×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
برگزاری نشست مشترک صنعتگران خراسان رضوی با منتخبان مشهد در دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی

در نشست مشترک خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با منتخبان مشهد در دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی که نصرالله پژمانفر و میثم ظهوریان نمایندگان منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، امیررضا رجبی مدیرکل سازمان صمت خراسان رضوی و فیروز ابراهیمی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و جمعی از صنعتگران خراسانی حضور داشتند موارد زیادی مورد بحث قرار گرفت، اما می توان مشکلات ارزی را یکی از مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان دانست که با نماینده های منتخب مشهد در میان گذاشته اند. تولیدکنندگان با اشاره به سخت گیری های بانک مرکزی برای تخصیص ارز به صنایع، این مسئله را مطرح کردند که چرا این سخت گیری ها برای خودروسازان صورت نمی گیرد و آن ها به راحتی ارز مورد نیازشان را تأمین می کنند. حل چالش تعهد ارزی هم یکی دیگر از مواردی بود که در این جلسه تأکید شد به ویژه اینکه فعالان اقتصادی تأکید داشتند که بانک مرکزی آن ها را تحت فشار قرار می دهد که ارزهای حاصل از صادراتشان را ارزان تر از نرخ ارز بازار آزاد باید عرضه کنند، این در حالی است که اکنون واردکنندگان در حال عرضه کالاهایشان با دلار ۸۰هزار تومانی هستند. این یعنی سیستم اقتصادی کشور در عمل در حال حمایت از واردات است.

گلایه از انحصاراتی که به بهانه حمایت از تولید داخلی انجام می شود، یکی دیگر از مواردی بود که در این جلسه مطرح شد. به عنوان مثال سال آینده قرار است که تعرفه واردات قطعات خودرو از ۵ به ۵۰درصد افزایش یابد و این یعنی ناوگان های حمل ونقل و ترانزیتی با افزایش هزینه زیادی روبه رو خواهند شد. جالب اینجاست که ایران هنوز در حوزه تأمین قطعات ناوگان های حمل ونقل ترانزیتی خودکفا نیست و برای تأمین نیازهای داخلی نیازمند واردات هستیم. یکی دیگر از گلایه های صنایع افزایش فشارهای مالیاتی بود. در این جلسه مطرح شد، در حالی که دولت امسال اعلام کرد که در بودجه سالانه میزان مالیات بخش صنعت را کاهش داده است، اما نه تنها فشار مالیاتی بر تولید کاهش نیافته بلکه بیشتر شده است. با توجه به رشد مالیاتی که دولت برای سال آینده در نظر گرفته است، این نگرانی وجود دارد که در سال آینده فشار مالیاتی بر کارآفرینان بیشتر شود. دغدغه فرار مغزها و بهادادن به جوانان متخصص، یکی دیگر از مسائلی بود که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.

 

تأمین ارز واحدهای تولیدی

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرا… پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس و نماینده منتخب مشهد در مجلس دوازدهم

تخصیص ارز به واحدهای تولیدی از مواردی است که باید با جدیت پیگیری شود تا اختلالی در روند تولید ایجاد نشود. واحدهای تولیدی درباره نحوه تخصیص ارز خودروسازان نکاتی دارند، با این حال با توجه به اهمیتی که تولید خودرو در کشور دارد، ضمن اینکه باید نیازهای ارزی این بخش تأمین شود، سیاست‌هایی که در تخصیص ارز این بخش صورت می‌گیرد باید دقیق‌تر باشد. همچنین پیگیر اجرایی‌شدن وعده‌های رئیس بانک مرکزی به فعالان اقتصادی استان هستیم تا دغدغه‌های کارآفرینان در حوزه بانکی و ارز برطرف شود.

 

رشد تولید خراسان رضوی

امیررضارجبی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

با وجود اینکه در ابتدای امسال هدف‌گذاری کرده بودیم که تولیدات ۱۰۰واحد صنعتی تا پایان سال ۲۰درصد رشد داشته باشد، اکنون این تعداد به ۳۰۰واحد رسیده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون صنایع سیم و کابل ۱۰۰درصد، موتورسیکلت ۱۲۰درصد، فراورده‌های لبنی ۲۲درصد، دارو ۴۶درصد و پارچه رومبلی ۲۹۱درصد رشد تولید داشته‌اند.

 

اصلاح شیوه تخصیص ارز

میثم ظهوریان، نماینده منتخب مشهد در مجلس دوازدهم

تجربه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی نشان می‌دهد که این شیوه ساز وکار مناسبی برای حمایت از مردم نیست، چرا که این مسئله بسترهای سوءاستفاده را فراهم می‌کند. چرا باید یک بستر ایراددار را اجرا کنیم که بعد از آن بخواهیم با رصد و برخورد قهری از فساد جلوگیری کنیم. باید سازوکار حمایت از مردم به جای روش‌هایی مانند ارز ترجیحی به سمت روش‌هایی مانند کالابرگ تغییر کند. این روش سبب می‌شود تا بودجه‌های در نظر گرفته شده به گروه هدف برسد. همچنین در حال حاضر سیاست‌هایی که در حوزه خودرو اجرا می‌شود به‌گونه‌ای است که هم خودروسازان و هم شهروندان از وضعیت موجود ناراضی هستند.

 

بخش‌نامه خلق‌الساعه ارزی

احد خوشرو، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

به‌تازگی وزارت صمت بخش‌نامه‌ای برای تخصیص ارز واحدهای تولیدی در سال آینده صادر کرده که اجرایی‌شدن آن سبب می‌شود تا تأمین ارز صنعت قفل شود.

این مسئله سبب ایجاد مشکل برای تأمین مواد اولیه تولید می‌شود. از نمایندگان منتخب می‌خواهیم به مسئله تأمین ارز واحدهای تولیدی ورود کنند. همچنین با توجه به قانون‌های خوبی که در حوزه تولید مانند قانون بهبود فضای کسب‌وکار داریم، نیازمند قانون‌گذاری جدیدی نیستیم، بلکه باید همین قانون‌های موجود اجرایی شود.

 

ارزپاشی برای خودروسازان

محمدعلی چمنیان، نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

درحالی از ابتدای امسال تاکنون ۳میلیارد دلار ارز برای ایران‌خودرو و ۳میلیارد دلار ارز به زیرمجموعه‌های این خودروساز تعلق گرفته است که بانک مرکزی در تخصیص ارز واحدهای تولیدی همراهی لازم را نمی‌کند. محاسبات نشان می‌دهد که برای تأمین مواد اولیه یک خودرو ۱۲هزار دلار ارز تخصیص می‌یابد، در واقع به اندازه قیمت یک خودرو در حال تخصیص ارز به خودروسازان هستیم. این در حالی است که ارزی که به حوزه سایر صنایع تعلق می‌گیرد، فقط یک‌پنجم یا یک‌چهارم هزینه تولید کالا را به خود اختصاص می‌دهد.

 

معدن زیر فشار حقوق دولتی

غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی

در برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است که رشد سالانه بخش معدن به ۱۳درصد برسد. با این حال برای تحقق این هدف باید بسترهای لازم را فراهم کنیم.

حقوق دولتی معادن باید به‌گونه‌ای تعیین شود که انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش معدن را کاهش ندهد.

به عنوان مثال اکنون معادن زیر فشار حقوق دولتی قرار دارند و برای حمایت از آن‌ها باید این مسئله برطرف شود. علاوه‌بر این با توجه به کمبودهایی که معادن در حوزه ماشین‌آلات دارند، باید راهکارهایی برای تأمین آن‌ها در نظر گرفته شود.

 

نامناسب‌بودن تسهیلات تولید

احسان شجاعی، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی استان

آمارها نشان می‌دهد که خراسان رضوی رتبه۲۷ کسب و کار کشور را دارد. همچنین درحالی که رتبه سوم سپرده‌گذاری در بین استان‌ها را داریم، رتبه استان در پرداخت تسهیلات ۲۷است. هرچند بعد از وعده رئیس بانک مرکزی مبنی بر افزایش پرداخت تسهیلات، نسبت مصارف به منابع در استان ۲درصد بیشتر شده است، همچنان فاصله زیادی با تأمین نیازهای استان داریم. در سال۹۸، مبلغ ۵۲همت تسهیلات در استان پرداخت شد که ۳۳درصد آن سهم صنعت بود. این رقم به ۲۲۹همت رسیده اما این افزایش برای صنعت ملموس نیست./شهرآرا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.