×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فعال شدن یک کریدور ریلی بین المللی کشور بعد از ۱۰ سال

برای نخستین بار طی ۱۰ سال گذشته نخستین قطار باری از پاکستان، با عبور از ایران به ترکیه رسید. احیای این خط ریلی به عنوان پلی بین آسیای جنوبی و اروپا با محوریت ایران محسوب می شود.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از تی آر تی، پس از حدود ۱۰ سال، نخستین محموله ریلی پاکستان با عبور از خاک ایران و پس از ۱۳ روز طی مسیر، به استانبول ترکیه رسید. اهمیت این خط ریلی از آن جاست که نقش ایران را به عنوان پلی بین کشورهای پرجمعیت جنوب آسیا و اروپا به همراه پاکستان و ترکیه از مسیر این کریدور بین المللی تقویت می کند. به گزارش تسنیم، عادل کارا اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه در مراسم استقبال از این قطار، استفاده از این خط ریلی را موجب کاهش ۳۵ روزه حمل و نقل نسبت به مسیر دریایی ترکیه و پاکستان، دانسته است.
این پروژه اگرچه برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ زیر نظر سازمان همکاری اقتصادی (ECO) آغاز به کار کرده بود، اما به دلیل مشکلات فنی، به حال تعلیق درآمد. این خط ریلی یک پروژه ارزشمند و استراتژیک با ظرفیت حمل حداکثر ۸۰ هزار تن کالاست که با توجه به جمعیت ۴۰۰ میلیونی سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه، نقطه امیدی جهت توسعه تجارت و گردشگری برای این کشورها و نیز در ارتباط شرق به غرب به شمار می رود. از این به بعد و با استفاده از ظرفیت های ترابری و تجاری این قطار، دیگر اعضای اکو یعنی افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز می توانند برای حمل و نقل کالا و مسافر، با هزینه اندک اقدام کنند.
همچنین با اتصال هند و چین به این خط آهن می توان این مسیر را به عنوان بخشی از کریدورهای «یک کمربند یک راه» چین و کریدور «شمال – جنوب» از هند تا روسیه در نظر گرفت.

قطار باری از پاکستان، با عبور از ایران به ترکیه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.