×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اعلام برنامه های حوزه علمیه خراسان در هفته وقف

به گزارش توس اکو، حجت الاسلام محمد میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲۲ هزار رقبه وقف در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی برای این حوزه علمیه شناسایی شده که بیشتر آنها مربوط به بعد از دوره صفویه است.تاکید کرد: حوزه علمیه خراسان بیشترین آمار وقف را در میان حوزه های علمیه داراست و در  طول روزگاران به ویژه در دوران پهلوی که به دنبال تعطیل کردن حوزه های علمیه بوده اند، منابع پایدار آن را گرفتند و امروز بیشتر این موقوفات از بین رفته و برخی از آنچه نیز مانده، دچار بعضی کم توجهی ها شده است.

مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه موضوع وقف تر اسلام یک فصل نوین را آغاز کرده و از صدر آن از دوران پیامبر تا امامان معصوم(ع) و پیروان ایشان، توجه زیادی به این مسئله داشته اند.
وی با بیان اینکه موضوع وقف درباره حوزه های علمیه متفاوت تر بوده است، توضیح داد: از آنجا که دانش دین و تکفل دیانت مردم وظیفه حوزه های علمیه بوده است، درآمدهای پایداری برای انجام این مأموریت ها توسط واقفان و افراد متدین در نظر گرفته می شد.
در این نشست خبری، هادی حصاری، مدیر موقوفات و درآمدهای پایدار حوزه علمیه خراسان از برنامه های روز وقف و هفته آتی گفت و ابراز کرد: وقف برای مدارس علمیه که تربیت طلبه و مبلغ در آن صورت می‌گیرد، به تعبیر مقام معظم رهبری، از بهترین وقف ها عنوان می شود.
وی در ادامه، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و تعدادی از عالمان شهر مشهد، دیدار با واقفان، برگزاری همایش فعالان وقف و مراسم تجلیل از خیرین و واقفان و اجرای مسابقات فرهنگی در سطح مدارس علمیه با موضوع وقف را از جمله برنامه های مدنظر برشمرد.
حصاری از ضرورت و اهمیت احیای موقوفات حوزه علمیه خراسان گفت و از چند مورد وقف جدید برای این حوزه در هفته وقف خبر داد.
همچنین در ادامه حجت الاسلام صالح  با بیان این که بیشتر این وقف ها قابلیت بهره‌وری ندارد افزود: علت این است که عمده این وقف ها معضل حقوقی دارند و در واقع مشکل در قوانین مصوب ضد وقف دهه ۴۰ و ۵۰ بود که در سال های بعد هم ادامه یافت.

مسوول بخش مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: از جمله این قوانین، اصلاحات ارضی بود که با تقسیم اراضی و صدور سند ملکی برای اراضی وقفی همراه شد گرچه بعد از انقلاب این اسناد ابطال شد اما تصرف بر اراضی باقی ماند همچنین قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۵۶ نیز از دیگر این قوانین است.

میرزایی افزود: قانون هایی مانند حق کسب و پیشه و حق تملک اعیان نیز در قالب قوانین ضد وقف مصوب شد که بر اساس این قانون، وقتی ادارات دولتی نیاز به زمین داشته باشند موقوفات به صورت رایگان در اختیار آنها خواهد بود و می‌توان گفت که بزرگترین متصرف موقوفات ما ادارات دولتی هستند.

وی تنها به استفاده تعداد کمی از مدارس علمیه این حوزه مانند نواب و عباسقلی خان از مقدار ناچیزی از موقوفات اشاره کرد و یادآور شد که بخشی از تغذیه طلاب مدارس علمیه خراسان نیز از درآمد موقوفات تامین می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.