×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 21 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
عدم اجرای قانون کار؛ مشکل اساسی کارگران

به گزارش توس اکو، حسین رسولی در نشست خبری روز کارگر که امروز ۱۱ اردیبهشت ماه در محل این خانه برگزار شد با اشاره به عدم اجرای درست قوانین کارگری تصریح کرد: ما مشکلی در قوانین و خلاء‌های قانونی نداریم؛ مسئله اصلی عدم اجرای درست قانون کار از جمله ماده ۷، ماده ۴۷ و ۹۶ و ۱۱ است.

وی با تأکید بر موضوع سه جانبه‌گری در حوزه کارگری گفت: متاسفانه سه‌جانبه‌گری در شورای عالی کار هم رعایت نمی‌شود که درنهایت کارگر متضرر می‌شود و رغبتی به کار ندارد چون کارمزدش پایین است که تنها ده روز هزینه کارگر را پوشش می‌دهد. کارفرما هم مجبور است از نیروی بیگانه استفاده کند که مسائل اجتماعی خودش را دارد.

رسولی مشکلات حوزه درمان را یکی از مشکلات مهم کارگران دانست و گفت: کارگران به محض ورود به کارخانه باید بیمه شوند و حق بیمه خود را پرداخت کنند این در صورتی است که به نحوه مطلوب نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای و درمان استفاده کنند.در حال حاضر یک درمان مستقیم و یک درمان غیرمستقیم وجود دارد. در درمان مستقیم تامین اجتماعی موظف است در درمانگاه‌ها و مراکز خود به درمان بیمه شدگان خود بپردازد اما این قضیه به دلیل نبود زیرساخت ها، نبود مراکز درمانی و بیمارستانی اتفاق نمی‌افتد و کارگر مجبور است از شرایط درمانی خارج از شبکه تامین اجتماعی استفاده کند و متحمل هزینه شود.

وی افزود: نوبت دهی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی به سختی صورت می‌گیرد در صورتی که سازمان تامین اجتماعی باید صفرتا صد کارگران را درمان کند اما این کار به طور کامل انجام نمی‌شود و در نهایت دوباره کارگران هزینه بیمه تکمیلی هم پرداخت می‌کنند تا بتوانند از هزینه‌های درمان خود کم کنند و این یعنی بار اضافه به جامعه کارگری.

وی یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی که باید صفر تا صد هزینه‌های درمان را پرداخت کند به‌درستی اجرا نمی‌شود و به عبارتی دولت‌ هم توجهی به این سازمان ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی خواستار حمایت از حقوق کارگران طبق قوانین شد و گفت: براساس قانون کار باید سه جانبه گرایی متشکل از حضور دولت، نماینده کارگری و کارفرمایان اتفاق بیفتد اما در جلسه شورای عالی کار بدون حضور نماینده کارگران برای حقوق و دستمزد کارگران تصمیم گیری و حقوقی برای جامعه کارگر مشخص شد که کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و باید منتظر تبعات این اتفاق بود.

وی تصریح کرد: دولت به عنوان مجری قانون در اجرای قوانین باید در شرایط بی طرف قرار بگیرد اما ۷۰درصد منافع کارگری در دست دولت است و همین باعث شده تا قانون به درستی اجرا نشود.قانون کار ۲۰۳ ماده و ۱۲۰تبصره دارد که اگر به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات جامعه کارگری حل خواهد شد.

وی با اشاره به سبد معیشت ۲۰ تا ۳۰ میلیونی گفت: در استان حدود ۵۰ تشکل داریم که به معنای واقعی فعالیت ندارند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.