×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 4 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حدود ۱۵ درصد گل تولیدی خراسان رضوی صادر می شود

به گزارش توس اکو، محمد رضایی در نشست خبری روز ملی گل و گیاه بیان کرد: صادرات گل از چندین استان انجام می شود و کشورهای حوزه خلیج فارس عمدتا از شیراز، روسیه و آذربایجان از استانهای شمالی و گل ترکمنستان از مشهد و مقداری کمی از تهران تامین و صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه گلفروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی مشهد گفت: نوسان قیمت جهانی گل بالاست و باعث می شود گاهی صادرات گل کم یا زیاد شود و همچنین در برخی از مقاطع سال که مصرف گل بالاتر می رود، سیاست دولت مبنی کاهش صادرات است اما می توان گفت طی سال حدود ۱۵ درصد از گل‌های تولید استان صادر می شود.

وی در خصوص نوع گلهای صادراتی استان عنوان کرد: ۵۰ درصد گل صادراتی رز و ۵۰ درصد گل های داوودی، لیلیوم، میخک، و آنتریوم است که به ترتیب جزو بیشترین گلهای صادراتی استان هستند و این گل‌ها به صورت پک و ترکیبی هم صادر می شوند.

وی با اشاره به محدودیت واردات گل نیز عنوان کرد: این محدودیت بابت حمایت از تولیدکننده داخلی اعمال می‌شود.

ملیحه نوروزبیگی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه ای خراسان رضوی نیز در ادامه بیان کرد: در سرمای بی سابقه دیماه گذشته خسارات سنگینی به گلخانه داران وارد شد و در بخش گلهای فصلی و آپارتمانی ۸۰ درصد محصولات از بین رفتند.

وی تاکید کرد: برای مقابله با سرمازدگی لازم است امکانات فنی را توسعه دهیم، اما هزینه‌ها خیلی بالاست و تامین این زیرساخت‌ها نیازمند ارائه تسهیلات مناسب است. همچنین پوشش بیمه‌ای گلخانه‌ها نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان است.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان در قرارداد با شهرداری برای استقبال از بهار بسیار متضرر شدند و چون برنامه ای از قبیل تسهیلات ارزان قیمت یا کمک بلاعوض برای جبران خسارت وجود ندارد، پرونده های خسارات مسکوت مانده است.

نوروزبیگی یکی دیگر از اقدامات اتحادیه گل و گیاه را تامین گل برای فروشندگان گل در چهارراهها عنوان کرد و افزود: قبلا آنان گلهای ضایعاتی کف بازار را باقیمت پایین می‌خریدند و می‌فروختند و این گلها یک روز هم دوام نداشتند و باعث می‌شد نگاه مردم به گل منفی شود.

وی گفت: در اصلاح این روند طبق قراردادهایی که با شهرداری بسته شد تا مدتی قبل اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه این گلها را که از کیفیت خوبی برخوردار بودن تامین می‌کرد که در حال حاضر سازمان میادین شهرداری و یک شرکت پیمانکاری متولی تامین گل شدند.

احمد نادری، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی رتبه ۱۷ تولید گل و رتبه ۱۱۵ صادرات آن را در اختیار دارد. متاسفانه فرهنگ مصرف گل در کشور خیلی ضعیف است و بین پنج تا ۱۰ گل برای هر ایرانی است؛ این در حالی است که سرانه مصرف در دنیا به طور میانگین ۳۵۰ گل برای نفر است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در مصرف گل در کشور عنوان کرد: در حال حاضر در ۱۱۴ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی گل‌های زینتی و شاخه‌بریده کشت می‌شود. البته باید توجه داشت شرایط اقلیمی هر استان در مساله کاشت گل خیلی دخیل است. خراسان رضوی رطوبت کمی دارد، اما زیاد بودن ساعات آفتابی جزو مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود. البته باید توجه کرد که هزینه کارگر در استان ما نسبت به استان‌های جنوبی بیشتر است.

نادری با بیان اینکه گلخانه‌های خراسان رضوی به لحاظ فنی جزو گلخانه‌های تراز اول کشور به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه گلخانه‌های توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی و گل رز استان هر سال در کشور به عنوان گلخانه‌های دارای رتبه شناخته می‌شوند. در مجموع با وجود اینکه از نظر تولید، کاشت گل در استان پایین است، اما خراسان رضوی به لحاظ فنی در این حوزه جایگاه خوبی در اختیار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به فرایند صدور مجوز‌های بهره‌برداری و تغییر کاربری اراضی، از آن به عنوان یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان یاد کرد و افزود: این موضوع موجب طولانی شدن روند دریافت مجوز‌ها می‌شود؛ در حالی که صنعت کشت گل نیازمند سرعت عمل است.

مهرداد میرحسینی، مسئول امور گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه گفت: گلخانه داران باید در زمینه پیش بینی و مسایل فنی و تجهیزات انرژی و بروزرسانی گلخانه‌ها سطحشان را بالا ببرند، تا خسارات وارده از تغییرات دمایی به حداقل برسد و می‌شود جلوی مقداری از این خسارات را به سادگی گرفت.

وی تصریح کرد: می دانیم هزینه های این اقدامات بالاست و تسهیلات مناسب باید برای آنان در نظر گرفته شود.

میرحسینی بیان کرد: پوشش بیمه ای برای خسارت تغییرات شدید دمایی ضعیف است و باید با رایزنی با شرکت های بیمه ساز و کار ویژه ای باید برای آن چید تا با یک سرمازدگی که معمولا در سطح یک استان به یکباره و فراگیر اتفاق می افتد آنان نیز از عهده مبالغ بربیایند.

وی در خصوص تعداد و مساحت گلخانه‌های استان گفت: بیش از ۲۰۰۰ واحد گلخانه‌ای و ۳۶ هکتار فضای گلخانه ای و ۳۵ هکتار فضای باز در استان داریم که هر هکتار ۱۲ تا ۱۵ نفر اشتغال دائم و مستقیم و دو برابر آن اشتغال غیر مستقیم از بازار، میادین و حمل و نقل ایجاد می‌کند.

مسئول امور گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی درآمد خالص از هر هکتار گلخانه استاندار و در متراژ بالا را پنج میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه گلخانه از مالیات مستقیم معاف است و تاکنون گلخانه داری سودآور بوده است و امیدواریم همین روند ادامه داشته باشد، چون هزینه های کود و سم به دلار است.

میرحسینی گفت: برای احداث یک هکتار گلخانه علاوه بر زمین و آب، ۱۵ میلیارد تومان تجهیزات نیاز است و سرمایه درگردش بسیاری بنا به نوع محصول نیاز است.

وی با بیان اینکه یک سوم گل رز صادراتی کشور از استان خراسان رضوی تامین می شود، افزود: مشکلات صادرات باید حل شود و بازاری که به سختی بدست می آید، باید تا آخر محصول با کیفیت خوب و مناسب وارد کشورهای دیگر بشود تا بتوانیم آن بازار را حفظ کنیم.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.