×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مشهد در تابستان ۱۴۰۲ با کمبود ۳۰ درصدی منابع آب مواجه است

حسین اسماعیلیان در نشست خبری مدیران عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و شرکت آب و فاضلاب مشهد که در محل آبفا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تابستان امسال تابستان سختی بود و حضور زائران نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافت. تلاش‌های زیادی صورت گرفت و آنچه اثر بخش بود، حوزه مدیریت مصرف آب بود. در چند ماه گذشته در بخش خانگی ۱۱ درصد کاهش مصرف نسبت به سال قبل داشته‌ایم. البته در بخش‌های تجاری و صنعتی در مشهد افزایش مصرف وجود داشت که این مساله طبیعی است که مربوط به بخش هتلینگ و افزایش حضور زائرین بوده است.

وی با اشاره به شبکه فاضلاب مشهد افزود: برخلاف بخش‌های دیگر در حوزه شرب حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به فاضلاب تبدیل شده و حالت بازچرخانی و استفاده مجدد دارد. میزان توسعه شبکه فاضلاب مشهد ۸۲ درصد بوده و اگر محدودیت ایجاد تصفیه خانه نداشته باشیم، ۱۸ درصد باقی مانده در مدت کوتاهی انجام خواهد شد. در موضوع ایجاد تصفیه خانه‌ها در مشهد عقب ماندگی‌هایی داریم و با کمبود تصفیه خانه مواجه هستیم. حدود ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ برای تصفیه خانه‌ها مورد نیاز مشهد است و قطعا تامین این منابع از طریق بخش دولتی امکان پذیر نیست. با این وجود علی‌رغم چالش‌های اقتصادی برای حوزه فاضلاب مشهد در سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: ایجاد یکی از تصفیه خانه‌ها در حال ارتقا در مشهد با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به دلیل شرایط اقتصادی از سال ۹۷ متوقف شده بود اما با پیگیری‌های زیاد و تامین بخشی از منابع مورد نیاز از صندوق توسعه ملی بعد چند سال توقف، این پروژه دوباره در سال ۱۴۰۱ شروع شد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز از ظرفیت این تصفیه‌خانه به بهره برداری برسد و کل ظرفیت تصفیه خانه‌های مشهد۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه روز است که تلاش می‌شود تا ۱۰۰ هزار متر مکعب به ظرفیت تصفیه خانه‌های مشهد تا پایان سال ۱۴۰۲ افزوده شود.

وی با اشاره به تصفیه خانه طبرسی افزود: از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفته شده و عملیات اجرایی آن از تیرماه ۱۴۰۱ شروع و با پیشرفت خوبی در حال اجرا است و بعد دو سال به بهره برداری می‌رسد.

اسماعیلیان با اشاره به سفر رییس جمهور در ابتدای سال جاری به مشهد بیان کرد: مصوباتی در این سفر در بخش فاضلاب مشهد از جمله اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب ماده ۵۶ به صورت تسهیلات بانکی به یک تصفیه خانه‌ با ظرفیت حدود ۵۰ هزار متر مکعب در مشهد داشتیم. با پیگیری‌های انجام شده بانک عامل مشخص و توافق افزایش ۳۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان انجام گرفت و این پروژه در سال ۱۴۰۲ شروع خواهد شد. سه تصفیه خانه فعال دیگر نیز از جمله پرکند آباد، طبرسی شمالی و تصفیه خانه شماره ۷ در شرق مشهد احداث خواهند شد تا وضعیت موجود مشهد مدیریت شود. در مصوبه سفر ریاست جمهوری احداث یک تصفیه خانه دیگر با ظرفیت ۱۲۰ هزار متر مکعب با فایننس خارجی تاکید شده است. در این خصوص پیگیری‌ها انجام اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به موضوع آب خاکستری تصریح کرد: بحث دیگر در موضوع تصفیه‌خانه که مغفول مانده موضوع استفاده از آب خاکستری است. قیمت تمام شده تصفیه یک متر مکعب فاضلاب از تامین آب بالاتر است. تقریبا بخش قابل توجهی از آبی که به مصرف و به فاضلاب تبدیل می‌شود، آب خاکستری است.

۶۰ درصد از مساحت مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار گرفته است

وی با اشاره به‌وضعیت خشکسالی در کشور بیان کردد: بیش از ۲۰ سال است که در کشور خشکسالی است. در برخی از سال‌ها البته بارندگی خوبی وجود داشته و شرایط نرمال بوده است. امسال کل بارندگی در حوزه مشهد از ابتدای سال آبی تا کنون ۶۰ میلی‌متر و این میزان در سال آب گذشته ۸۱ میلیمتر بوده است. همچنین آمار میانگین بارندگی در بلند مدت ۱۳۴ میلیمتر بارندگی است. بنابراین امسال در مشهد ۲۵ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال قبل و ۵۵ درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت داریم. درحال حاضر ۲ درصد از مساحت مشهد در شرایط نرمال بوده و ۹۸ درصد باقی مانده در وضعیت خشکسالی است که از این میزان نیز ۶۰ درصد از مساحت در وضعیت خشکسالی شدید و بسیار شدید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با اشاره به اینکه امسال تلاش شد از سدهای مشهد کمتر آب برداشت شود، تصریح کرد: امسال به اجبار ۹ درصد کمتر از منابع آب زیر زمینی بیشتر برداشت شد. همچنین از سد دوستی میزان برداشت آب ۱۵ درصد افزایش و در سدهای دیگر کاهش شدید برداشت داشتیم. برای مثال از سد طرق ۳۸ درصد کاهش برداشت داشته‌ایم. پیش‌بینی می‌شود که در پیک مصرف سال ۱۴۰۲ و در تابستان سال آینده حدود ۳۰ درصد در مشهد یعنی حدود ۴ متر مکعب در ثانیه با کمبود منابع آب رو به رو باشیم.

اسماعیلیان افزود: نکته مهم در این میان مدیریت مصرف است و اگر اتفاق نیفتد دچار مشکل می‌شویم. اگر در تابستان سال آینده مدیریت مصرف به خوبی انجام شود و موضوع به خوبی تببین شود امکان دارد ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش مصرف رخ دهد. باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی این مساله انجام شود.

وی با اشاره به حاشیه شهر مشهد گفت: حاشیه شهر مشهد و روستاهای آنجا شرایط خاصی دارد. این روستاها از بافت روستایی خارج شده و عمدتا اقامتگاه‌های جمعیتی است. بعد از اینکه مسئولیت روستاها به شرکت آبفا سپرده شد، بخش زیادی از مشکلات روستاهای حاشیه مشهد حل شده است و عمده پروژه ها در زمینه آبرسانی در حاشیه شهر بر حل مشکلات روستاهای حاشیه شهر مشهد متمرکز است. اگر این اقدامات انجام نمی‌شد مشکلات زیادی برای تامین اب شرب روستاهای مشهد داشتیم. امسال ۲۸ حلقه چاه در روستاهای حاشیه شهر مشهد ایجاد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.