی امین‌الرعایی از خبرگزاری مهر با مجموعه عکس«محرم خور از دیرباز تا کنون» رتبه دوم را کسب کرد.

در قالب عکس نیز هیأت داوران وحید بیات از روزنامه قدس را با عکس «آمدم ای شاه پناهم بده» شایسته رتبه نخست، رضا رادپور شرکت‌کننده آزاد را با عکس «مهر مادری» شایسته رتبه دوم و هادی دهقان‌پور از خبرگزاری آنا را با عکس «طومارنویسی» شایسته مقام سوم دانستند. سیدرضا مهری از خبرگزاری مهر نیز با عکس «در مسیر باد» شایسته تقدیر شناخته شد.

در قالب هنر و رسانه نیز هاله وجدانی اکبرزاده شرکت‌کننده آزاد با اثر «همه عمر برندارم سر از این خمار مستی» رتبه اول و مصطفی بهمن‌آبادی شرکت‌کننده آزاد با اثر «کجا بودیم _ کجا هستیم۶» رتبه دوم را کسب کرد.

در قالب پادکست مریم هدیه‌لو از رادیو ایران با اثر «یک قصه یک روایت»، سید مسلم احمدی از مشهد هنرمند با اثر «نوای حرم» رتبه دوم و حسین شجاع از رادیو زیارت با اثر «هر چه دارم از تو دارم» رتبه سوم را کسی کرد.

در بخش برنامه‌های تلویزیونی حمیدرضا مهدی‌پور مشهدی برای آثار «دی‌بی‌سی تاریخی(آرشیو) جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و دی‌بی‌سی تاریخی(آرشیو) ویژه حمله آمریکا به افغانستان» شایسته مقام نخست شناخته شد، مجتبی صاحب زمانی از صدا و سیما نیز برای برنامه تلویزیونی «جدی بگیرید» رتبه دوم را کسب کرد. همچنین محمدحسن قلی‌پور از صدا و سیما با برنامه «بوریا» و مهراد صفایی ثانی از صدا و سیما برای «فیلم کوتاه پرستار» مشترکا سوم شدند.

در بخش رسانه‌های محلی نیز فاطمه ارژنگی از رسانه محلی طریق برای اثر «نبود درمانگاه مجهز در طرق» رتبه نخست را کسب کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.