×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از زائران نوروزی

به گزارش توس اکو، مصطفی فیضی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳ که صبح امروز شنبه ۲۶ اسفند با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: سالانه افتخار داریم به بهانه نزدیک شدن ایام نوروز، برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ای را به زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ارائه دهیم که این مناسبت، از سال گذشته با ماه مبارک رمضان نیز تقارن یافته و توفیق خدمت‌رسانی ما به زائران و مجاوران عزیز را مضاعف کرده است.

فیضی به برنامه‌های سال تحویل در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و افزود: پس از اقامه نماز صبح و تا زمان سال تحویل و پس از آن با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای میزبان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستیم و امسال به حفظ و گسترش فضای معنوی هنگام سال تحویل توجه ویژه ای شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: قرائت دعای توسل و دعای سال تحویل، اجرای برنامه‌های متنوع با حضور نوجوانان با لباس‌های قومیت‌های مختلف، اجرای گروه سرود و همخوانی، و…‌ برخی از برنامه های تدارک دیده شده حرم مطهر رضوی ویژه سال تحویل است.

فیضی به برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امسال همانند سال‌های گذشته با افزایش و ارتقا سطح کمی و کیفی برنامه‌ها در ساحت قرآن، ماه مبارک رمضان را آغاز کردیم و در همین راستا ۱۶ عنوان برنامه قرآنی اعم از محافل قرآنی، ترتیل خوانی، تلاوت بین المللی، جلسات تفسیر، جلسات ویژه خواهران و نوجوانان به صورت شبانه روزی و مستمر در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.
وی گفت: امسال از تجربیات سال‌های گذشته در برنامه‌های شب های قدر استفاده کرده و با تقویت این فعالیت‌ها، مراسم ویژه‌ای را در رواق حضرت امام خمینی(ره) برای عموم زائران و بویژه زائران اردو و عرب زبان برگزار می‌کنیم.

وی در این نشست، گزارشی از فعالیت‌های آستان قدس رضوی طی سال ۱۴۰۲ نیز ارائه کرد و گفت: فعالیت‌های این آستان مقدس در ۴ حوزه ماموریتی تعریف شده است، تمامی فعالیت‌ها و خدمات در حوزه زیارت و حرم مطهر رضوی با زیر مجموعه های معاونت اماکن، معاونت خدمات زائر، معاونت تبلیغات اسلامی و بخشهای ستادی مربوط به حرم مطهر، تحت عنوان مدیریت عالی حرم مطهر رضوی تعریف شده است.
فیضی افزود: فعالیت‌های حوزه علمی آستان قدس رضوی نیزدر قالب سازمان علمی و فرهنگی مدیریت می‌شود، بنیاد بهره وری موقوفات نیز در حوزه اقتصادی فعال است و خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی در سطح مشهد، استان و کشور بر عهده بنیاد کرامت رضوی است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار این چهار بنیاد و سازمان، بخش‌های ستادی همچون معاونت سرمایه انسانی، مرکز ارتباطات و رسانه و …مسئولیت هماهنگی و اجرایی سیاست‌ها و منویات تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: طی سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های ستادی توجه ویژه به نظارت بر موقوفات، جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری، چابک‌سازی، توجه ویژه به نیات واقفین و گسترش خدمات در حرم مطهر و همچنین توجه ویژه به حوزه های علمی و فرهنگی در دستور کار بود که با ورود به عرصه های نو در مجموعه های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تجربه جدیدی را رقم زدیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در بنیاد بهره وری موقوفات تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر حفظ سرمایه ضمن اداره عمومی آستان قدس رضوی است، همه ما از فروش خام و مصرف از خزانه به صورت یک طرفه پرهیز داده شده‌ایم و به حفظ و صیانت از سرمایه آستان قدس رضوی به صورت مستمر تاکید شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: توجه به اولویت‌های نظام در مسائل اجتماعی خانواده و خدمت در مناطق محروم از موضوعاتی است که آستان قدس رضوی  با آنکه مسئولیت مستقیمی در این بخش ندارد اما همراهی و همدلی با بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد شادابی و نشاط جامعه و توجه به سیاست‌های کلی نظام از اولویت‌های آستان قدس رضوی است.
وی در ادامه به برخی از پروژه‌های در دست انجام آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: پروژه شیخ بهایی یکی از پروژه‌های در دست اقدام است و پروژه بازسازی و نوسازی زیر گذر حرم مطهر رضوی از دیگر طرح‌هایی بود که طی چند روز اخیر به اتمام رسیده است و از فعالیت‌های قابل توجه ما در حوزه عمرانی در سال ۱۴۰۲ بود.

 

افزایش مشارکت های مردمی

رضا خوراکیان، مدیر‌ عالی حرم‌مطهر رضوی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته با افزایش تعداد زائران و انتظارات آن‌ها مواجه خواهیم بود. رواق امیرالمومنین(ع) در دست ساخت است و این اولین صحنی خواهد بود که از پشت‌بام آن نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های مفصلی شروع شده که یکی از آن‌ها پروژه پارکینگ حرم بوده که با همکاری مدیریت شهری صورت گرفته است. هر کدام از این پروژه‌ها از نیاز‌های زائر است.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی گفت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد مشارکت‌ مردم بودیم که جمعیت زیادی از مردم به شکل افتخاری به زائران و مجاوران خدمت می‌دهند که این موضوع تاثیرگذاری را افزایش می‌دهد. ما در برنامه‌های مختلف سعی کردیم مشارکت را افزایش دهیم و دلمان می‌خواهد عرصه خدمت را برای کسی که می‌خواهد و ظرفیت دارد، فراهم کنیم.

خوراکیان بیان کرد: مجموعه‌ای از برنامه‌ها طراحی شده که سعی کردیم از برنامه‌های عمومی عبور کرده و به برنامه‌های اختصاصی برسیم، به عنوان مثال روزانه نزدیک ۱۰۰۰ نفر دانش‌آموز دختر را داشتیم که جشن تکلیفشان در حرم‌مطهر برگزار می‌شد یا در بحث ازدواج در قالب دانشجویی، کانون‌ها و ادارات برنامه‌هایی را طراحی و تقدیم می‌کردیم.

وی تصریح کرد: ما در استان برنامه‌های ویژه‌ای در عیدها، شهادت‌ها و مناسبت‌ها داشتیم. غبارروبی بارگاه امام رضا(ع) از برنامه‌های حرکتی انسان‌محور بود که با همکاری اصحاب رسانه ثبت شد.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: حرم امام رضا(ع) کانون تجمع عاشقان این امام است. تلاش شده از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم به عنوان مثال از سراسر کشور به مشهد می‌آیند و گل‌آرایی حرم مطهر را عاشقانه و با خلوص نیت انجام می‌دهند.

 

پیش بینی ۲۶۰ عنوان برنامه ویژه نوروز و رمضان در حرم رضوی

ربیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه گفت: ۲۶۰ عنوان برنامه ویژه نوروز و رمضان در حرم رضوی پیش‌بینی شده است.

عبدالحمید طالبی با بیان اینکه از جمله راهبردهای تولیت آستان قدس توجه به فعالیتهای فرهنگی، علمی و پژوهشی همراه با امتداد اجتماعی آنها است، افزود: پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) برای تحقق اندیشه های تمدنی آن حضرت با شعار «عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس» در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد که تاکنون ۲۷ پیش نشست آن برگزار شده است.

وی از برگزاری جشنواره فرهنگی صنایع خلاق در حوزه فرهنگ و معارف رضوی خبر داد و گفت: اختتامیه این جشنواره با حضور دبیر شورای عالی فرهنگی با هدف رصد شرکت‌های دانش‌بنیان و رویکرد فرهنگ رضوی و با ۵ پیش‌ نشست در قم، مشهد، تبریز و اصفهان برگزار شد. همچنین دومین کنگره فرهنگ و تمدن با محوریت مکتب هنر رضوی توسط موسسه آفرینش‌های هنری برگزار خواهد شد .

طالبی با اشاره به اهمیت سوغات زائر گفت: با توجه به اهمیت این حوزه از «نشان مهر» که جزء محصولات هنر رضوی بوده رونمایی شده است. پرونده ویژه با عنوان «آستان قرآن» و طرح تربیت مکتب رضوی در دستور کار است. علاوه بر این موارد نیز بخش مطالعه تخصصی در سازمان کتابخانه‌ها راه‌اندازی خواهد شد و آثار موزه قرآن پس از ۵۰ سال در دسترس محققان قرار می‌گیرد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.