×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
صادرات ۱۷ میلیون دلار فرآورده دامی از خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، جواد اعلمی در نشست خبری هفته دامپزشکی اظهار کرد: در حوزه ماموریت‌های دامپزشکی بخشی مربوط به تولیدات دامی است که به چگونگی تامین بهداشت در این خصوص ارتباط دارد. همچنین تامین نهاده‌های بهداشتی برای دام‌ها به ویژه نظارت در واردات این نهاده‌ها در این حوزه قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین نظارت بر تولیدات دامی در زمان حیات دام نیز باید صورت گیرد تا محصول به صورت بهداشتی به دست مصرف کننده برسد. علاوه بر این نیز در بخش نهایی که تولید فرآورده‌های گوشتی اعم از گوشت سفید و قرمز است نظارت بر کشتارگاه‌ها در تولید و عرضه انجام می‌شود تا فراورده تولیدی در بهترین شرایط به دست مصرف کننده برسد.
اعلمی ادامه داد: سالانه حدودا بین ۷ تا ۸ میلیون راس دام سبک و حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دام سنگین تحت واکسیناسیون بیماری‌های واگیر دامی قرار می‌گیرند. همچنین ماهیانه حدود ۱۰ میلیون جوجه ریزی در سطح استان صورت گرفته که در ماه‌های اخیر این میزان کمتر شده اما این استعداد وجود دارد که ماهانه ۱۰ میلیون جوجه ریزی و در سال ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی در استان صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: با توجه به شرایط سخت نگهداری دام و تبعات خشکسالی دامداران تمایل دارند دام خود را به کشتارگاه اعزام کنند. بر اساس آمارهای موجود کشتار طیور ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است در سال گذشته و در ابتدای سال جاری روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن طیور در استان کشتار می‌شد که این میزان در حال حاضر به ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن رسیده است. این مساله به دلیل کاهش جوجه ریزی در استان است. با این وجود در بازار کمبود آنچنانی وجود ندارد اما مصرف گوشت سفید در استان کم شده است.
وی با اشاره به صادرات فراورده‌های دامی که از دامپزشکی مجوز دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در این حوزه با توجه به سیاست‌های وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶۰۰ تن تخم مرغ  به کشور عراق و افغانستان صادر شده است.
اعلمی  عنوان کرد: صادرات در حوزه انواع آلایش خوراکی و غیر خوراکی دام و طیور ۱۰ هزار تن به کشورهای مختلف بوده است. بخشی از آلایش مربوط به روده دام بوده که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و در این کشورها به عنوان پوشش سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزو فرآورده‌های با ارزش نیز محسوب می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: غیر از این نیز حدود ۱۲ میلیون قطعه مرغ زنده به خارج از استان و سایر استان‌ها ارسال شده است. علاوه بر این کرک بزی  بخش کمی از صادارت فراوردهای دامی که برای استفاده در تولید پوشاک مورد استفاده است شامل می‌شود. سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن کرگ بزی به کشورهای اروپایی صادر می‌گردد.
وی گفت: ارزش دلاری صادرات فراورده‌های دامی در خراسان رضوی طی ۶ ماه اول سال جاری حدود ۱۷ میلیون دلار بوده که این مبلغ نزدیک به کل صادرات در سال ۱۴۰۰ است.  ما در کل سال ۱۴۰۰ این مقدار صادرات به لحاظ ارزش دلاری داشته‌ایم.
اعلمی تصریح کرد: واردات در خراسان رضوی در حوزه دامی عمدتا خوراک دام از جمله انواع جو، ذرت و کنجاله دامی است. طی سال ۱۴۰۰ مجموع نهاده‌های دامی وارد شده به استان ۲۴ هزار تن و در ۶ماه ابتدای سال جاری ۲۰۰۰ تن  بوده است این میزان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ ، ۱۵۰۰ تن بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص کشتار دام مولد بیان کرد: دام مولد دامی است که در شرایط مناسب ژنتیکی و دارای توان تولید مثل باشد، در واقع هر دام ماده‌ای مولد محسوب نمی‌شود.  دام نر برای تولید گوشت پروار شده  و دام ماده جایگزین دام پیر گله و تعدادی که مناسب شرایط تولید مثل نیستند نیز  به کشتارگاه اعزام می‌شود. در سال جاری شرایط به گونه‌ای بود که به دلیل گرانی نهاده‌ها دامداران متمایل به فرستادن گاو به کشتارگاه بودند و تا جایی که امکان داشت از کشتار دام باارزش مولد جلوگیری به عمل آمد.
اعلمی درباره حذف جوجه یکروزه بیان کرد: میزان جوجه یک روزه ای که تولید می‌شوند تابعی از حجم جوجه‌ریزی و تابعی از نیاز بازار است. کارخانه جوجه کشی بر اساس نیاز بازار این اقدام را انجام می دهد اما گاهی عدم همخوانی بین تولید و تقاضای جوجه ایجاد می‌شود. اگر تقاضا برای جوجه زیاد باشد قیمت افزایش و اگر تقاضا کم باشد جوجه روی دست تولید کننده باقی می‌ماند.