×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 1 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تورم ۴۷ درصدی مواد غذایی خراسان رضوی در شهریور ماه

نوسانات قیمتی دو سال گذشته متأثر از تغییرات قیمت کالا و مواد اولیه به دلیل حذف ارز دولتی برای برخی گروه‌های کالایی اساسی، اصلاح یارانه کالاها و نوسانات قیمت ارز به طرز جدی سفره مردم را تحت تأثیر قرار داده و به قول کسبه و بازاریان، قیمت‌ها به‌صورت ساعتی تغییر می‌کرد اما طی چند ماه اخیر بعد از دوره اثرگذاری افزایش چنددرصدی قیمت کالاها و مواد اولیه و ثبات نسبی در قیمت ارز، شاهد سیر نزولی نرخ تورم ماهانه و پیرو آن نرخ تورم سالانه در استان هستیم.
به گزارش خراسان رضوی، در ماه‌های ابتدای امسال نرخ تورم و افزایش قیمت در گروه‌های کالاهای مصرفی خانوار به حدی بود که داده‌های رسمی مرکز آمار روی شاخص تورم حدود ۸۰ درصدی هم متوقف شد و نرخ تورم ماهانه گاهی بالای ۱۰ درصد هم ثبت‌ شده بود اما طی دو ماه گذشته تا حد زیادی این فشار مضاعف رو به کاهش گذاشت هرچند این کاهش به معنی پایین بودن نرخ تورم نبوده و نیست و مردم هنوز از بالا بودن قیمت و گرانی گلایه جدی دارند. با این ‌حال، ثبات قیمت ارز از یک‌سو و خالی شدن فشار نوسانات حذف ارز دولتی بعد از گذشته بیش از یک سال باعث شده نرخ تورم ۸۰ درصدی مواد غذایی به ۶۰ درصد تنزل پیدا کند.

 

تورم ۴۷ درصدی شهریورماه

بر اساس داده‌های مرکز آمار کشور، نرخ تورم سالانه کشور در شهریورماه امسال ۴۶٫۱ درصد بوده و برای استان خراسان رضوی نرخ تورم سالانه روی رقم ۴۷٫۳ درصد تثبیت‌شده که بالاتر از متوسط کشور است؛ اما برخی استان‌ها مانند یزد نرخ تورم ۵۶ درصدی یعنی ۱۰ درصد بالاتر از متوسط کشوری را رقم ‌زده‌اند. نرخ تورم ماهانه استان اما پایین‌تر از متوسط کشوری و روی عدد ۱٫۶ درصد ایستاده است؛ شاخصی که در برخی ماه‌ها به بالای ۱۰ درصد هم رسیده بود و این‌که در شهریورماه به نرخ کمتر از ۲ درصد دست پیدا کردیم گویای ثبات تا حدودی نسبی در بازار است.
تورم ۶۰ درصدی مواد غذایی
اما در یکی دو سال گذشته بالاترین نوسانات قیمتی و گرانی‌ها را مردم در مواد غذایی خود تجربه کرده‌اند و داده‌های مرکز آمار کشور حاکی است که نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات معادل ۶۰٫۱ درصد بوده که ۲ درصد بالاتر از متوسط کشوری است اما با توجه به این‌که تغییر قیمتی واردشده توسط مرکز آمار به‌صورت ماهانه ۲ درصد است، می‌توان به ثبات قیمت در این گروه کالایی خوش‌بین بود. با این ‌حال، نه‌تنها تورم ۶۰ درصدی بسیار بالاست بلکه هنوز هم آثار بی‌ثباتی قیمت‌ها و گرانی‌ها را می‌توان در برخی گروه‌های کالایی ملاحظه کرد که لازم است در این‌باره تصمیماتی جدی گرفته شود. به‌طور مثال کاهش قیمت روغن تا ۲۰ درصد یا کاهش قیمت برنج آثار مثبتی بر سفره خانوار گذاشته اما قیمت‌های لرزان گروه کالاهای پروتئینی مانند گوشت ۵۰۰ هزار تومانی آن هم در شرایطی که میزان درآمدها و حقوق قانون کار مصوب سال جاری متناسب با نرخ تورم تعیین نشده است امری منفی تلقی می‌شود که خروجی آن را می‌توان در کاهش مصرف سرانه گوشت و پروتئین مردم دید که کم‌کم لبنیات هم به‌عنوان کالای لوکس در نظر مردم جلوه خواهد کرد!

 

تنزل شدید نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه
از سویی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه هم در شاخص کل از تورم سالانه حدود ۷ درصد پایین‌تر بوده و هم در گروه کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی و دخانیات حدود ۳۸ درصد بوده که نسبت به تورم سالانه ۶۰ درصدی قابل‌توجه است که دلیل آن را می‌توان در نوسانات جدی قیمت‌ها در تابستان سال گذشته جست‌وجو کرد که تورم تا بیش از ۷۰ درصد هم رشد داشته و طبیعی است که در تابستان امسال دیگر شاهد جهش‌های قیمتی نباشیم؛ زیرا سقف افزایش قیمت‌ها در تابستان سال گذشته به حد بالایی رسیده بود و سیر نزولی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این‌گونه قابل توجیه است.
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد اگرچه قیمت کالاهای سفره مردم تا حدی باثبات روبه‌رو بوده اما گروه کالاهای خدماتی و غیرخوراکی ها هنوز نوسانات قیمتی خود را دارند و نرخ تورم ماهانه ۲٫۲ درصدی این گروه کالاها و خدمات در استان قابل‌تأمل است. البته نرخ تورم گروه کالاهای خدماتی هنوز تورم حدود ۴۰ درصد را دارد.

 

جدول‌های آماری که حذف‌ شده‌اند
شایان‌ذکر است در سال‌های گذشته مرکز آمار چندین جدول درباره وضعیت قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار به‌صورت تفکیکی ارائه می‌کرد. مانند نرخ تورم و شاخص کل در روستاهای کلیه استان‌های کشور به‌صورت تفکیکی و شهری به‌صورت تفکیکی و شاخص کل به‌صورت کل علاوه بر این ‌یکی از جدول های قابل‌توجهی که هرماهه مرکز آمار درباره قیمت کالاها منتشر می‌کرد، تفکیک گروه کالاها مانند مواد غذایی، پوشاک، دخانیات و خدمات مانند هتل، رستوران و حتی خدمات بهداشت و درمان و حمل‌ونقل بوده که در گزارش آتی مربوط به شهریورماه این جدول ها به‌طورکلی از گزارش حذف شده است./خراسان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.