×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رتبه اول دنیا در تولید ضایعات کشاورزی

به گزارش توس اکو، غلامرضا قنبری امروز، ۲۴ خرداد ماه، در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی یکی از استان‌های اصلی در این بخش کشور است و دارنده توانمندی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی است و این استان را به یکی از استان‌های اصلی در پشتیبانی تولید و امنیت غذایی بدل کرده است.

قنبری با اشاره به اینکه امروز خراسان رضوی پشتیبان تولید در کشور است، بیان کرد: بخشی از نیازهای سایر استان‌ها توسط استان ما تامین می‌شود. علاوه بر این در تأمین محصولات پروتئینی ظرفیت مناسبی داریم.

وی تصریح کرد: در خراسان رضوی نیز در تولید برخی محصولات نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا دارای رتبه هستیم و نقش موثری در ارزآوری و ایجاد مرجعیت اقتصادی داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: خراسان رضوی در تولید زعفران با تولید ۷۵ درصد زعفران کشور رتبه اول را دارد؛ ضمن اینکه تامین‌کننده ۷۰ درصد نیاز دنیا هستیم. در تولید گلابی، آلبالو و جو رتبه اول کشور را در اختیار داریم. همچنین در تولید خربزه، آلو، تخم مرغ و توت درختی رتبه دوم کشور در اختیار خراسان رضوی است.

قنبری افزود: همچنین خراسان رضوی رتبه اول سطح زیر کشت پسته را در کشور دارد. علاوه بر این بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولید گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز مازاد سرانه مصرف در استان است. همچنین سال گذشته ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ راس دام سبک از استان به استان‌های دیگر صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی در تولید محصولاتی مانند چغندر، انگور، گیلاس و سیر رتبه سوم در کشور را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: یکی از دغدغه‌های امروز در بخش کشاورزی این است که راندمان متوسط تولید با سطح زیر کشت تناسبی ندارد؛ از همین رو فاصله بین راندمان تولید و رکوردهای تولید زیاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی این است که در زمینه تولید ضایعات کشاورزی در دنیا رتبه اول را داریم و در مجموع ایران سه درصد تولید ضایعات کشاورزی را به خود اختصاص داده است. در این خصوص باید به سمت روش‌های نوین پیش رویم تا ضایعات و تلفات در این بخش کاهش یابد. رکن اصلی این امر جهاد تبیین است که هم حوزه آموزش و ترویج را شامل می‌شود و هم باید مطالبه‌گری و پیگیری جدی شود.

قنبری ادامه داد: خراسان رضوی با تولید یک میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۶ تن شیر در سال رتبه سوم کشور را در اختیار داشته و در تامین نیاز مملکت خودکفا هستیم. خوشبختانه برنامه الگوی کشت در استان با کشت پاییزه آغاز شده و با کمترین انحراف در حال پیشروی هستیم. همچنین الگوی کشت بهاره هم در استان آغاز شده اما جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه گره‌گشا باشد بلکه باید سازمان‌های مربوطه برای تحقق الگوی کشت با جهاد کشاورزی همراهی کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه نقشه راه و چشم‌انداز مشخصی در بخش کشاورزی داشته باشیم، باید روی الگوی کشت تمرکز شود. از طرفی اگر بخواهیم کاهش قیمت تولید داشته باشیم، باید واسطه ها حذف شوند؛ ارتقاء بهره‌وری داشته باشیم و محصول سالم تولید کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات آب و خاک در حوزه کشاورزی اظهار کرد: باید به سمت الگوهای مصرف آب در همه حوزه‌های کشاورزی پیش رویم و در این خصوص الگوی مصرف آب داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مساله تنظیم بازار و توسعه بازرگانی از دیگر مسائلی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود. اگر قرار باشد خراسان رضوی در حوزه بازرگانی در دنیا دارای جایگاه باشد، باید تلاش کنیم که قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی کاهش یابد و از طرفی در راستای سلامت و استاندارهای ملی و جهانی اهتمام لازم انجام گیرد.

قنبری اضافه کرد: با توجه به شرایط تحریم، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات دشوار است؛ از همین رو از طریق ارتقاء بهره‌وری و تولید دانش‌بنیان باید به سمت کاهش قیمت تمام‌شده محصولات گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از پالایشگاه‌های گیاهان دارویی در خاورمیانه است، اظهار کرد: در خصوص گیاهان دارویی که یکی از مزیت‌های کشور است، بنا داریم به صورت ویژه این حوزه را توسعه دهیم. سال گذشته سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان از ۲۱ هزار و ۹۹ هکتار به ۳۰ هزار و ۱۵۰ هکتار رشد یافته و ۴۳ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: باید در خصوص مزیت‌های کشاورزی روی فرآوری و تکمیل زنجیره تولید کار کنیم و با خروج از خام‌فروشی به سمت فرآوری پیش رویم.

قنبری بیان کرد: اگرچه در تولید زعفران رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم اما ۲۵ درصد گردش مالی زعفران در دنیا مربوط به ما است؛ بنابراین باید در خصوص تکمیل زنجیره تولید در حوزه زعفران به صورت ویژه بپردازیم و به جای خام‌فروشی به سمت فرآوری محصولات گام برداریم.

وی با اشاره به کشت قراردادی و فراسرزمینی بیان کرد: این موضوع از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کشت فراسرزمینی حدود یک دهه است که در کشور ما مطرح شده و باید این نوع کشت به کشت قراردادی گره بخورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه تجارت و بازرگانی برنامه مشخصی نداریم و باید به سمت ارتقاء دیپلماسی غذایی با کشورهای همجوار و سایر کشورهای دنیا پیش رویم و امنیت لازم را برای کشت فراسرزمینی را فراهم کنیم.

وی گفت: کشت قراردادی نیز فقط به برخی از محصولات با خرید تضمینی مانند گندم خلاصه شده است. کشت قراردادی یعنی ارتباط تکمیل کننده، ارگانیک و هدفمند بین حلقه‌های تولید برای تامین کردن نیازهای یکدیگر؛ لذا باید کشت قراردادی به دست بخش خصوصی سپرده شود و تصدی‌گری دولت را کنار بگذاریم.

قنبری با اشاره به موضوع هوشمندسازی کشاورزی اظهار کرد: رصدخانه کشاورزی برای این موضوع در تهران آغاز به کار کرده و به زودی به شهرستان‌ها در این خصوص ابلاغ خواهد شد. اولین پلتفرم تنظیم بازار در مشهد در حال اجرا است که به زودی رونمایی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه در سال زراعی کنونی یخبندان، سرمازدگی، گرمای بهاره و خشکسالی ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی و دامپروری استان خسارت وارد کرده است، افزود: متاسفانه پس از سرمای بی سابقه دی ماه پارسال، تجربه گرمای بهاره و در نهایت خشکسالی امسال در مجموع این میزان خسارت را به تولیدات بخش کشاورزی استان اعم از باغی، زراعی، شیلات، دام و طیور و زیرساخت‌ها وارد کرده است.

در ادامه غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی اظهار کرد: اگرچه دستمزد کارگر نسبت به سال ۹۶، ۱۴ برابر افزایش پیدا کرده اما قیمت محصولات کشاورزی آنچنان افزایشی نداشته است.

وی افزود: بخشی از هزینه‌های تولید طبیعی و ناشی از قیمت جهانی است اما بخشی از آن به علت عدم مدیریت بازار و مواردی از این قبیل است.

ساربان ادامه داد: خراسان رضوی در حوزه گیاهان دارویی ظرفیت بالقوه‌ای دارد که مهمترین آن‌ زعفران است که البته ثبت جهانی نشده و این امر مهم همچنان معطل مانده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه ۲ عامل مهم اقلیمی از جمله دما و بارندگی بر بازدهی تولید زعفران اثرگذار است، از این رو در شرایط اقلیمی نامساعد با کاهش تولید زعفران روبه‌رو می‌شویم که این مساله کاهش صادرات را در پی دارد.

وی گفت: طی سال ۱۴۰۰ که بارندگی بحرانی و به میزان ۱۱۹ میلی‌لیتر بود، تولید زعفران به ۱۴۸ کیلو رسید. همچنین طی سال گذشته میزان بارندگی در خراسان رضوی ۱۶۲ میلی‌لیتری و تولید زعفران به ۱۸۰ کیلو رسید.

ساربان تصریح کرد: سرمای سخت سال گذشته بیشترین خسارت را به تولید زغفران وارد کرده و همه این عامل باعث شده تولید این محصول در کشور کم شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.