×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اما و اگرهای برق خصوصی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ایجاد پنجره واحد الکترونیکی برای کاهش فرایندهای اداری ویژه احداث نیروگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: هم اینک “طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق” در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

شادمان افزود: منابع تجدیدپذیر، بازدهی نیروگاهی و … از مهم ترین مباحث مطرح شده در طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور به شمار می رود و وزارتخانه هم افزایی طرح مذکور را مورد بررسی قرار داده و نظراتی را در ۲۱ بند ارائه کرده است که در دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان نیز بررسی شده اند.

اما و اگرهای صدور مجوز برای سرمایه گذاری بخش خصوصی
اما سرپرست معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مجوز برای ساخت نیروگاه توسط فعالان اقتصادی بخش خصوصی را وزارت صمت صادر نمی کند بلکه متولی آن وزارت نیروست و آن وزارتخانه تعیین می کند که خرید تضمینی برق از این نیروگاه ها به چه قیمتی باشد که صرفه اقتصادی داشته باشد.

علی امیدبخش افزود: برای تامین برق شهرک ها و نواحی صنعتی به شدت با مشکل مواجه هستیم بنابراین از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ایجاد نیروگاه ها در این بخش حمایت می کنیم که این حمایت می تواند از طریق تسهیل فرایندها در گروه های کاری ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، که دبیری آن بر عهده سازمان صمت است، انجام گیرد.

ضرورت اصلاح قوانین مربوط به نیروگاه های تجدیدپذیر
نصب نیروگاه های تجدیدپذیر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی رو به رشد است اما این رشد معطوف به سامانه های خورشیدی کوچک‌مقیاس، آن هم توسط مشترکان خانگی و بعضا مشترکان اداری در استان شده است و صنعتگران بزرگ کمتر به این قضیه ورود داشته اند.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: هم اینک این استان ۷۲۷ سامانه خورشیدی در اختیار دارد که از این تعداد ۴۲۵ سامانه با ظرفیت هر یک ۵ کیلووات متعلق به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

مهدی مرزبانی افزود: نصب سامانه خورشیدی افزون بر تولید برق و کمک به تأمین برق پایدار در شبکه، برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز اشتغال و درآمدزایی به همراه داشته است به نحوی که وزارت نیرو برق تولیدی این سامانه ها را با قیمت مناسب از مشترک خریداری می کند.

معاون تحقیقات و برنامه ریزی شرکت برق منطقه ای خراسان هم با اشاره به مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر، بر لزوم اصلاح قوانین مربوط به حوزه انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: با نرخ های کنونی نمی توان سرمایه گذار را به سرمایه گذاری در این بخش مجاب ساخت.

مهدی علومی تاکید کرد: باید در گام نخست، تعرفه ها را اصلاح کرد و هزینه های ناشی از اصلاح این تعرفه ها به بخش صنعت سرازیر شود؛ هزینه ها در بخش صنعت به شدت بالاست اما در مقابل درآمدها بسیار پایین است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهادها برای بهبود وضعیت موجود، نصب نیروگاه های خورشیدی کوچک ۱۰۰ مگاواتی در شهرک های صنعتی است و برای کاهش خاموشی بخش صنعت، شاید بتوان از سرمایه گذاری صنعتگران در این زمینه استفاده کرد، زمان خاموشی کنونی واحدها، از نظر نیروی خورشیدی، بهترین زمان برای تولید به شمار می رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.