×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایجاد اشتغال برای ۸ هزار و ۵۰۰ مددجوی بهزیستی خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، مسعود فیروزی در نشست خبری هفته بهزیستی که با حضور معاونین حوزه های تخصصی بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه،  در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد شعار این هفته را «برای مردم برای به زیستن» عنوان کرد و گفت: جامعه هدف بهزیستی شامل دو دسته افراد دارای معلولیت و افرادی که در حوزه اجتماعی و حمایتی نیازمند پوشش هستند، است که این گروه دوم شامل زنان بی سرپرست و بد سرپرست، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، افراد از کارافتاده و آسیب دیدگان اجتماعی میشود؛ آسیب دیدگان اجتماعی یکی از معرکه هایی است که دشمنان امید دارند تا از طریق آن به نظام مقدس جمهوری اسلامی لطمه بزنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی خراسان رضوی پرونده دارند، جمعیت هدف در حوزه اجتماعی و حمایتی را ۷۰ هزار نفر برشمرد و اظهار کرد: در کل ۲۱۰ هزار نفردر این دو گروه جمعیت هدف و تحت پوشش داریم که اگر بعد خانوار را هم درنظر بگیریم حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی معادل ۱۰ درصد جمعیت استان خانواده بهزیستی هستند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱، بابت یارانه مراکز شبانه بهزیستی ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت یارانه مراکز روزانه، ۵۰ میلیارد تومان بابت حق پرستاری و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری به جمعیت تحت پوشش پرداخت کرده ایم؛ تعداد افرادی که حق پرستاری دریافت می‌کنند بسیار کم است. ما ۱۳تا ۱۴ هزار نفر پشت نوبت حق پرستاری ثبت کردیم اما از این میزان حدود سه هزار و ۴۰ نفر حق پرستاری می‌گیرند.

فیروزی ابراز کرد: در حوزه حمایتی، اجتماعی و افراد دارای معلولیت، یک نفر پشت نوبت مستمری نداریم و مستمری تمام مددجویان واجد شرایط به آن‌ها پرداخت می‌شود که حدود ۱۱۶ هزار نفر شامل ۹۵ هزار نفر در حوزه توانبخشی و حدود ۲۰ هزار نفر در حوزه اجتماعی و حمایتی هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص ساخت مسکن برای افراد تحت پوشش بهزیستی گفت: سال گذشته هزار و ۱۱۱ واحد مسکونی طی سال۱۴۰۱ تحویل جامعه هدف بهزیستی استان شد و برای امسال نیز هزار و ۴۰۲ واحد در دستور کار است.

فیروزی تعداد مراکز بهزیستی برای جمعیت هدف این دستگاه مثل افراد دارای معلولیت، فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست، مراکز ترک اعتیاد اجباری و غیراجباری، شیرخوارگاه ها، خانه امن برای زنان آسیب دیده، مرکز دختران در معرض اسیب و… را ۳۰۰ مرکز اعلام کرد و از سکونت حدود ۲۰ هزار نفر به صورت شبانه روزی در این مراکز خبر داد و بر توانمندسازی این افراد تاکید کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ سوال خبرنگار ما درباره اقدامات انجام شده برای اشتغال مددجویان راه‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان را متفاوت دانست و بیان کرد: ۷۸ درصد ایجاد اشتغال ها تسهیلات محور است. سال گذشته ۸۹۷میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شد و با توجه به میانگین اعتبار، برای هر مددجو ۱۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که به همین اندازه یعنی ۸۹۰ وام اشتغال تعریف شد.

وی متذکر شد: البته ۲۵ درصد این مبلغ از طرف بانکها اختصاص نیافت که از منابع دیگر تامین کردیم، در مجموع توانستیم برای ۸ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کنیم. در سال جدید نیز برای ۶ هزار و ۶۰ نفر تعهد ایجاد شده و اعتباراتی که ابلاغ شده ۴۴۸ میلیارد تومان مضاف بر ۱۳۰ میلیارد تومان که از سال گذشته باقی مانده است.

فیروزی طرح «بهسرا» را یکی از طرحهای منحصر به فرد بهزیستی استان دانست و توضیح داد: در این طرح با همکاری دادگستری استان موضوع شیرخوارگاه بدون فرزند را ارائه دادیم و به سازو کار فرزندخواندگی سرعت دادیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از قبول سرپرستی ۱۵۲ فرزند بی سرپرست نیازمند درمان توسط خانواده های نیکوکار مشهدی خبر داد.

فیروزی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر گفت: برای ساماندهی ۶ تا ۷ هزار معتاد متجاهر سالانه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است ما محدودیت فضا نداریم اما برای بحث منابع مالی در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان به اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان کارتبعه غیر ایرانی هستند، اغلب آنها را تبعه افغانستانی دانست و به نکته قابل توجهی اشاره و عنوان کرد: کمتر از نیم درصد از این کودکان بی سرپرست هستند که نه پدر دارند و نه مادر و کمتر از ۱۵ درصد تک والدی هستند یعنی ۸۵ درصد آنها پدر و مادر دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد:در مرحله جمع اوری و غربالگری این کودکان، خانواده ها نسبت به این که وادار کردن کودکان زیر ۱۵ سال به کار و جلوگیری از تحصیل آنها جرم است، توجیه و از آنها تعهد گرفته میشود؛ درصورت تکرار کودک به مرکز قرنطینه منتقل میشوند و اقداماتی در جهت توانمندسازی خانواده ها انجام میشود بعد اگر خانواده شرایط نگهداری از فرزند را به دست اورد فرزند به انها تحویل میشود در غیر این صورت کودک به خانه فرزندان میرود.

فیروزی از طرح گروه های ناظر خبر داد و گفت: با همراهی و همفکری معاون دادستان طرح گروههای ناظر تهیه شده است ما به دنبال افراد حقیقی حقوقی و گروههای جهادی هستیم که با پر کردن فرم مخصوص به عنوان ناظر اعلام همکاری کنند و یک یا چند کودک کار را نظارت کنند تا پس از ساماندهی دوباره مورد بهره کشی قرار نگیرند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص غربالگری شنوایی و میزان کاشت حلزون برای مددجویان گفت: سال گذشته برای ۱۰۱هزار و ۶۲۶ نوزاد با ضریب نفوذ بیش از ۹۹درصد غربالگری شنوایی صورت گرفته است، همچنین برای ۳۷هزار و ۷۰۰نفر غربالگری شنوایی و ۴۰۰هزار غربالگری بینایی در استان انجام شده است. هزینه کاشت حلزون بسیار بالاست که توسط وزارت بهداشت و درمان انجام می‌شود و به ازای هر کاشت، دولت بین ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد هزینه می‌کند که مددجو با پرداخت ۴ تا ۵میلیون تومان می‌تواند از این تکنولوژی گران قیمت بهره‌مند شود و اگر خانواده ای توان مالی نداشته باشد ما هم در این مبلغ و هم درهزینه تامین و تعویض قطعات به مددجویان کمک میکنیم به طوری که سال گذشته به ۷۸نفر کمک هزینه بابت خدمات و تعمیرات کاشت حلزون تعلق گرفت.

فیروزی  در مورد کودک همسری گفت: آمار دقیقی از کودک همسری در دسترس نیست، چراکه این ازدواج‌ها جایی ثبت نمی‌شود.تمام تلاش و کوشش خود را انجام می‌دهیم تا از راه‌های آموزشی و مداخله‌گری این موضوعات را کنترل کنیم، اما در بعضی از شهرستان‌ها و مناطق حاشیه شهر به خاطر اسکان طایفه‌ای و بافت فرهنگی خاص، اکثر ازدواج‌های کودک همسری صورت می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تخلف در مراکز تحت پوشش بهزیستی عنوان کرد: حدود هزار و ۷۴۰ مجوز داریم که حوزه فعالیت آن‌ها در زمینه‌های مختلف است. کمیسیون نظارت هرگونه تخطی از دستورالعمل‌های تخصصی و نظارتی را رصد می‌کند و بسیار سختگیرانه نسبت به این موضوع رفتار می‌کنیم. پرونده‌های تخلف از نصب تعداد کم ‌دوربین در مرکز، تخلف از دستورالعمل‌ها و نوع برخورد نامتناسب یک مربی متفاوت است، سال گذشته ۴۳۰ پرونده در این کمیسیون بررسی شد که منجر به رای برای ۲۰۴ مورد شد.

فیروزی متذکر شد: ۱۲۳ تنها مرجع مداخله در موضوعات مربوط به فوریت‌های اجتماعی است. یکی از مهم‌ترین کاستی‌های اورژانس اجتماعی محدودیت امکانات ‌و منابع است. ۲۰ تیم اورژانس در استان داریم که به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های اساسی را انجام می‌دهند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.