×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت ضامن امنیت زیستی کشور

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، نوبخت که در جمع مدیران کل منابع طبیعی و ۱۲ استان کشور درمشهد سخن می‌گفت،  با اشاره به ابعاد کاری وسیع این سازمان یادآور شد مسئولین نظام از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت حمایت جدی کرده و اجرای این طرح ضامن امنیت زیستی کشور بوده و امنیت زیستی امنیت غذایی نهایتا امنیت کشور را به دنبال دارد

وی خاطر نشان کرد بر ماتکلیف است تا امنیت زیستی که لازمه تامین غذای مردم از منابع طبیعی میباشد فراهم نماییم.

نوبخت با اشاره به استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع طبیعی کشور گفت هم اکنون ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ملی جهت اجرای پروژه های ابخیزداری مطالعه شده و آماده داریم که در ۲۰ میلیون هکتارآن کار شده و این ظرفیت میتواند با فعالیت های بیولوژیک و بیومکانیک تکمیل گردد

وی با اشاره به وجود کار در عرصه ای منابع طبیعی افزود: این اقدامات اداره میطلبد تا در سطح کشور اجرایی شود .

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  با تاکید بر پیشینه تاریخی و مذهبی کشور ایران که تاکیدات فراوانی بر کاشت و نگهداری درختان شده است و اطمینان داد تا با یک مدیریت صحیح و اصولی و علمی از ظرفیت های بلا استفاده در راستای اجرای این طرح ملی استفاده گردد

نوبخت از همکاریهای مالی شرکت پتروشیمی و ۴۸ واحد کشوری آن خبر داد وافزود : آنها هزینه کاشت ۱۰۰ میلیون اصله نهال را برای تولید و کاشت و داشت تامین مالی میکنند.

وی خطاب به مدیران کل استانها گفت باید از ظرفیت های موجود در استان از جمله هلال احمر ، بسیج سپاه ،جوامع محلی استفاده گردد.

ویرئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت ظرفیت سازی هم به لحاظ مادی و هم نیروی انسانی راباید خودمان شناسایی و فعال نماییم.

نوبخت یادآور شد همه موظفیم به بهترین وجه ممکن کمک کنیم تا این طرح بخوبی و به نفع مردم و نظام اجرا گردد.

وی یادآور شد قصور وکوتاهی در جرای طرح کلان ملی و مردمی در واقع مصداق ترک فعل محسوب می شود و مشکلاتی را بوجود می آورد.

وی در پایان از کلیه عوامل و دست اندرکاران اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت که تاکنون اقدامات موثر و بروزی در سطح کشور اعم از اجرا و اطلاع رسانی و ترویجی به عمل آورند تقدیر نمود

 

پایه واساس طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت مردم هستند

دکتر علی علیزاده رئیس مرکز تحقیقات جنگلها ومراتع کشور نیز در این مراسم با بیان این خبر گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور اجرای این طرح در اولویت میباشد.

وی افزود اگر آب نداشته باشیم قطعا برای غذا هم با مشکل مواجه میشویم و در اینصورت امنیت غذایی پایدا نخواهیم داشت بنابراین باید منابع طبیعی تجدید شونده داشته باشیم تا امنیت غذایی حاصل شود.

علیزاده ادامه داد باید اساس کار بر مبنای حمایت و جلب مشارکت های مردمی استوار باشد

وی افزود استانها می بایست با مشارکت صنایع ومعادن نسبت به جذب منابع مالی این طرح اقدام و از ظرفیت های بزرگ همچون بسیج استفاده بهینه بنماید.

وی باتاکید بر استمرار این طرح گفت همچون طبیعت آرام و با متانت و تدریجی به پیش میرویم و تداوم طرح از ضروریات کاشت یک میلیارد درخت میباشد.

علیزاده با بیان اینکه رشد انفجاری کاشت درخت سالیانه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون کار بزرگی است لیکن با تداوم بخشیدن به آن، آنهم با رعایت جنبه های علمی و مطالعاتی اجرای طرح مذکور اجرا میگردد.

وی یادآور شد این طرح باید همیشگی بوده و عجله ای و بدون مطالعه آنرا اجرا نخواهیم کرد

رئیس مرکز تحقیقات جنگل ومرتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان کمیته علمی حمایت قطعی خود را از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال در کشور اعلام می داریم.

 

کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال در کشور یک طرح جهادی است

دکتر رضا احمدی مجری طرح مردمی و ملی کاشت یک میلیارد درخت نیز  در گردهمایی مدیران کل منابع طبیعی ۱۲ استان کشور در مشهد با بیان این موضوع گفت: با توجه به گستردگی طرح در سطح کشور و برابر هماهنگی های به عمل امده به زودی مشابه ستاد سازمان در استانها ستادهای متناظری تشکیل خواهد شد تا حمایت های همه جانبه سازمان ها و ادارات استانی را به این طرح شاهد باشیم.

احمدی افزود: علاوه بر نظرکارشناسان ظرفیت استانها برای تولید و کاشت درخت به مراتب از میزانی که مشخص شده بیشتر میباشد.

وی خاطر نشان کرد ۲۸۰۰ پارک جنگلی با ۴۸۰۰۰ هکتار و ۱۰ هزار هکتار وسعت نهالستانها در خدمت طرح میباشد.

وی گفت باید با روحیه جهادی این طرح را به پایان برسانیم اگرچه بعد از کاشت مرحله داشت شامل آبیاری ، سمپاشی و هرس میباشد که قطعا با حمایتها ومشارکت جدی مردم این طرح به بهترین وجه ممکن اجرا می شود.

وی از تخصیص یک ردیف اعتباری برای این طرح ملی خبر داد و گفت: این امر میتواند برای نگهدای و مراقبت از درختان کاشته شده در سنوات آتی امیدوار کننده باشد

 

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.