×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان کشور در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش توس اکو ، میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، امروز ۲۴ خردادماه در نشست خبری هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که با حضور اصحاب رسانه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی مبدع بسیاری از فعالیت‌های خلاقانه بوده است و در حوزه مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان هم باید گفت که این استان مبدع این مسابقات بوده است، زیرا امسال هشتمین سال است که این مسابقات به صورت کشوری برگزار می‌شود، اما هجدهمین سال است که در این استان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از این‌رو امیدواریم که این دوره از مسابقات قرآنی فرهنگیان سراسر کشور را همچون ادوار گذشته یک مسابقه مانا، اثرگذار و همراه با خاطرات به یادماندنی برای میهمانان داشته باشیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی در مدارس سراسر کشور و در مناطق آغاز شد و امسال ۱۰۸ هزار فرهنگی در مسابقات قرآن، عترت و نماز در پنج رشته قرائت، ۱۰ جزء، حفظ کل، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام ثبت نام کرده‌اند.

باقری اظهار کرد: مرحله منطقه‌ای مسابقات بر خلاف مسابقات دانش‌آموزی که در آموزشگاه برگزار می‌شود از مرحله منطقه آغاز می‌شود، به گونه‌ای که حدود ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش در دهه مبارک فجر ۱۴۰۱ مسابقات خود را با حضور این ۱۰۸ هزار نفر برگزار کردند، نفرات اول این مسابقات به مرحله استانی راه پیدا کردند و استان‌ها نیز در هفته بزرگداشت مقام معلم مسابقات خود را برگزار کردند و نفرات برتر که تعدادشان به ۳۲۰ نفر می‌رسید به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد بالغ بر ۱۶۰ نفر در بخش آقایان و ۱۶۰ نفر هم در بخش بانوان حضور داشتند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مرحله مقدماتی کشوری اینگونه برگزار شد که شرکت‌کنندگان آثار خود را در سه رشته قرائت، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام به وزارتخانه ارسال کردند و همچنین متسابقان رشته‌های حفظ ۱۰ جزء و حفظ کل نیز از طریق ارتباط زنده با داوران کارهای خود را ارائه دادند و در نهایت از بین این ۳۲۰ نفر بالغ بر ۱۵۰ نفر به مرحله نهایی راه خواهند یافت.

باقری تصریح کرد: شاید آمار تعداد افرادی که امسال در این مسابقات شرکت می‌کنند کم باشد که به این دلیل است که امسال تنها این پنج رشته را در سامانه ثبت کرده‌ایم، در حالی‌که تعداد قابل توجهی از استان‌ها به جز این پنج رشته، رشته‌های دیگری هم دارند که مسابقات خود را در آن رشته‌ها برگزار می‌کنند.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از اهداف مسابقات فرهنگیان این است که این معلمان به واسطه اینکه در یک فرایند رقابتی حضور پیدا می‌کنند، این حضور آن‌ها قطعا موجب ارتقاء آن‌ها به لحاظ کیفی در حوزه پنج رشته و سطح شغلی آن‌ها خواهد شد و این ارتقاء تجربی، دانشی و مهارتی آن‌ها نیز به دانش‌آموزان انتقال خواهد یافت.

باقری افزود: همچنین به دلیل اینکه این مسابقات رقابتی هستند از طرفی انگیزه بخش هم هستند و لذا این موضوع می‌تواند بر روی دانش‌آموزان آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد. به گونه‌ای که اگر رصد کنیم معلمانی که از مناطقی در هر استان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، قطعا دانش‌آموزان آن منطقه رشد چشمگیری به لحاظ سطح کیفیت دانشی خواهند داشت.

وی اظهار کرد: در واقع یکی از انگیزه‌های فرهنگیان برای شرکت در این مسابقات این است که این مسابقات در مشهد و در جوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) برگزار می‌شود و هیچ انگیزه و پاداش دیگری نمی‌تواند جایگزین چنین پاداشی برای حضور آن‌ها در این مسابقات شود.

باقری بیان کرد: بحث مردمی‌سازی فعالیت‌ها که نمونه آن استفاده حداکثری از ظرفیت نهادهای همسو و فرهنگی به ویژه آستان قدس رضوی و اوقاف که از دیرباز بوده، اما در طی چند سال اخیر به این فعالیت‌ها افزوده شده نیز در این استان قابل توجه است. همچنین بحث وقف مشارکتی که اتفاقا از مطالبات اخیر رئیس جمهور از آموزش و پرورش و اوقاف تحت عنوان «وقف مشارکتی قرآنی» است از دیگر فعالیت‌های این استان به‌شمار می‌رود که به واقع پیشینه و خاستگاه این طرح نیز این استان بوده است.

 

فعالیت‌های قرآنی در خراسان رضوی از جایگاه مطلوبی برخوردار است

سیدامیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش استان، نیز در این نشست خبری اظهار کرد: استان خراسان رضوی در حوزه قرآن، عترت و نماز و برگزاری مسابقات دانش‌آموزی و فرهنگیان جایگاه خوبی در کشور دارد و تاکنون هم آنگونه که از این استان که سرزمین امام رضا(ع) است، انتظار می‌رود، فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته و جایگاه خوبی را کسب کرده است.

وی بیان کرد: البته که باید برنامه‌هایی بیش از این را داشته باشیم و برنامه‌های قرآن، نماز و عترت این استان باید فوق همه برنامه‌ها باشد، از این‌رو شایسته است که ما به عنوان یکی از متولیان این حوزه تمام ساز و کار برنامه‌های خود را همانگونه که در سند تحول آمده است با آموزه‌های قرآنی تطبیق دهیم و همواره چنین انتظاری از این استان پر برکت وجود دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: این در حالی است که اقدامات و فعالیت‌های ارزنده این استان به گونه‌ای بوده است که بزرگان قرآنی با تجربه‌ای که در خدمت آن‌ها هستیم برخاسته از این استان هستند که موجب افتخار آموزش و پرورش و جامعه عزیز خراسانی است.

شوشتری بیان کرد: در سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در سه محور داشته‌ایم. محور اول در رابطه با توانمندسازی همکاران فرهنگی مقاطع ابتدایی در رابطه با قرآن بوده است.

وی اظهار کرد: محور دوم هم در رابطه با فراهم کردن امکانات قرآن که خوشبختانه اقدامات ارزشمندی در این راستا صورت گرفت. یکی از اقدامات ارزشمندی که در این راستا صورت گرفته است، نشستی بود که هفته گذشته با اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان در رابطه با طرح وقف قرآن، عترت و نماز که در استان برگزار شده بود و در حال حاضر نیز این طرح به ثمر نشسته است، داشتیم و امیدواریم که این طرح را مجددا ترویج کنیم و توسعه دهیم تا جذب بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: به واقع که ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز برای دانش‌آموزان استان از جمله منافع این طرح به‌شمار می‌رود و همچنین باید گفت که به دنبال این طرح نیز موقوفات و مبالغ خوبی جمع‌آوری شد.

شوشتری گفت: محور سوم نیز مسئله دانش‌آموزی و پرداختن به تدریس قرآن در مدارس است و به عبارتی موضوع تعلیم و تربیت روخوانی و روانخوانی قرآن بوده است که در همین راستا اقدامات گسترده‌ و ارزشمندی صورت گرفته است و بر اساس این محورها نیز پایش‌های گسترده‌ای در رابطه با نمازخانه‌ها، دارالقرآن‌ها و… در مدارس انجام شده است.

وی اظهار کرد: همکاری‌های آستان قدس رضوی با مدارس در رابطه با پوشش و مشروف شدن دانش‌آموزان فعالیت‌های بسیار خوب و موثری بوده است، به گونه‌ای که جشن تکلیف‌های ۶۰۰۰ نفری، دعوت دانش‌آموزان حاشیه شهر به صبحانه‌ گرم حضرت و سایر برنامه‌های آموزشی را با همکاری آستان قدس رضوی داشته‌ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.