×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ورود بیش از ۱۱ میلیون زائر به خراسان رضوی
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو ، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد یکشنبه ۱۹ فروردین ماه در سومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین که در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، اظهار کرد: از مسئولان کمیته‌های ستاد اجرایی خدمات سفر، اعضای کمیته‌ها، دبیرخانه ستاد، قرارگاه عملیاتی مرکزی و شهرستان‌ها به خصوص مشهد که طولانی ترین دوره خدمت‌گذاری را در این دوره ۴۰ روزه به خوبی همکاری و خدمت کردند، قدردانی می‌کنم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: زیارت گنج اصلی حوزه معرفتی، فرهنگی و اجتماعی نه تنها در میهن اسلامی بلکه مکتب اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی با اشاره به جایگاه تاثیرگذار بارگاه منور رضوی افزود: جاذبه‌ای بی‌بدیل در مضجع شریف امام رضا(ع) وجود دارد که در همه ایام سال شاهد حضور باشکوه مردم در این آستان مقدس هستیم و در مناسبت‌ها گستردگی وسیع و آمار بالایی دارند، این بیانگر فرصت بی‌بدیلی است که ناشی از جاذبه مکتب اهل بیت(ع) و دلبستگی آحاد مردم به اهل بیت(ع) است و این مسئولیت ما را بیش از گذشته سنگین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان گرد: ما در موضوع زائران شاهد گستردگی حضور هستیم که تنها در کمیت نیست و از همه سنین، اقشار، شهرها و روستاها، نخبگان، فقرا، مستمندان و نیازمندان حضور دارند. در این راستا اگر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب از حج به عنوان کنگره عظیم اسلامی یاد کردند، زیارت حضرت رضا(ع) کنگره دوم جهانی جهان اسلام است که همه حاضر می‌شوند و ۲ پیام اصلی دارد که اول دلبسته اهل بیت(ع) هستند و دوم همه خواسته‌ها و حوایج خود را از اهل بیت(ع) پیگیری می‌کنند، بنابراین همه ما باید افتخار کنیم که در این جریان خادم هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روز گذشته ۱۷۲ هزار و ۹۹۲ نفر ورودی به مشهد داشتیم، عنوان کرد: از این تعداد ۱۰ هزار و ۹۱۹ از طریق فرودگاه، ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر از طریق راه‌آهن، ۳۱ هزار و ۹۸۰ نفر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ۱۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر از طریق جاده‌ای با وسیله نقلیه شخصی وارد مشهد شدند.

وی با اشاره به اینکه مجموع آمار ورودی زائران به استان و مشهد از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز گذشته که ۳۳ روز خدمت‌گزاری را در بر می‌گیرد، ۱۱ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۳۵ نفر بوده است، تصریح کرد: سهم فرودگاه ۳۵۱ هزار و ۶۸ نفر، راه‌آهن ۶۱۶ هزار و ۳۵۸ نفر، حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای ۸۸۰ هزار و ۱۳۸ نفر و حمل‌ونقل جاده‌ای شخصی ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۱۷۱ نفر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد بیان کرد: مجموع ظرفیت اقامتی بهره‌برداری شده استان اعم از رسمی، موقت و اضطراری ۳۸ درصد از کل ظرفیت اسکان بوده که رسمی ۵۳ درصد، موقت ۵۵ درصد و اضطراری ۲۱ درصد است، همچنین مدت متوسط اقامت در ایام نوروز نیز ۳ روز بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه از مجموع اولویت‌هایی که در شبکه مسائل خدمتگزاری به زائران داشتیم، تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها و کالاها بوده است، تصریح کرد: از مجموع تخلفات از ۱۵ اسفند تا ۱۸ فروردین ۳ تخلف عدم درج قیمت و نصب نرخ‌نامه ۳۸ درصد، گرانفروشی ۳۰ درصد و عدم صدور صورتحساب معتبر و فاکتور فروش ۱۳ درصد در صدر هستند.

وی ادامه داد: در حوزه گزارش‌های دریافتی و شکایت‌های مردمی به سامانه تلفن ۱۲۴ از ۱۵ اسفند تا ۱۸ فروردین به ترتیب بیشترین شکایات مربوط به مواد خوراکی و غذایی ۲۰ درصد، مواد پروتئینی ۲۰ درصد، میوه‌جات، سبزیجات و نان ۱۰ درصد بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد با بیان این که ۵ دانشگاه علوم پزشکی استان در این مدت خدمت‌رسانی کردند، عنوان کرد: کار گسترده‌ای انجام دادند و از ۱۵ اسفند تا روز گذشته ۹۰ هزار و ۵۶۶ بازدید، نظارت و کنترل انجام شده است، علاوه بر این ۲۰ هزار و ۹۸۴ مورد اعمال قانون بوده که شامل اخطار، معرفی به مراجع قضایی و پلمب بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین سوخت مصرفی خودروها در این مدت گفت: از ۲۵ اسفند تاکنون ۲۴۶ میلیون لیتر سوخت مصرف شده که متوسط مصرف روزانه ۷.۸ میلیون لیتر در روز بوده و ۹ درصد افزایش مصرف سوخت داشتیم.

وی با اشاره به موج چهارم سفر به مشهد که مصادف با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید سعید فطر است، اظهار کرد: مهمترین مسئله در روزهای پایانی ظرفیت اسکان است که در این زمینه آمادگی حداکثری داریم، همچنین در تامین کالا، ارزاق، تنظیم بازار و نظارت نیز آمادگی‌های حداکثری وجود خواهد داشت. از طرفی هم برای بازگشت زائران نیز کمیته حمل‌ونقل در آمادگی قرار دارد.

 

خراسان رضوی در رتبه دوم دریافت گزارش تخلفات بعد از پایتخت

بخشعلی بیاتی قله‌زو در ادامه این نشست اظهار کرد: کمیته نظارت، بازرسی و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر استان اقدامات موثر و ویژه‌ای را در ایام نوروز انجام داده است.

وی بیان کرد: از ۱۵ اسفند تا ۱۸ فروردین ۹۴۷۸ مورد گزارش تخلف دریافت کردیم که در بین کل استان‌ها بعد از تهران با ۳۲ درصد، خراسان رضوی ۱۱.۵ درصد گزارش دریافت کرده است. درصد فراوانی در مواد خوراکی و غذایی ۲۰ درصد، مواد پروتئینی ۲۰ درصد، نان ۱۱ درصد، واحد‌های خدماتی، پارکینگ و اقامتی ۱۱ درصد، میوه ۱۰ درصد، پوشاک ۹ درصد، غذای رستورانی ۹ درصد و سایر موارد ۱۰ درصد بوده است.

بیاتی افزود: در این مدت ۱۲ هزار و ۶۰۵ مورد بازدید از حوزه واحد‌های اقتصادی در همه بخش‌ها انجام دادیم که ۲۳۴۳ پرونده تشکیل شده و ارزش ریالی این پرونده‌ها ۱۹۱۵ میلیارد ریال بوده است. تعداد شکایات دریافتی در پایگاه‌های سطح شهر ۴۷۱ مورد و استرداد وجه یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون تومان بوده و ۸۴ مورد پلمب داشتیم.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی ادامه داد: به لحاظ درصد تخلفات کشف شده عدم درج قیمت و نصب نرخنامه ۳۸.۷ درصد، گرانفروشی ۳۰.۷ درصد، عدم صدور صورت‌حساب ۱۳.۱ درصد، عدم ارائه فاکتور ۶.۳ درصد، عدم اجرای تکالیف واحد‌های صنفی ۲.۶ درصد، حمل‌ونقل، نگهداری و عرضه کالای قاچاق ۱.۹ درصد، دستورالعمل‌های بهداشتی ۱.۷ درصد، تقلب ۱.۱ درصد، حراج غیر قانونی ۱ درصد و سایر تخلفات ۲.۹ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: از نظر نوع کالا‌های مورد تخلف منسوجات، پوشاک، کیف و کفش ۲۳.۶ درصد، مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی ۲۳.۴ درصد، اقلام آرایشی و بهداشتی ۴.۲ درصد، لوازم خانگی، مبلمان و اثاثیه ۳.۱ درصد، واحد‌های اقامتی، هتل و مهمان‌پذیر ۲.۴ درصد، لوازم یدکی ۲.۱ درصد و سایر کالا و خدمات ۴۱.۲ درصد بوده است.

 

کاهش ۱۵ درصدی حوادث ترافیکی خراسان رضوی نسبت به سال گذشته

علی صبوری نیز دراین نشست اظهار کرد: جمعیت هلال احمر با ۳۰ پایگاه ثابت، ۹ پایگاه موقت و ۲۸ ایستگاه سلامت در حوزه امدادگران و نجاتگران و اعضای جوانان در طول طرح نوروزی خدمات امدادی و راهنمایی نوروزی را ارائه کردند.

وی بیان کرد: سال گذشته تا پایان روز ۱۷ فروردین تعداد کل حوادث ترافیکی ما ۹۳ مورد بود که امسال به ۷۹ مورد رسیده و ۱۵ درصد کاهش داشته است. در تصادفات ۲۵ درصد و واژگونی ۲۰ درصد کاهش داشتیم انحراف نیز کاهش و برخورد با مانع افزایش داشته است.

 

دلیل اصلی حوادث جاده‌ای در خراسان رضوی خستگی و خواب‌آلودگی است

محمدرضا دبیری نیز در ادامه افزود: ما امسال در مقایسه با سال گذشته بهبود وضعیت امنیتی را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: در حوزه حوادث ترافیکی در محور‌های مواصلاتی، استان ما جزو ۵ استان اول نبود و چهار رتبه اول کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و اصفهان بودند.

دبیری عنوان کرد: اقدامات پیشگیرانه استان نسبت به شناسایی محور‌های حادثه‌خیز و مراقبت‌ها در این دوره سفر‌ها موجب کاهش قابل ملاحظه حوادث و سوانح جاده‌ای شد که در تصادفات ۲۵ درصد، در تصادفات خسارتی ۴۱ درصد، در حوزه متوفیان ۱۲ درصد و در حوزه مجروحین ۱۲ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد رانندگانی که در سطح جاده‌ها تردد می‌کردند، رانندگی خوبی داشتند. در ارتباط با حوادث جاده‌ای خستگی و خواب‌آلودگی رتبه اول، سبقت و سرعت غیر مجاز رتبه دوم و انحراف به چپ خودرو‌ها رتبه سوم را در بروز سوانح داشت.

در ادامه دکتر محمدیوسف رحمتی، جانشین ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جانشین رییس این دانشگاه در کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی عنوان کرد: در ایام نوروز یک‌پنجم افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، غیر از شهروندان مشهدی بودند. ما در این مدت کاهش آمار حوادث را نسبت به سال گذشته داشتیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.