×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
آموزش و پرورش خراسان رضوی با کمبود نیرو مواجه است

به گزارش توس اکو، امیر شوشتری ظهر یکشنبه در نشست خبری هفته معلم در محل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۵۰۰ کلاس درس جدید تحویل آموزش و پرورش استان شده بود، افزود: امسال نیز برای ساخت و تکمیل ۲ هزار کلاس درس هدف گذاری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال با برگزاری ۲ آزمون استخدامی، ۶۰۰۰ معلم جدید استخدام می‌شوند؛ همچنین بیش از ۲۰۰۰ نفر خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان نیز جذب خواهند شد که تعداد کل معلمان جدید در مجموع به حدود ۹۰۰۰ خواهد رسید.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار دانش‌آموز در استان مشغول به تحصیل هستند که ۱۲ درصد آن‌ها در مدارس غیردولتی و مابقی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

شوشتری افزود: سال گذشته ۱۵۰۰ کلاس درس تعبیه و بیش از ۱۵۰ قرارداد نیز با خیرین منعقد شد و در برنامه امسال نیز ۲۰۰۰ کلاس درس هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به تعداد ۷۶ هزار بازنشسته فرهنگی در استان افزود: به همین تعداد هم فرهنگی مشغول به کار در مدارس خراسان رضوی داریم اما همچنان با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی در خصوص تعیین‌تکلیف نیروهای خرید خدمت گفت: برای نیروهای خرید خدمت فعلاً دستورالعملی در دست نیست اما کمبود نیروی آموزشی با خروجی دانشگاه فرهنگیان رفع نخواهد شد؛ از همین رو دنبال پیگیری و جدب نیرو هستیم.

شوشتری ادامه داد: امسال ۱۲ هزار بازنشسته فرهنگی منتظر تعیین تکلیف هستند. سال گذشته ۶۰ درصد از بازنشستگان تداوم خدمت داشتند و امسال نیز دنبال آن هستیم که استمرار خدمت بازنشستگان را پیگیری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به اعتراضات معلمان در رتبه‌بندی‌ها اشاره کرد و توضیح داد: اکنون طبق آمارهای جمع‌آوری شده ۴۸ نفر از همکاران فرهنگی در سامانه رتبه‌بندی مشکل بارگذاری اطلاعات داشتند که در حال بررسی این موضوع هستیم. تعداد زیادی از مشکلات تاکنون حل شده و در رتبه‌بندی اعمال شده‌اند. در استان ۳۰ درصد اعتراضات مربوط به رتبه‌بندی است. البته در حال حاضر امکان ویرایش اطلاعات فراهم است تا مشکلات رفع شود.

وی ضمن اعلام برنامه‌های هفته معلم بیان کرد: امسال در همین مدت از ۲۱۹ معلم نمونه در سطح استان و همچنین ۱۶ معلم استان که در سطح ملی نمونه شده‌اند، تجلیل خواهد شد.

در ادامه نشست آذر رشیدی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا بیشتر خانواده‌ها تمایلی به فرستادن حضوری فرزندانشان به مدرسه نداشتند، براساس آماری که از ثبت احوال دریافت شده، مشخص شد بین ۲۱ تا ۲۲ هزار دانش‌آموز استان در مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در همین راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کمیته امداد استان، اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی و… از تعداد بازماندگان از تحصیلی که توسط ثبت احوال اعلام شده، ۱۸ هزار دانش‌آموز شناسایی و ۸۰۰۰ نفر آن‌ها جذب کلاس درس شدند.

وی بازگشت بازماندگان از تحصیل را امری بسیار مهم دانست و گفت: در سامانه شهید محمودوند آمار و اطلاعات تمام بازماندگان از تحصیل بارگذاری و به اداره کل آموزش و پرورش استان نیز اعلام شده است. برای بازگشت هر دانش‌آموز به تحصیل تلاش فراوانی می‌شود.

رشیدی بیان کرد: آمار اعلام شده غیر از آمار دانش‌آموزان اتباع است. بخش زیادی از دانش‌آموزان اتباع که از تحصیل بازمانده‌اند را کودکان کار تشکیل می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص معلمان تخصصی مانند هنر و ورزش در مدارس ابتدایی نیز گفت: به دلیل اینکه در مقطع ابتدایی به ویژه دوره اول یک معلم در کلاس درس حضور دارد، برای ارتقا سطح علمی و مهارتی معلمان، کارگاه‌های آموزشی برگزار و در دوره دوم ابتدایی نیز از معلمان تخصصی برای دروس قرآن، هدیه‌های آسمانی، هنر و ورزش استفاده شده است.

وی در خصوص تفاوت شهریه مدارس غیرانتفاعی تصریح کرد: شهریه این مدارس از بدو تأسیس با توجه به سنوات و رتبه‌بندی‌هایی که دارند، در شورای نظارت شهریه آن‌ها متفاوت مصوب می‌شود اما در نحوه آموزش معلمان هیچ تفاوتی نیست. تابلوی شهریه مصوب شده در مدارس باید برای خانواده‌ها قابل مشاهده باشد.

رشیدی ادامه داد: اگر مدرسه‌ای شهریه اضافه‌تری دریافت می‌کند، برای کلاس‌های فوق برنامه است که در روزهای پنجشنبه و در تعطیلی رسمی مدارس برگزار می‌شود. برخی مدارس نیز امکانات خاص آموزشی دارند که رتبه آن‌ها را بالا برده و در نتیجه شهریه این دسته از مدارس نیز افزایش می‌یابد. همچنین در برخی نواحی به دلیل اجاره‌بهای بالای ملک مدارس، در شورای نظارت شهریه مصوب شده براساس میزان همان اجاره‌بها کمی افزایش دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.