×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 2 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیش‌بینی تورم تا انتهای سال

«تورم»، واژه‌ای که در این سال‌ها بین مردم مدام در حال چرخش است. علت اهمیت این متغیر اقتصادی نیز به تاثیرگذاری آن بر مناسبات مردم باز می‌گردد. این متغیر می‌تواند هم معاش مردم را تحت تاثیر قرار دهد و هم فعالیت کسب‌و‌کارها را با شوک‌ همراه کند. به همین جهت پیش‌بینی این متغیر در یک اقتصاد می‌تواند افق خوبی به صاحبان کسب‌و‌کارها داده و آینده تغییرات قیمت‌ها را تا پایان سال مشخص کند.

پنج سناریو تورم کشور در پایان سال جاری طبق پیش بینی ها در این مطلب آمده است. بر اساس این گزارش در پایان سال جاری در بهترین حالت تورم سالانه معادل ۴۰.۴۷ درصد و در نامطلوب‌ترین وضعیت به ۴۱.۲۳ درصد خواهد رسید.

ادامه روند تورم بر اساس تورم ماهانه دی
در سناریو اول، تورم ماهانه دی ماه معیار قرار گرفته است. در این حالت فرض می‌شود تورم ماهانه ۲.۶۳ درصدی در دی ماه امسال تا پایان سال ادامه می‌یابد. در این صورت تورم نقطه‌به‌نقطه در انتهای سال جاری به ۳۴.۷ درصد و تورم سالانه در پایان اسفند ماه به ۴۱.۱ درصد خواهد رسید.

ادامه روند تورم بر اساس میانگین ۱۰ ماهه تورم منتهی به دی
در سناریو دوم میانگین تورم در ۱۰ ماهه منتهی به دی امسال، تا پایان سال ادامه می‌یابد. طبق آمارها میانگین تغییرات قیمت در ۱۰ ماهه منتهی به دی ۱۴۰۲ معادل ۲.۴۹ درصد بوده است که اگر قیمت کالاها و خدمات در ماه‌های باقیمانده سال نیز با همین نرخ افزایش یابد در اینصورت تورم نقطه به نقطه در پایان امسال ۳۴.۴ درصد و تورم سالانه در پایان امسال ۴۱ درصد خواهد بود.

ادامه روند تورم بر اساس میانگین تورم ۱۲ ماه منتهی به دی
سومین سناریو بر اساس میانگین تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهی به دی ماه محاسبه شده و فرض بر این است که این تورم تا پایان سال ادامه می‌یابد. میانگین تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهی به دی ماه ۱۴۰۲ معادل ۲.۷۵ درصد بوده است که اگر تا پایان سال همین تورم ماهانه ادامه پیدا کند در اینصورت در پایان اسفند امسال تورم نقطه‌ای به ۳۵.۱ درصد و تورم سالانه به ۴۱.۱۵ درصد خواهد رسید.

ادامه روند تورم بر اساس تورم ماهانه یک درصدی
این سناریو خوشبینانه‌ترین سناریو در میان سناریوهای موجود است. طبق این سناریو فرض می‌شود تورم ماهانه در هریک از ماه‌های باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۲، یک درصد باشد. در اینصورت تورم نقطه‌ای در پایان اسفند ماه امسال ۳۰.۵ درصد خواهد بود که کمترین و خوشبینانه‌ترین حالت تورم در پایان امسال است. همچنین بر این اساس تورم سالانه در انتهای امسال به ۴۰.۴۷ درصد خواهد رسید که خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی از وضعیت تورم سالانه در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

ادامه روند تورم بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم
آخرین سناریو بر پایه ادامه روند تورم بر اساس میانگین تورم ماهانه از ابتدای دولت سیزدهم تا انتهای آذر ماه امسال استوار است. آمارها نشان می‌دهد میانگین تورم ماهانه در این مدت معادل ۲.۹۶ درصد بوده که اگر این نرخ تا پایان سال ادامه داشته باشد تورم نقطه به نقطه در انتهای سال در ایستگاه ۳۵.۶ خواهد ایستاد. این نرخ بدترین وضعیت تورم نقطه به نقطه در میان ۵ سناریو گفته شده خواهد بود.

همچنین آمارها حاکی از آن است که در صورت ادامه وضعیت تورم ماهانه با نرخ ۲.۹۶ درصد تا پایان امسال، تورم سالانه در پایان امسال به ۴۱.۴ درصد خواهد رسید که این نرخ نیز بدبینانه‌ترین سناریو برای پایان‌بندی سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

به طور کلی بررسی پیش‌بینی تورم امسال در پنج سناریو گویای آن است که تورم سالانه در انتهای امسال در بهترین حالت ۴۰.۴۷ درصد و در بدترین حالت ۴۱.۲۳ درصد خواهد بود. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در خوشبینانه‌ترین حالت به ۳۰.۵ درصد و در بدبینانه ترین حالت به ۳۵.۶ درصد در پایان امسال خواهد رسید./اکوایران

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.