×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
صدور ۷۰ هزار مجوز مشاغل خانگی از ابتدای سال

در حال حاضر اشتغال خانگی یکی از راه‌های موثر برای اشتغالزایی در بسیاری از کشورها به شمار می‌رود و به منبع مهمی برای درآمد افراد و خانوارها تبدیل شده است؛ افراد با کار در خانه در کنار دیگر اعضا علاوه بر افزایش سطح درآمد و توسعه کسب و کار خود به افزایش رفاه و اقتصاد خانواده نیز کمک می‌کنند. آمارها حاکی از آن است که ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است در حالی که این رقم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم،‌ در راستای توسعه و تقویت هرچه بیشتر مشاغل خانگی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل را به سه روز کاهش داده تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور، در این راستا از صدور بیش از ۷۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی طی ۸ ماه گذشته خبر داده و می گوید: از زمان شروع فرآیند تسهیل‌گری صدور مجوزها در حوزه مشاغل خانگی، ۱۲۸ هزار و ۵۱۵ فقره مجوز صادر شده است و بر اساس گزارش هیات مقررات زدایی در بازه زمانی ششم فروردین ۱۴۰۱ تا پنج آبان ۱۴۰۱، بیش از ۷۰ هزار فقره مجوز صادر کرده‌ایم، لذا می‌توانیم ادعا کنیم که وزارت کار پیشتاز در صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه از ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ مجوزهای رشته‌های ثبت محور (آنی) از درگاه ملی مجوزهای کسب وکار صادر شده‌اند، می‌گوید: بیشترین حجم مجوز با اختلاف حداکثری از بقیه دستگاه‌های صادر کننده مجوز مشاغل خانگی صادر شده و در این زمینه رتبه اول را کسب کرده‌ایم و برای اولین بار در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار، مجوز آنی در حوزه مشاغل خانگی صادر شده است.

آنطور که رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور گفته، از هفته اول آبان ماه سامانه جدید مشاغل خانگی به صورت نسخه آزمایشی در حال طی کردن فرآیند تست نهایی است و در حال حاضر صدور مجوز آنی متقاضیان مستقل، از طریق سایت درگاه ملی مجوزها صورت می پذیرد.

همتیان، پیشتر از رشد ۵۴ درصدی تعداد رشته‌های شغلی مشاغل خانگی در کشور خبر داده و گفته بود: تعداد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی از ۳۳۵ رشته به ۵۱۵ رشته افزایش‌ یافته و تلاش می‌کنیم تعداد رشته‌های مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را به تعداد بیشتر از این نیز افزایش دهیم.

دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در دور جدید در تلاش است تا نگاه تک بعدی و سنتی به توسعه مشاغل خانگی از بین برود و بستر حضور همه گروه‌ها اعم از زنان به ویژه زنان خانه‌دار، مردان، جوانان و دانش‌ آموختگان دانشگاهی برای ورود به حوزه مشاغل خانگی فراهم شود. همچنین رویکرد جدید بر این مبنا استوار است که سهم مشاغل خانگی به سه درصد فعلی در اقتصاد محدود نشود و به نقطه مطلوب از تولید ناخالص داخلی در این خصوص دست یابیم.

بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند و پرورش زنبور عسل، فرآوری زعفران،خیاطی، قالیبافی،گلیم‌بافی،تولیدات چرمی دست دوز و پرورش گیاهان زینتی از جمله رشته‌های حوزه مشاغل خانگی به شمار می‌روند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.