×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آرامگاه فردوسی و موزه نادری رتبه اول و دوم بازدیدها را به خود اختصاص داده‌اند

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی احسان زهره‌وندی امروز دوشنبه هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ درباره برنامه‌ موزه‌های استان در ایام نوروز اظهار کرد: با توجه به اینکه نوروز ۱۴۰۲ همزمان با ماه مبارک رمضان است این امر شرایط را متفاوت خواهد کرد، اما برنامه هر ساله چیدن سفره هفت سین در ورودی موزه‌های استان است را خواهیم داشت. همچنین باید از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساعت فعالیت موزه‌ها در ماه مبارک رمضان مشخص شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: معمولا ساعت فعالیت موزه‌ها از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود اما پایان آن مشخص نیست و بستگی به موزه‌ها دارد که ممکن است ساعت بازدید هر کدام از موزه‌ها متفاوت باشد، به عنوان مثال آرامگاه فردوسی و موزه نادری یکی از مکان‌هایی است که باید برای ساعات بازدید آن‌ها تصمیم‌گیری شود. بنابراین باید منتظر ماند با توجه به ماه مبارک رمضان وزارتخانه چه تصمیمی را برای ساعات بازدید موزه‌ها در نظر می‌گیرد.
زهره‌وندی درباره استقبال از موزه‌ها در نوروز ۱۴۰۲ گفت: با توجه به اینکه پیک کرونا را رد کردیم و مشکلی از این بابت فردی را تهدید نمی‌کند، امیدواریم که تعداد مراجعه کنندگان در سال جدید افزایش پیدا کند و سیر صعودی بازدید از موزه‌ها را همچنان ادامه دهیم.
او با بیان اینکه طیف زائران و مسافران در ایام نوروز و همچنین ماه رمضان متفاوت است و عده‌ای به قصد گردش و عده‌ای نیز نیت می‌کنند که کل ماه رمضان را در مشهد باشند، تصریح کرد: امیدواریم این مناسبت‌ها باعث شود تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها افزایش پیدا کند، البته این افزایش منوط به این است که ساعت فعالیت موزه‌‎ها پس از افطار نیز ادامه داشته باشد تا به تعداد بازدیدکنندگان بیافزاید.
زهره‌وندی اضافه کرد: همچنین توصیه می‌کنیم مسافران در مسیر خود حتما از موزه‌های دیگر شهرستان‌های استان نیز بازدید داشته باشند؛ چرا که در تمامی شهرستان‌های استان حداقل یک موزه مردم‌شناسی وجود دارد.
او تصریح کرد: مسافران و زائران نیز در مشهد می‌توانند از آرامگاه فردوسی، موزه نادری و موزه بزرگ واقع در پارک کوهسنگی که از مهمترین موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی مشهد هستند، بازدید داشته باشند.
او یادآور شد: آرامگاه عطار، خیام و موزه باستان‌شناسی در نیشابور از دیگر مراکز فرهنگی مهم استان هستند، هم‌چنین مسافران می‌توانند در سفر خود از موزه بندیان در درگز، قنات قصبه، موزه باستان‌شناسی و آب انبار در گناباد، خانه موزه شهید مطهری در فریمان بازدید داشته باشند.
زهره‌وندی با بیان اینکه ما در طول سال و به صورت دوره‌ای نظافت موزه‌ها را انجام می‌دهیم و متناسب با هر فصل اقدامات تزئینی مانند گل و گیاه انجام می‌شود، تصریح کرد: اشیای موزه‌ها به صورت دوره‌ای و ممکن است هر ۲ سال تغییر کند که این امر بستگی به ایام و مناسبت‌های مختلف دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه تعداد مراجعه‌کنندگان برای بازدید از موزه‌ها در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته رضایت بخش بوده و به طور کلی نزدیک به یک میلیون مراجعه کننده از موزه‌های استان بازدید کردند، اما متاسفانه بازدیدها در ۶ ماهه دوم سال با کاهش رو به‌رو بوده است.
او ادامه داد: آرامگاه فردوسی با ۲۳۰هزار بازدید بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است، در ادامه نیز موزه نادری، آرامگاه خیام و عطار نیشابوری به ترتیب بالاترین بازدیدکنندگان را داشته‌اند.
زهره‌وندی اظهار کرد: همانطور که گفته شد آرامگاه فردوسی و موزه نادری در مشهد رتبه اول و دوم بازدیدها را به خود اختصاص داده‌اند، اما متاسفانه موزه بزرگ خراسان به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف و عدم آگاهی مردم از این موزه تعداد بازدیدکننده کمتری داشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.