×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
توجه به حوزه پیشگیری؛ سودآوری بیشتر در حوزه سلامت

به گزارش توس اکو، در این همایش دو روزه حدود ۷۰۰ نفر از اساتید دانشگاه، پزشکان و متخصصان آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،آغاز دو کنگره بین المللی با موضوع سواد سلامت و آموزش بهداشت در مشهد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین نمایندگانی از سازمان‌های بهداشت جهانی، یونیسف و یونسکو حضور دارند.
۸۲۳ مقاله به نخستین گنکره بین‌المللی سواد سلامت ارسال شده که ۷۲۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و قرار است طی این دو روز، هفت پنل هم برگزار شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه این کنگره گفت: با وجودی که همواره در جلسات وزارت بهداشت بر موضوع پیشگیری تاکید داریم، اما بیشتر نگاه‌ها به حوزه درمان و تجهیزات پزشکی وابسته است؛ این در حالی است که اگر این توجهات به موضوع پیشگیری باشد، سودآوری بسیار بهتری در حوزه سلامت خواهیم داشت و در کنار آن از تحمیل بسیاری از هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌شود.
دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، مبحث عدالت در سلامت در قالب طرح سلامت خانواده پیاده‌سازی شده است، افزود: این طرح با همکاری همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حال اجرا است و می‌تواند منشا خیر فراوان در بحث ارتقای سواد سلامت جامعه و ارائه خودمراقبتی‌های صحیح باشد.
وی موضوع جوانی و افزایش جمعیت را هم از مباحث مورد توجه ذکر کرد و گفت: ما معتقدیم که تحقق این مهم ضمن جلوگیری از پیری زودرس جمعیت، از تحمیل هزینه‌های دارویی و درمانی بسیار، جلوگیری می‌کند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در همه گیری کووید-۱۹ شاهد مشارکت همه مجموعه‌ها در بحث حفظ سلامت جامعه بودیم، آن زمان همه به اهمیت این موضوع پی بردند و برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه تلاش کردند.

 

انجام ۶۰ طرح تحقیقاتی و ۸۰ پایان نامه در موضوع سواد سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نیز در این مراسم گفت: برگزاری چنین رویدادهایی، فرصت مناسبی برای تبادل نظر با نخبگان و متخصصان داخل و خارج کشور در موضوع آموزش بهداشت و سواد سلامت است.
دکتر محمدعلی کیانی تصریح کرد: مبحث سواد سلامت از سال ۲۰۰۸ وارد برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی شد و مهمترین برنامه‌های این حوزه در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در کشور‌های آمریکا، کانادا و دیگر کشور‌های توسعه یافته به اجرا درآمد.
او ادامه داد: در ایران نیز از سال ۱۳۹۳ موضوع سواد سلامت به‌طور جدی دنبال می‌شود و در برنامه هفتم توسعه نیز توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایتمندی بیماران شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ارائه مقالات، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها در این رویداد، خاطرنشان کرد: بیشتر این مقالات در قالب پوستر ارائه می‌شود و ما در این کنگره بین‌المللی، هفت پنل تخصصی دوطرفه و گفتگو میان ارائه دهندگان و حاضران در پنل را هم داریم.
او ادامه داد: تجربه نشان داده که ارائه به صورت دو طرفه که با پرسش و پاسخ همراه باشد، بازخورد بهتری در مقایسه با موارد یک طرفه و صرفاً سخنرانی، دارد.
دکتر کیانی اضافه کرد: در این کنگره ها، هشت سخنران کلیدی و شش سخنران خارجی به ارائه محتوا می‌پردازند که از این تعداد، دو نفر از استرالیا، یک نفر از آمریکا، یک نفر از برزیل، دو نفر از یونیسف و یک نفر از سازمان بهداشت جهانی هستند.
او با بیان اینکه انجام ۶۰ طرح تحقیقاتی و ۸۰ پایان نامه در موضوع سواد سلامت، از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در سال‌های اخیر بوده است، افزود: امیدواریم با برگزاری این رویداد بین‌المللی شاهد رشد و توسعه بیش از پیش در موضوع سواد سلامت و افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه بسیار مهم باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.