×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
رشد سه درصدی دانش آموزان استثنایی در کشور

به گزارش توس اکو، حمید طریفی‌حسینی امروز پنجشنبه ۱۹ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مشهدمقدس ضمن تبریک روز خبرنگار، رسانه را رکن حاکمیت دانست و اظهار کرد: رسانه ابزاری در پیشبرد اهداف حوزه تعلیم و تربیت است.

وی نقش معلمان را در فرهنگ عمومی کشور مهم خواند و گفت: ما ضمن توجه به جذب معلمان ولایی و انقلابی سعی بر کیفی سازی آموزش داریم لذا یک تحول اساسی در دانشگاه فرهنگیان طبق دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته و از سال آینده آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را برگزار خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما برای دانشگاه‌ های فرهنگیان مجوز جذب هزار دکتر معلم را به همراه ۵۰۰ عضو هیات علمی گرفته‌ ایم تا در تربیت معلمان آینده به بهترین شکل ممکن برنامه‌ های آموزشی‌ را اجرا کنیم.

وی بیان کرد: ما سال گذشته ۱۱ درصد کلاس های با تراکم بالای ۴۰ دانش آموز را کاهش دادیم و ۲۰ مدرسه سمپاد جدید اضافه شد. همچنین ما در دوره ابتدایی یک درصد افزایش پوشش تحصیلی داشتیم و ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی به چرخه آموزش برگردانیم و ۲۷ هزار بیسواد هم وارد چرخه آموزش شدند.

طریفی حسینی به تحصیل ۱۰۶ هزار دانش آموز استثنائی اشاره کرد که ۸۴ هزار نفر در مدارس خاص و ۲۲ هزار نفر در مدارس عادی به صورت تلفیقی و فراگیر مشغول تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور گفت این تعداد دانش آموز استثنایی با اختلالات آسیب بینایی و شنوایی، جسمی حرکتی، طیف اوتیسم و همچنین اختلال یادگیری، دیرآموز، بیش فعال و… مواجه اند.

وی ادامه داد: دانش آموزان ما به دو دسته تقسیم می شوند؛ دانش آموز هوش بر عادی که برنامه ریزی درسی براساس مناسب سازی محتوای درسی برای آنها در نظر می گیریم. یک دسته نیز دانش آموزان کم توان ذهنی قرار دارند که نظام برنامه ریزی ویژه و طرح درس اختصاصی دارند و اجرای آن که کاملا برعهده سازمان استثنایی کشور است.

طریفی حسینی گفت: سنجش های نوآموزان بدو ورود به مدرسه از آذر ۱۴۰۱ آغاز شده است تا زمان طلایی برای شناسایی و مداخله به هنگام اختلالات احتمالی نوآموز داشته باشیم.

وی ادامه داد: پیشتر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوآموز طی ۳ ماه تابستان بررسی می شدند اما اکنون زمان بهتری را در اختیار داریم و اکنون در زمانی مناسب، صدور ابلاغ و ثبت نام یک میلیون و ۷۰۰ کلاس اولی در طرح جدید سنجش نوآموزان داده شده است‌.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین عنوان کرد: به منظور بالا بردن سطح خدمات اختصاصی به دانش آموزان مان، مراکز جامع سنجش و آموزش و مداخله به هنگام توانبخشی را راه اندازی کردیم و اکنون ۷۵۰ مرکز در سراسر کشور داریم و با این اقدام، شاهد کاهش ۵۰ درصدی ارجاع نوآموز دارای اختلال هستیم.

وی در پایان اظهار کرد: پوشش تحصیلی دانش آموز استثنایی برای ما مهم است و تمامی بازماندگان از تحصیل ۶ تا ۱۲ سال در قالب طرح شهید محمودوند به تحصیل باز می گردند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور از بهره‌برداری ۴۰ مدرسه استثنایی تا پایان سال جاری خبر داد و در این زمینه گفت: همچنین ما مجوز جذب ۱۳۰۰ نیروی توانمند را در حوزه کار درمانی و گفتار درمانی گرفتیم تا در مدارس مستقر شوند.

وی همچنین از آماده سازی ۲۲ زمین چمن مصنوعی و ۲۵ اتاق بازی برای دانش آموزان استثنایی در کشور خبر داد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به رشد ۶ درصدی دانش آموزان عشایر و رشد سه درصدی دانش آموزان استثنایی اشاره کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: در حوزه پرورشی و تربیت بدنی مسابقات مختلف از جمله مسابقات مختلف ورزشی در گروه های مشترک معلولین در حال برگزاری است همچنین در نظر داریم حداقل سالی دو بار اردو برای دانش آموزان در نظر بگیریم.

لازم به ذکر است در انتهای این نشست از زحمات خبرنگارانی که در طول یک سال گذشته به انعکاس اخبار و رویدادهای حوزه آموزش و پرورش استان پرداخته بودند تقدیر بعمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.