×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مانور مشترک پدافند غیرعامل در خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گار انجام شد

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی شرکت انتقال گاز ایران، این مانور با مشارکت مناطق ۳ و ۴ عملیات انتقال گاز و با همکاری استانداری سمنان، شرکت گاز استان سمنان، اورژانس ۱۱۵، آتش نشانی، هلال احمر، نیروی انتظامی و پلیس سمنان روز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه برگزار شد.

در حاشیه این مانور ، احمد ویواره، معاون امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان اظهار داشت: تمامی تمهیدات در استان سمنان برای هرچه بهتر برگزار شدن مانور خط لوله انتقال گاز انجام شده است.

وی تصریح کرد: دستگاههای خدمت رسان تعامل و همکاری خوبی با مجموعه شرکت انتقال گاز ایران بویژه با مناطق ۳ و ۴ عملیات دارند و امیدواریم با انجام این مانور، ارتباطات و همکاری بین دستگاههای خدمت رسان استان سمنان با مناطق عملیاتی افزایش یابد.

ویواره افزود: پدافند غیرعامل با هدف حمایت و حفاظت از سرمایه های ملی است و در این راستا تمامی دستگاههای اجرایی نیز باید بالاترین سطح آمادگی را داشته باشند که نیازمند هماهنگی و برگزاری چنین مانورهایی است.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد از جمله حفاظت از سرمایه های ملی در حوزه انرژی، مستلزم رعایت از سوی مردم است و همچنین حضور و حمایت دستگاههای مختلف خدمت رسان در کنار حوزه انرژی است.

تعامل با دستگاههای برون سازمانی، امری ضروری است

محمدکامل مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز نیز اظهار داشت:

برگزاری چنین مانورهایی می تواند، شدت وقوع حوادث را کاهش دهد و تعامل، همکاری و هم افزایی با مناطق عملیاتی انتقال گاز با دستگاههای برون سازمانی امدادی، عملیاتی و امنیتی مطمئنا کمک میکند تا در شرایط واقعی نیز، بحران پیش امده بخوبی مدیریت شود.

کامل افزود: بیش از ۸۸ درصد حوادثی که در اطراف انسانها رخ میدهد خطای انسانی است، ۸ درصد ماشین آلات و حمل و نقل و ۴۹ درصد حوادث غیر مترقبه است که از بسیاری از حوادث نیز تکراری است و میتوان با برگزاری چنین مانورهایی از تکرار حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد.

فرمانده میدان مانور ادامه داد: با هم افزایی و کار گروهی بود که توانستیم در زمستان سال گذشته با تشکیل ۲۱ تیم عملیاتی در شمال شرق کشور در سرمای سخت، با مدیریت شیرهای عملیاتی که با آرایش دستی انجام میشد، در پایداری انتقال گاز سهیم باشیم.

در زمان وقوع حادثه، همه یکدل و متحد هستیم

مهدی زارع سرپرست منطقه ۳ عملیات انتقال گاز نیز بیان داشت: در شرکت انتقال گاز ایران، همه ما یک خانواده هستیم و تنها برای اینکه حوزه وظایف مشخص باشد، از نظر جغرافیایی به ده منطقه عملیاتی تقسیم شده است و همیشه در بسیاری از موارد در کنار یکدیگر بوده و با تعامل و همبستگی که وجود دارد در انتقال پایدار گاز طبیعی فعالیت دارند.

زارع با اشاره به برگزاری مانور مشترک پدافندی بین منطقه ۳ و ۴ عملیات، گفت: مناطق عملیاتی فرا استانی هستند و چندین استان کشور در محدوده جغرافیایی آنها قرار دارد و ضرورت دارد که با دستگاههای برون سازمانی تعامل و ارتباط بیشتری وجود داشته باشد تا بتوانیم در مواقع ضروری از کمک و تجهیزات دستگاههای برون سازمانی در استمرار جریان گاز بهره ببریم.

زارع ادامه داد: منطقه ۳ عملیات با دارا بودن حدود ۴ هزار کیلومتر خط لوله، ۴۰ درصد گاز انتقالی کشور، ۱۳ نیروگاه، ۱۹ شهرک صنعتی و ۲۱۷ نقطه گاز رسانی از طریق CGS بر عهده منطقه ۳ عملیات است.
وی خاطر نشان کرد: نگهداری از شیرهای بین راهی از اهمیت بالایی برخوردار است و همکاران ما در طول سال بصورت مستمر بازدید دوره ای را انجام میدهند تا در فصل زمستان که پیک مصرف گاز طبیعی است بتوانیم در شرایط اضطرار نسبت به بستن و هدایت کردن گاز به خطوط قابل اطمینان دیگر انجان دهیم

هدف پدافند غیرعامل، پیشگیری از وقوع حوادث است
طحان مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان نیز با بیان اینکه مهمترین هدف پدافند غیرعامل، پیش بینی و پیشگیری از وقوع حادثه و اتفاق است، گفت: مانورها دو بعد دارند یکی پدافند و دیگری مدیریت بحران است که در برگزاری مانورها، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از وقایع انجام میدهیم .

وی اظهار داشت: خوشبختانه در شرکت انتقال گاز ایران، سناریوهای مختلف پدافندی تعریف شده و استانداردهای لازم نیز در خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز دیده شده است.

طحان بیان داشت: در فضایی که امروز مانور برگزار شد، شبیه سازی واقعیت بود که امیدواریم با ارزیابی و بررسی نقاط ضعف، آمادگی کامل داشته باشیم.

تشریح اقدامات مانور

وفایی رییس مرکز بهره برداری شاهرود و مدیر میدان، اطلاع رسانی به ساکنین همجوار تاسیسات تقویت فشار گاز سمنان، دستگاههای عملیاتی، امنیتی، برشکاری و جوشکاری و رادیو گرافی را از جمله اقدامات انجام شده در این مانور عنوان کرد.

در پایان این مانور ، طی جلسه ای نقاط ضعف و بهبود مانور مورد بررسی قرار گرفت.

این مانور که در خارج از شهر سمنان برگزار شد، و آتش فرضی در نزدیکی خط لوله انجام و توان عملکردی عملیاتی، حضور بموقع تجهیزات تعمیراتی، اورژانس، نیروی انتطامی مورد ارزیابی قرار گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.