×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری از  ۱۴ تا  ۱۶ آذرماه برگزار خواهد شد

 

به گزارش توس اکو، مسعود میرزایی شهرابی در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار خراسان رضوی اظهار کرد: باید به تمام وزارتخانه‌ها مشق فناوری بدهیم تا ادارات و وزارتخانه‌های خود را در سایر استان‌ها در راستای مفاهیم فناوری مدیریت کنند. در پارک علم و فناوری هر فرد چندین برابر وظایف خود عمل می‌کند و در ابتدای راه شبکه‌ای از مسائل را احصا کردیم یعنی هوشمندانه در این مسیر حرکت کردیم.

وی با تاکید بر لزوم مردمی‌سازی فناوری افزود: برای اینکه مردم متوجه حرف ما باشند، باید فناوری را در میان تمام افراد با هر سطح سوادی مردمی‌سازی کنیم. ضمن اینکه روایتگری را نیز در پارک علم و فناوری اعمال کردیم، چراکه در پی ادراک فناوری توسط مردم جامعه هستیم.

میرزایی ادامه داد: اگر دریافت فناوری توسط آحاد مردم انجام پذیرد، امور در پارک تسهیل می‌گردد. از این رو در هفته پژوهش نیمی از ظرفیت خود را برای استقبال از دانش‌آموزان به کار گرفته‌‎ایم زیرا شرایط فعلی را احصا کرده‌ایم.

دبیر نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه مسیر امروز جوانان متفاوت است، خاطرنشان کرد: توصیه امروز ما به خانواده‌ها این است که مهندس و پزشک تربیت نکنند، بلکه با بیان اهمیت فناوری به آنان حق انتخاب بدهند؛ زیرا مسیر امروز متفاوت است.

وی گفت: پارک باید پاتوق دانشجویان و دانش‌آموزان  شود که در این جهت در پی همکاری با شهرداری هستیم که اتوبوس‌هایی را در نظر گیرد که در زمان‌هایی مقرر در میادین اصلی و مهم شهر دانش‌آموران را به مقصد که پارک علم و فناوری است برساند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه غرب در پی این است که در راستای اهداف خود از انرژی‌های غیرفسیلی استفاده کند، اظهار کرد: دنیا درآینده‌ای نزدیک باید به هزاران دلیل به انرژی‌های غیرفسیلی متکی باشد که یکی از دلایل آن محیط زیست است، امروزه اقلیم دستکاری شده است و تابستان را در دل پاییز مشاهده می‌کنید.

وی افزود: دیگر دلیل غربی‌ها برای استفاده از انرژی غیرفسیلی، این است که اهداف مستکبرانه وزورگویانه خود را پیش ببرند. باید از بند وابستگی به انرژی غرب آسیا رها شوند و به سمت انرژی های پاک روانه شوند مانند ونیز. این در حالی است که افغانستان را طی ۲۰ سال با هواپیماهای غول‌پیکر از لیتیوم، مس برای تولید توربین‌ها، اورانیوم برای انرژی پاک و تالک برای اهداف آرایشی بهداشتی تهی کردند و به سان‌فرانسیسکو منتقل کردند و با ایجاد ارزش افزوده آمریکا را ثروتمندتر از گذشته می‌کند.

میرزایی تاکید کرد: بنابراین ما باید به طریق اولی در این حوزه همکاری کنیم که چگونه توسط فناوری قدرت تولید می‌کنند. امروز فناوری، قدرت است و کشورهای قدرتمند ابتدا در حوزه فناوری توانمند می‌شوند تا مخاطب خود را جذب کنند و سپس در فضای مجازی منویات خود را به دختران نوجوان ما منتقل می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی درخصوص مردمی‌سازی فناوری عنوان کرد: خراسان رضوی در شبکه‌سازی ضعف دارد و باید بیشتر بر آن تمرکز کرد. ما معتقدیم متخصصین زیادی در این استان مغفول واقع شده‌اند و در این راستا در دوره جدید، رویداد تانا را برای پیوند بهتر عرضه با تقاضا برگزار کردیم.

وی افزود: کارکردهای امنیتی، اجتماعی فرهنگی و فناوری ورود بخش خصوصی را می‌طلبد، فناوری صرفا تولید پول نیست، بلکه باید موجب امنیت کشور شود. در این راستا طی این مدت دانشجویان بسیاری به شرکت‌ها معرفی کردیم، اما شرکت ها نمی‌پذیرند چون جزو بخش خصوصی هستند.

میرزایی با اشاره به حضور بازار در حوزه نظامی، گفت: شهید فخری‌زاده سپند (سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی) را تولید کرد تا فقط از فکر ایرانی استفاده و فناوری تولید کنیم. کاری دانش‌بنیانی و فنی است که پیچیدگی فنی داشته باشد، لذا وقتی محصولی تولید کردیم به هر نحوی که بخواهیم قمیت‌گذاری می‌کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص توسعه فناوری بیان کرد: در حوزه شیمی-فناوری و شعور طبیعت نشست‌هایی داشتیم. ما معتقدیم دنیا به مثابه دانشگاهی است که اولین استاد آن رسول اکرم(ص) است، در این دانشگاه که پر از افعال خداوند است با شیمی، فیزیک و ریاضی این افعال خداوند را شکوفا می‌کنیم.

وی افزود: غربی‌ها راه درست را پیدا کردند اما به جوانان القا می‌کنند که راه دین از فناوری منفک است درحالی که خود آن‌ها بر این مساله گواه‌اند؛ در پارک در پی معطوف کردن فرزندانمان به شعور طبیعت هستیم.

میرزایی اضافه کرد: در دوره جدید در پی توسعه فناوری هستیم تا ناخواسته اسیر تقلید از فناوری غرب نشویم، در تمام فناوری‌های پارک نقطه‌زنی می‌کنیم. باید هاب کانکتور شویم، اما سوال اینجاست که چرا تا کنون به این جایگاه نرسیده‌ایم؟ در حالیکه در سال ۹۴ می‌توانستیم در این شرایط قرار بگیریم که برای ما آورده ارزی دارد و در صنعت نظامی ما قدرت ایجاد می‌کند و در مورد هاب کود شیمیایی نیز همینطور است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص چگونگی صرفه‌جویی در آب کشاورزی تاکید کرد: می‌توانیم در راستای ذخیره آب در کنار هر کشاورز چند فناور جوان قرار دهیم. هم اکنون برای صرفه جویی آب باید در بخش صنعت و کشاورزی فرایندهای کاری خود را بازنگری کنیم.

وی افزود: در پردیس خواف بنا داریم با استفاده از فناوری‌های نوین عناصر را با تکنیک‌های غیر آبی انجام دهیم که خود یک رویکرد برای صرفه‌جویی در مصرف آب است. یکی از راه‌ها، صرفه‌جویی خانگی است که پایین ترین رده صرفه‌جویی است و مهمترین آن رویکرد صنعتی است.

میرزایی با تاکید بر اینکه پارک باید پاتوق دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید باشد، گفت: فضای مجازی موجب بلوغ زودرس می‌شود و بشر جدید آموزش جدید می‌خواهد و باید از آن‌ها مراقبت کرد. پارک باید پاتوق دانشجویان و دانش‌آموزان واساتید شود که در این جهت در پی همکاری با شهرداری هستیم که اتوبوس‌هایی را در نظر گیرد که در زمان‌هایی مقرر در میادین اصلی و مهم شهر دانش‌آموران را به مقصد که پارک علم و فناوری است برساند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه معدنی و کشاورزی ضعیف ظاهر شده‌ایم، بیان کرد: در استان ۲۰۰ شرکت در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات وجود دارد اما شرکتی برای صنایع معدنی نداشته و در حوزه کشاورزی صرفا ۱۵ شرکت وجود دارد، جالب اینجاست که در دانشگاه فردوسی رشته تخصصی معدن وجود ندارد درحالی که استان ما در حوزه معدن ثروتمند است.

وی در خصوص وجه تمایز این دوره از نمایشگاه با سال‌های گذشته عنوان کرد: از صنایع خرد و کلان در این نمایشگاه حضور دارند. مدلی که در برگزاری نمایشگاه مدنظر پارک علم و فناوری است، مدل منظومه‌ای است. در این مدل شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک در کنار شرکت نوپایی که با حضور دو نفر شکل گرفته، قرار می‌گیرند.

میرزایی ادامه داد: پارک علم و فناوری در نگاه جدید خود می‌خواهد همه این شرکت‌ها را تحت حمایت مادی و معنوی قرار دهد. به همین دلیل در هفته پژوهش می‌خواهیم به مردم استان و کشورمان نشان دهیم در این خطه چه کارهای فناورانه‌ای صورت می‌گیرد تا مسئولان با اعتماد به این توانایی به ما کمک کنند تا از خروج ارز جلوگیری کنیم.

همچنین در ادامه این نشست، مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری از برگزاری این نمایشگاه  در بازه زمانی ۱۴ تا  ۱۶ آذرماه در ساعات ۱۰ صبح الی ۷ شب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان رضوی خبر داد.

سید ایمان شریعتی مدیر توسعه کسب و کار در پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: مکاتبات رسمی با بیش از ۲۰۰ مجموعه انجام گرفته و بیشتر از ۱.۵ برابر آن در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده  است. قریب به ۵۰ مجموعه مؤسسه و مراکز آموزش عالی حضور دارند و نزدیک به ۱۰۰دستگاه اجرایی وجود دارند که هر کدام با توجه به برنامه و نیاز خود حضور می‌یابند و پیش‌بینی می‌شود از این میان ۸۰ مجموعه نهایی خواهند شد.

مدیر توسعه کسب و کار در پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: سالن فردوسی در نمایشگاه بین‌المللی با ۴۸۰۰ متر فضا برای حضور این مجموعه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون حوزه‌های دانشگاهی در اینگونه نمایشگاه‎‌ها حضور فعال و اثربخش داشته‌اند، اظهار کرد: یکی از رویکردهای متمایز این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ بخش دانش‌آموزی است. ضمن اینکه امسال در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، در اقتصاد هنر و اقتصاد حوزه‌های فرهنگی شاهد حضور ظرفیت‌هایی خوبی خواهیم بود.

شریعتی با تاکید بر تاثیر جنبه اجتماعی نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری جنبه اقتصادی ندارد و متعلق به گروهی خاص نیست، بلکه متعلق به استان است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.