×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راهبرد دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش توس اکو؛ سید مجتبی خیام نکویی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان تات، در این مراسم گفت: در بخش منابع داخلی، باید ظرفیت‌ها را بشناسیم و از آخرین فناوری‌های روز استفاده نمائیم. ما قابلیت دستیابی به امنیت غذایی پایدار و خودکفایی در محصولات راهبردی را داریم. برای ۱۰۳ میلیون جمعیت سال ۱۴۳۰ که بر اساس برآوردها که باید ۱۸۰ میلیون تن غذا تولید کنیم، را داریم، که نیازمند الزاماتی است. مهمترین آن در فرمایشات مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند، کشاورزی را دانش بنیان کنید.
مشاور وزیر کشاورزی اظهار کرد: هیچ حوزه‌ای به اندازه بخش کشاورزی ظرفیت استفاده‌ از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی را ندارد. اگر می‌خواهیم کشاورزی را دانش بنیان کنیم باید زمینه فناوری‌های جدید را فراهم کنیم، و این کار ساده‌ای نیست. میانگین سن کشاورزان ما ۵۴ سال است و ما در امتداد ترغیب کشاورزان حرکت جهادی نکرده‌ایم که جایگزین این نیروها باشند. ما ۴۴ هنرستان کشاورزی داریم که ۴ هزار دانش‌آموز تربیت می‌کند و این نیاز ممکن نیست. آموزش و پرورش ۱۰۳ هنرستان دارد و ما ۴۴ هنرستان با ۵ میلیون بهره‌بردار داریم.
ریاست سازمان تات کشور عنوان کرد: امروز در دهکده مشهد ملاحظه کردم که دانش و فناوری داریم ولی بکارگیری نمی‌کنیم. باید شرکت‌های داخل دهکده از ظرفیت دیگر شرکت‌های دهکده استفاده نمایند و بدانند ظرفیت آنها چیست.
وی ادامه داد: ایجاد بازار و حمایت از بازار، کار ما در دولت است. باید تولیدات شرکت‌ها در معرض دید عموم قرار بگیرد. باید از تولیدات مجوز دار برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت کنیم که بخشی از هزینه آن را پرداخت می‌نمائیم. اگر بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نکنیم هرگونه که باشند به زمین می‌خورند.
خیامی نکویی بیان داشت: شرکت‌ها باید بر اولویت جهاد کشاورزی متمرکز شوند. راهبرد دولت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. هر چقدر بخش خصوصی توانمند شود، شرکت‌های دولتی عقب‌تر می‌روند. انتظار داریم شرکت‌های مستقر در دهکده، متمرکز بر چالش‌ها و اولویت‌های استا شوند. ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز کشور توسط عشایر است و مفهوم آن این است برای خوراک دام ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور باید کار کنیم.
وی تصریح کرد: برای اینکه تولید در امنیت غذایی کشور ارزان باشد، باید دانش و فناوری داشته باشد و طراحی بر پسماند جیره غذایی شود. امروز یارانه‌ای که دولت به نان می‌دهد بسیار بسیار زیاد است. انتظار داریم فناوری نان سالم، پایلوت در کل شهرستان مشهد و استان گسترش پیدا کند. در سال ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نان مردم کشور است که با مصرف نان کامل ۵۰ درصد بیماری وارد بدن نمی‌شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه؛ نان سالم کامل، خلع در کشور بوده است، گفت: بعد از گندم بیشترین محصول مصرفی، برنج است. امسال با همت مرکز حفظ نباتات و مشارکت سازمان اتکا، ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت کشور به تولید برنج بدون سم اختصاص خواهد یافت. باید به سمتی برویم که سبد غذایی سالم ایرانی را دائما ارتقاء دهیم.
با وجود همه این تلاش‌ها، عقب هستیم
غلامرضا قنبری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بدون تحقق واقعی شعار سال، ماموریت های ما بویژه در امنیت غذایی محقق نمی‌شود. بعد از دو سال از دولت، تولید بخش کشاورزی از ۶ میلیون تن به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. ما در حوزه به‌نژادی واقعا هیچ کم و کاستی در تکنولوژی و کارشناسی نداریم و نتیجه این رشد که شاهد هستیم بخش عظیم بر موضوع به‌نژادی برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه با همه این تلاش‌ها، ما عقب هستیم، ادامه داد: به‌زراعی را هم در دستور کار خود داریم. اصول کشاورزی حفاظتی تبدیل به یک قرارگاه شده است. حضور کارشناسان، هیات‌های علمی دانشگاه‌ها، حضور شرکت‌ها و کشاورزان پیش رو در کارها داریم. در مصرف بهینه کودها، مبارزه با آفات و سن کارهای فوق‌العاده افتاده است.
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: ظرفیت‌های استان به شکلی نشان داده است که ظرف دو سال توفیقاتی داشته‌ایم. در سال ۱۴۰۱ در اکثر کشور نرخ رشد کشاورزی منفی بود ولی ما تفاوت نرخ شش رقمی متوسط کشور را داشتیم. در صادرات و تفاوت ارزش صادراتی در یک سری محصول ۳۵۰ درصد رشد را شاهد بودیم که تاثیر فوق العاده در نرخ کشاورزی کشور داشت.
قنبری با اشاره به اینکه؛ اگر فعالیت‌ها در جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات، منجر به حل مسئله و کمک به رقابت پذیری بین کشورها در امنیت غذایی نشود، بیهوده است. باید تحقیقات کاربردی را از تحقیقات راهبردی جدا کنیم. تحقیقات کاربردی به مزارع باید راه پیدا کنند. خرده مالکی به کشاورزی تحقیقاتی منجر شوند و به سمت کشاورزی پیشرفته بروند.

دهکده کشاورزی خراسان رضوی، مرجع زیست بوم فناوری کشاورزی کشور
مسعود نجف نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز در مراسم سالگرد تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سفر هیات دولت در سال ۱۴۰۱، پردیس فناوری و نوآوری استان تائید شد. مزیت ایجاد دهکده به صمع ریاست جمهوری رسید و ایشان تاکید بر اولین دهکده کشور در استان نمودند. تفاهم‌نامه ایجاد پردیس بین دستگاه‌های مرتبط تهیه شد، مصوبه هیات امناء پارک خراسان را گرفتیم و مصوبه پارک کشاورزی اخذ شد.
وی ادامه داد: در این مدت هزار و ۳۰۰ متر مربع فضای اداری و پشتیبانی تجهیز شد.  ۲۰ هزار متر مربع فضای کاری، گلخانه‌ای و آزمایشگاه و ۱۰ هکتار زمین و آب اختصاص داده شد. در حال حاضر ۳۲ هسته عضو، ۳۳ شرکت عضو، ۱۰ شرکت دانش بنیان، ۱۲ شرکت رشد یافته مشغول فعالیت هستند. ۷۰ شرکت در دهکده مستقر هستند و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. میزان حمایت تسهیلاتی از شرکت‌ها ۶۳ میلیارد ریال بوده و هزار و ۳۰۰ ملیارد ریال میزان فروش شرکت‌های فناور و دانش بنیان است.
ریاست مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان تصریح کرد: ۷ مورد ثبت اختراع، ۷۰ دوره آموزشی، ۶۶ مورد شبکه سازی هسته و واحدهای فناور و دانش بنیان، تجمیع اطلاعات واحدها عضو دهکده در تارنمای اختصاصی، حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، برگزاری دو رویداد استارتاپی جوانه و فن دانه از دیگر فعالیت‌های دهکده بوده است و امسال نیز برگزلری دو رویداد دیگر را در برنامه داریم.
نجفی افزود: چشم‌انداز دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی استقرار ۱۰۰ واحد فناور، اشتغال هزار نفر و فروش ۱۰ میلیارد ریالی محصولات است. همچنین مرجع زیست بوم فناوری کشاورزی کشور از طریق اولین شهرک علم و فناوری کشاورزی و صنایع غذایی کشور مهمترین چشم انداز ما، برای دهکده کشاورزی مشهد خواهد بود.
گفتنی است در مراسم دومین سالگرد تاسیس دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی چهار قرارداد، برگزاری نخستین رویداد فناورانه حوزه آب کشاورزی ( فن آب)، حمایت از ایجاد مزرعه نوآوری و زنجیره ارزش زیره، انتقال دانش فنی گیاه پزشکی و قراداد بررسی خصوصیات خاک و عمِکرد مزارع پسته، بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی و شرکت‌ها منعقد شد.
از دستاوردهای مرکز تات خراسان رضوی رونمایی شد
شایان ذکر است: در حاشیه این مراسم، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تات کشور، به همراه مسئولین کشوری و استانی، از پروژه دانش بنیان “تولید خوراک دام کامل تخمیری”، رونمایی از دو رقم جدید کلزا هوپا و هامان، رونمایی از دو دستگاه پیازکار و سورتر زعفران و رونمایی از بهبود دهنده آرد و نان کاملاز، همچنین نمایشگاه دائمی دستاوردهای دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی بازدید کردند.

دکتر سید مجتبی خیام نکویی در حاشیه بازدید از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: اکنون هفت درصد شرکتهای دانش‌بنیان فعال کشور در حوزه کشاورزی کار می‌کنند، در حالیکه این سهم باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی گفت: در حال حاضر تعداد ۶۲۱ شرکت دانش‌بنیان در مجموعه بخش کشاورزی کشور فعال هستند که نسبت به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان سهم اندکی است.

وی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه نیازمند حمایت‌های ویژه در بخش کشاورزی نسبت به بقیه حوزه‌ها هستیم.

معاون وزیر کشاورزی با اشاره به حمایت های لازم برای یافته‌های تحقیقاتی، ادامه داد: شاهد تحول چشمگیری در شتاب‌بخشی به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌ها و واحدهای فناور در دهکده فناوری و نوآوری در مرکز تحقیقات استان خراسان رضوی هستیم.

وی بیان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان مهمترین مولفه است، برای اینکه بخش کشاورزی به مفهوم واقعی کلمه تحول پیدا کند و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم.

خیام نکویی ادامه داد: ایجاد حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در هر یک از دهکده‌های فناوری و نوآوری کشور پیش‌بینی شده که شاید فعال‌ترین دهکده از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌ها در خراسان رضوی باشد.

معاون وزیر کشاورزی گفت: ما برای تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی و انتقال رایگان ۴۰۰ فناوری که در مجموعه سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج قرار دارند، به شکل رایگان زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به رونمایی تعدادی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد اظهار کرد: این دستاوردها می‌تواند تحول چشمگیری در کل کشور اعم از ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند. آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم،

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آنچه برای ما مهم بود و امروز پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده کردیم، تولید نان کامل است که استان خراسان رضوی ظرفیت دارد پایلوت این موضوع را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند و ما تا پایان سال آینده شاهد این موضوع باشیم.

رییس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزیافزود: با این کار قسمت اعظم نانوایی‌های خراسان رضوی نان کامل تولید می‌کنند. اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقاء سلامت مردم برداشتیم.

وی ادامه داد: اگر نان کامل در سبد غذایی مردم ما قرار بگیرد، می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماری‌ها را از بین ببرد، بنابراین اهتمام سازمان تات(سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) این است که همه نوع حمایتی را انجام دهد تا این اتفاق در کل کشور انجام شود. خوشبختانه استان خراسان رضوی در این موضوع از همه استان‌ها جلوتر است.

خیام نکویی اضافه کرد: ما نیازمند یک بسته سیاستی هستیم تا تولیدکنندگان نان این ظرفیت را داشته باشند که وقتی نان‌ را در اختیار مردم قرار می‌دهند از نظر اقتصادی برای آن‌ها به صرفه باشد. از همه افرادی که می‌توانند در تولید نان کامل به ما کمک کنند، درخواست کمک می‌کنیم و آن‌ها را در پارک علم و فناوری و دهکده‌های فناوری مورد حمایت ویژه قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ‌توافق کردیم که بتوانیم امسال به شکل ویژه‌تر در حوزه امنیت غذایی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.