×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
رونمای از برنامه راهبردی صنعت طلا در مشهد

به گزارش توس اکو، محمدمهدی برادران در چهارمین جلسه میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهر با محوریت استان خراسان رضوی که امروز، ۹ آذرماه در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و فعالان حوزه طلا و‌ جواهر کشور به بیان چالش‌های خود پرداختند، تصریح کرد:  وزارت صمت و بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد و گمرک همه آمدند در این دولت خدمت رسانی کنند، اگر همان آیین نامه‌های قبلی پابرجا باشد و خلاف خدمت رسانی به مردم باشد باید تغییر کند.

وی درباره چالش‌ها در نحوه صادرات و واردات مصنوعات طلا یادآورشد: در ماه‌های اخیر با مصوبه هیئت دولت و با تعرفه صفر، ۱۳ تن واردات طلا انجام شده و اکنون این بازار در آرامش است و بهترین فرصت برای جهش توسعه در مصنوعات طلاست که باید آیین نامه‌ها با هدف توسعه مصنوعات طلا تغییر کند.

برادران درباره جایگاه شهر مشهد تأکید کرد: مشهد به عنوان اولین شهر گوهرسنگ‌ها در جهان مطرح است و فعالان این حوزه باید از این ظرفیت با حضور تعداد زیادی زائر داخلی و‌ خارجی در این شهر بهره ببرند.

وی افزود: ما با استاد‌کار‌های جواهرات مواجهیم که با عنوان عناصر خلاق شناخته می‌شوند و باید از این ظرفیت منابع انسانی در این حوزه در کشور بهره برد.

به گفته معاون وزارت صمت، ۲۲ برنامه در معاونت صنایع وزارت صمت در راستای توسعه صادرات حوزه مصنوعات طلا طراحی شده است. در این جلسه که در مشهد برگزار شده از ششمین برنامه آن باعنوان برنامه راهبردی صنعت مصنوعات طلا، نقره و‌ جواهرات که از نظرات بخش خصوصی بهره برده است، رونمایی می شود.

برادران در ادامه درخصوص ایجاد شهرک صنعتی مصنوعات طلا در کشور گفت: تقاضا داریم مشکل ایجاد شهرک‌های صنعتی در حوزه مصنوعات صنعتی با همفکری به نتیجه برسد و پروژه‌های ناتمام که به دولت به ارث رسیده به نتیجه برسد.

وی افزود: درباره نگهداری طلا در نزد مردم که چالش‌هایی از سوی شما عنوان شد پیشنهاد‌های خوبی صورت گرفته که بتوانیم از این سرمایه‌های خرد بهره ببریم. در بحث ضرب سکه طلای تقلبی باید از تجارت استان‌ها در این موضوع بهره ببریم که دیگر شاهد سکه تقلبی در بازار نباشیم.

 

تقویت توان این صنعت در گرو حضور پُررنگ آن در بازارهای جهانی

محمدرضا توکلی زاده نیز در این نشست ملی عنوان کرد: در خراسان رضوی و به ویژه کلانشهر مشهد چندین هزارنفر در بخش طلا، نقره، جواهرات و گوهرسنگ‌ها مشغول به فعالیت هستند و اصلاح و بهبود رویه‌ها و حتی قوانین مرتبط با قیمت‌گذاری، تولید و صادرات این محصولات، می‌تواند کشورمان را از اثرات مثبت اقتصادی صنایع این حوزه، بیش از پیش بهره‌مند سازد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی جایگاه شاخص شهر مشهد را در حوزه گردشگری زیارت و استقبال گردشگران بین‌المللی از این شهر را یادآور شد و عنوان کرد: صنعت گوهرسنگ‌ها در کنار ظرفیت‌های شاخص گردشگری این شهر، توان رشد و تعالی فراوانی دارد. در همین راستا، اگر مشهد را به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها معرفی می‌کنیم، پس باید از تمامی ظرفیت‌هایی که در این بخش فراهم است، جهت ارتقای این برند و جایگاه بهره بگیریم.

توکلی‌زاده، تقویت توان صنعت طلا، نقره و گوهرسنگ‌ها را در گرو پیوند و حضور پُررنگ آن در بازارهای جهانی دانست و خواستار پیگیری مشکلات و دغدغه‌های فعالان این بخش، با هدف حضور اثربخش آن‌ها در عرصه‌های جهانی شد.

 

مشهد قطب طراحی طلا و جواهر

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان در ادامه این جلسه اظهار کرد: مشهد قطب طراحی طلا و جواهر در ایران است و در این زمینه ادعا داریم.

علی غفوری مقدم ادامه داد: پس از میز طلای تبریز پیگیری شد تا استان های قم و خراسان رضوی برای تفویض ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی به وزارتخانه صمت پیشنهادات خود را ارائه بدهند و امیدواریم همانطور که ارزش‌گذاری طلا و فلزات گرانبها به بانک‌های کارگشایی کشور تفویض شد، خبر این تفویض اختیار را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: درخواست دوم دیگر این استان است که افزایش صادرات نقره و گوهرسنگ‌ها تا سقف ١٠کیلو گرم افزایش پیدا کند تا صادرات این دو مورد با توجه به زائرپذیر بودن مشهد افزایش پیدا کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان خاطر نشان کرد: برای کاهش هزینه تمام شده ساخت، درخواست بهره‌مندی از تسهیلات برای تامین ماشین آلات نیاز است و درخواست مساعدت در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: رفع ممنوعیت واردات مواد اولیه و گوهرسنگ‌ها که در گروه ۴ کالاهای ممنوعه قرار دارد از دیگر درخواست‌های ماست که در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده قرار شد فعالان این عرصه مواد اولیه و گوهرسنگ‌های مورد نیاز خود را اعلام کنند تا این اقلام از گروه کالای ممنوعه خارج شود.

 

لزوم رفع محدودیت صادرات گوهرسنگ

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره خراسان رضوی در این جلسه تصریح کرد: محدودیتی که برای صادرات سنگ ها وجود دارد مشکل است. اگر این صادرات سنگ و گوهرسنگ آزاد شود مسلماً ارزش افزوده خوبی از این صادرات عاید می شود که نیازمند حمایت دولتی است. در بحث تاسیس شرکت شهرک‌ها موافقت شد زمینی در اختیار قرار گیرد و امیدواریم در این موضوع بروکراسی‌ها کم شود و به نتیجه برسیم.

یوسف تقی زادگان با اشاره به اینکه فروش طلای آب شده به خانواده یک معضل بوده و کمر این صنف را شکسته است، افزود: باید این ممنوعیت فروش در کشور اعلام شود.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.