×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهرداری مشهد سرآمد کشور در مصرف بهینه آب است

به گزارش توس اکو؛ محسن داوری، فرماندار مشهد در نشست تخصصی ” مشهد شهر دوستدار آب” که در کارخانه نوآوری مشهد با شعار “مسئولین دوستدار آب و شهروندان حساس به آب” برگزار شد، گفت: آب یکی از حیاتی‌ترین مباحث بشریت است. یکی از ارکان مباحث دینی، آب قرار گرفته که نشان از اهمیت آن بوده است.
وی ادامه داد: در شهر مشهد اقدامات خوبی چه از سمت مردم و چه از سمت مسئولین صورت گرفته است، اما به خاطر ضرورت کافی نیست. شهرداری مشهد در تمام دوره‌ها در خصوص آب خوب عمل کرده و در کشور سرآمد بوده است.
داوری اظهار کرد: اولویت ما باید این باشد که از پس‌آب برای مصارف غیر شرب استفاده کنیم. حرکتی که گذشتگان ما شروع کرده‌اند باید آن را شتاب دهیم. برای فرهنگ‌سازی در مصرف آب برای ژانر، مجاور و سکونتگاه‌ها برنامه ریزی نماییم.
علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز عنوان کرد: شهروندان مان به آب حساس شده اند و این حساسیت در آنها ایجاد شده است. اما برای مسئولین فقط دوست داشتن آب کفایت نمی‌کند، این دوست داشتن باید منجر به تغییر شود. باید در اعتبارات نگاه خاصی دیده شود.
وی تاکید کرد: در بخش‌‌‌‌‌های که به مردم اتکا داشته‌ایم، خوب پیش رفته‌ است. در سطح استان همدلی مسئولین برای آب وجود دارد. امیدواریم این همدلی در سطح ملی بخصوص در بخش بودجه‌ای و اعتبارات بوجود آید. در شهرداری مشهد از حدود ۱۲۰ کیلومتر فضای سبز بیش از ۹۵ کیلومتر آن جدا سازی از آب شرب داشته ایم.
علیرضا طاهری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای نیز بیان کرد: ما در اقلیم خشک زندگی می‌کنیم. با این وضعیت وظیفه ما حفظ آب موجودمان است، که این به تنهایی از یک دستگاه برنمی‌آید. تا امروز ۳۴/۶ میلی متر بارش داشته‌ایم که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشته‌ایم. میانگین بارش ۳۰ ساله ۸۷/۹ میلی متر بوده است که ۶۱ درصد نسبت به میانگین دراز مدت کاهش داریم.
وی با بیان اینکه، حجم سد دوستی هزار و ۲۱۱ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۸۱ میلیون مترمکعب به میزان ۱۵ درصد پر شده است، ادامه داد: در شرکت آب منطقه‌ای ۵ کار اصلی به عنوان نقشه راه در نظر گرفته ایم. بستن چاه‌‌‌‌‌های غیر مجاز، جلوگیری از برداشت اضافه چاه‌‌‌‌‌های مجاز، رفع تصرف بستر رودخانه‌ها، برخورد با موتور تلمبه و استخر‌‌‌‌های غیر مجاز و برخورد با آلودگی آب نقشه راه ما است.
طاهری با بیان اینکه، از همشهریان تقاضا داریم که امسال خانه تکانی را کم آب انجام دهند و زائرین حداکثر صرفه‌جویی را انجام دهند، تصریح کرد: امروز پروژه انتقال آب از دریا عمان به شرق کشور که توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. هدف اصلی ما، پایداری منابع آب برای همیشه است.
حسین اسماعیلیان، مدیر عامل آبفای مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: در شهر دوستدار آب باید همه ما به قطره‌ قطره آن حساس باشیم. سبک زندگی و مصرف ما باید متناسب با اقلیم آن باشد. اعتماد و سرمایه اجتماعی نسبت به آب داشته باشیم.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده که عمده آن در تامین آب بوده است. اما در حوزه تقاضا و مدیریت مصرف قدم‌‌‌‌های چندانی نداشته‌ایم، در حالی که مهمترین و پیچیده ترین حوزه است. اقلیم ما از میانگین بارش کشور و دنیا کم است و تبخیر آن نیز بالاست. سفره‌‌‌‌‌های زیر زمینی در حال از دست دادن رفتن هستند.
اسماعیلیان با اشاره به اینکه مشهد نیاز به ۳۹۶ میلیون متر مکعب آب دارد، گفت: هیچ راهی نداریم که منابع زیرزمینی را حفظ کنیم. هیچ شهری مثل مشهد شبکه منفصل آب شرب و آب غیر شرب ندارد و فقط ۲ درصد فضای سبز توسط آب شرب آبیاری می‌شود. اولین شهری بود که تصفیه خانه لوکال و سپتاژ احداث کرد.
مدیر عامل آبفای مشهد تصریح کرد: مشهد کمترین سرانه مصرف آب را در کشور دارد و میزان هدر رفت حدود ۹ درصد است. ما در پیک مصرف ۴/۲ میلیون متر مکعب کمبود آب داریم که اندازه مصرف یک استان کشور است. امسال ۲۰ درصد مصرف غیر خانگی افزایش پیدا کرد، اما تابستان امسال ۷ درصد کاهش مصرف داشتیم.
ناصر صداقت، مدیر پروژه شهر دوستدار آب نیز در این همایش گفت: در سال ۹۹ شهر مشهد به همت تمام سازمان‌‌‌‌‌های حوزه آب، به عنوان اولین شهر در کشور نشان ” شهر دوستدار آب” را از یونسکو دریافت کرد. شهر دوستدار آب به شهری گفته می‌شود که تمام ظرفیت جامعه در راستای آب به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: دبیرخانه شهر دوستدار آب، در چهار محور اصلی زیرساخت و هوشمند سازی، آموزش، فرهنگ و هنر و حقوق شهروندی فعالیت می‌نماید. در این سه سال اتفاقات خوبی افتاده است. تدوین نقشه راه با افق ۱۴۲۵، تدوین شاخص‌‌‌‌‌های شهر دوستدار آب و شبکه سازی شهر دوستدار آب از جمله این اقدامات است.
صداقت تاکید کرد: برند شهر دوستدار آب، برند شهری است و متعلق به شهرداری یا سازمان خاصی نیست. کسب این برند نتیجه تمام دستگاه‌‌‌‌‌های حوزه آب است که فعالیت‌‌‌‌‌های آنها باعث شد این نشان به شهر مشهد داده شود. امیدواریم با فعالیت ها به شهر آگاه به آب تبدیل شویم.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.