×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
ورود ۵۲ هزار گردشگر سلامت به خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، محمدعلی کیانی امروز ۱۱ اردیبهشت ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سلامت یک بحث جمعی است و ۳۰ درصد آن اختصاص به وزارت بهداشت دارد، موفقیت در این حوزه مشارکت همگانی در جامعه، سازمان‌ها، گروه‌ها و… را می‌طلبد.

وی با اشاره به اهمیت طرح پزشکی خانواده افزود: به دلیل اهمیت سلامت خانواده و جمعیت عنوان هفته سلامت «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» نامگذاری شده است.

کیانی اجرای طرح پزشکی خانواده را از ابتدای اردیبهشت ماه در استان اعلام کرد و توضیح داد: برنامه‌های هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اولویت اجرای این طرح با عنوان‌های پزشکی خانواده، پوشش همگانی سلامت، جوانی جمعیت و سالمندی سالم، دسترسی عادلانه به سلامت، جامعه سالم و رشد تولید، اقتصاد خانواده و پزشکی خانواده، سلامت رسانه، پزشکی خانواده و سبک زندگی سالم انتخاب شده است.

سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشت خبری بیان کرد: طرح پزشکی خانواده از اول اردیبهشت ماه در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰ هزار نفر آغاز شده و در ۴ سطح اجرا می‌شود. سطح اول در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر است که در قوچان، بردسکن و کاشمر اجرا شده است.در فاز دوم سایر شهرهای بزرگ استان و در فاز سوم و چهارم حاشیه شهر مشهد و هسته‌ مرکزی شهر مشهد در نظر گرفته شده است. در این طرح برای هر ۳۰۰۰ نفر جمعیت یک پزشک خانواده نیز مشخص شده است.

وی ازدواج، فرزندآوری، ناباروری (۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند)، سقط جنین و طلاق را ۵ مقوله مهم در بحث جوانی جمعیت دانست و مطرح کرد: طبق شاخص‌های جوانی جمعیت وضعیت فعلی در استان ۲.۰۱ درصد است و جمعیت به سمت پیری را نشان می‌دهد. همچنین همین وضعیت در شهر مشهد با توجه به جمعیت زیادی که دارد ۱.۶ است که وضعیت خوبی ندارد. برخی شهرستان‌ها نیز مانند درگز، قوچان و کلات در حوزه جوانی جمعیت وضعیت خوبی ندارند.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر رویکرد زندگی، نامناسب بودن تغذیه و عدم پیاده‌روی و ورزش، بیشتر افراد دچار اضافه وزن یا همان چاقی هستند. در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت استان مشکل اضافه وزن دارند.

وی دیابت و فشار خون را مشکل دیگر در حوزه سلامت اعلام کرد و گفت: اکنون ۱۲.۴ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در شهرهای تحت پوشش این دانشگاه، ابتلا به بیماری دیابت دارند. همچنین ۳۰ درصد افراد ساکن در مشهد دارای فشار خون بالا یا همان پرفشاری هستند.

حسینی در ادامه اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ در حوزه گزش‌ها تعداد ۷۷ درصد توسط سگ، ۷ درصد توسط گربه و ۱۵ درصد مابقی سایر حیوانات ثبت شده است. در این مدت ۶۶۶ هزار واکسن هاری تزریق و در این حوزه حدود ۷۸ میلیارد تومان هزینه شده و با پیگیری‌های انجام شده تاکنون مواردی که منجر به فوت شده باشد گزارش نشده است.

وی بیان کرد: سال گذشته بالغ بر ۹۹ درصد جمعیت هدف در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما متاسفانه ۴۱ درصد افراد دوز سوم را دریافت کرده‌اند که نسبت به کشور وضعیت خوبی نداریم و با توجه به اینکه کرونا هنوز تمام نشده تاکید می‌کنیم افراد بالای ۱۸ سال که از نوبت دوم واکسنشان ۶ ماه گذشته، برای دریافت دوز سوم اقدام کنند.

حسینی در پاسخ سوالی مبنی بر آمار دانش‌آموزان مسموم گفت: در این خصوص بارها مطرح شده که طبق آزمایشات و بررسی‌های انجام شده هیچ مسمومیتی نبوده و تنها واکنش‌هایی حساسیت‌زا به بوهایی مانند بوی فلفل و… و عوامل ترس و اضطراب بوده است. آخرین مورد در هنرستان مهدیزاده اندیشه ۸ تعداد ۲۱ نفر احساس بوی فلفل کردند و به بیمارستان منتقل و ۹۰ درصد در همان ساعت اول درمان و فقط ۱۰ درصد دیگر که به دلیل سابقه بیماری قبلی دو روز بستری شدند و با سلامت کافی مرخص شدند.

در ادامه دکتر شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص تعرفه‌های پزشکی و عدم پوشش بیمه‌ای گفت: اقداماتی انجام شده و پیگیر هستیم میزان پوشش به حد مطلوب برسد و آنچه برابر قانون است مصوب شود و هزینه پرداختی توسط بیمار را به حداقل برسانیم. تعهد پرداخت در خصوص بیماری‌های خاص مانند هموفیلی باید از طرف قرارداد بیمه‌های مربوطه پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد صنعت گردشگری داریم، عنوان کرد: در سال گذشته ۵۲ هزار نفر گردشگر سلامت از ۸۱ ملیت وارد مشهد شده‌اند. برای امسال نیز برنامه ریزی کامل برای جذب گردشگر سلامت شده‌ است.

بدیعی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر تخلف در حوزه پزشکی برای گرفتن زیرمیزی و یا عدم پذیرش بیماران در مراکز درمانی دولتی و ارجاع آنها به مطب خصوصی پزشکان اعلام کرد: در این موارد نمی‌توان کلیت را در نظر گرفت باید به صورت موردی با اعلام کد شیفت پزشک و یا نیروی خدماتی متخلف در سامانه ۱۹۹ اطلاع داده شود. از ابتدای سال تاکنون بیشترین اعتراضات مردمی تعرفه‌های درمانی بوده که بررسی و با متخلفان برخورد شده است. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار مورد نظارت انجام شده و با پزشکانی که در حوزه درمان تخلف کردند برخورد قانونی شده است.

بدیعی درخصوص تایید بیماری روتاویروس و تزریق واکسن این بیماری، اعلام کرد: در خصوص این بیماری هنوز موردی به اثبات نرسیده و اگر موردی مشکوک بوده در آزمایشگاه ویروسی مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون موردی تایید نشده است. برای تشخیص چنین بیماری‌های عفونی نمی‌توان براساس تشخیص‌های بالینی نظر قطعی داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.