×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات ۱۱۶ میلیون دلاری شرکت‌های تعاونی خراسان رضوی

 

به گزارش توس اکو، امین بابایی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته تعاون در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: فعالیت‌های بخش تعاونی ترکیبی از عملکردهای اقتصادی و اجتماعی است زیرا فعالیت‌های تعاونی درآمد و سود دارند، اما تجمیع ثروت در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. در کشور حدود ۹۹ هزار تعاونی با ۵۷ میلیون نفر عضو وجود دارد که از این آمار یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر مشغول کار هستند.

وی افزود: ۴۷ میلیون نفر از اعضای حاضر در تعاونی‌های کشور، در تعاونی‌های سهام عدالت هستند. بیشترین میزان فعالیت تعاونی‌های کشور نیز در سه بخش خدمات،کشاورزی و صنعت است. تعاونی‌های فعال در حوزه خدمات ۱۸ هزار واحد، کشاورزی ۱۵ هزار و صنعت ۱۱ هزار واحد در سطح کشور است. بیشترین میزان اشتغال‌زایی در تعاونی‌های حوزه مسکن و سپس خدمات است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به تشریح آمار واحدهای تعاونی استان پرداخت و گفت: ۵۳۱۳ واحد تعاونی فعال و درحال بهره‌برداری در خراسان رضوی با ۹۱ هزار نفر شاغل و سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی وجود دارد که رتبه دوم استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

بابایی اضافه کرد: تعداد شرکت‌های تعاونی فعال در استان تا شهریور ماه سال جاری ۷۵۳۷ واحد است این واحدها ۱۱۹ هزار و ۲۷۸ نفر عضو دارند. تعداد کل تعاونی ثبتی تا شهریور ماه سال جاری در استان ۱۵ هزار و ۷۳۳ عدد بوده هستند که از این تعداد تنها ۷۵۳۷ عدد آن فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد شرکت تعاونی‌های فعال خراسان رضوی تا پایان مردادماه سال جاری در بخش صنعت ۹۸۶، معدن ۲۰۳، مسکن ۴۲۹، فرش دستباف ۱۲۴، تولیدی توزیعی ۸۲۸، خدمات ۲۲۹۸، کشاورزی ۱۷۳۰، دانش بنیان ۸، توسعه عمران ۵، سهامی ۰ و سایر بخش‌ها ۹۲۶ عدد است که مجموعا ۷۵۳۷ واحد تعاونی محسوب می‌شوند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: ۳۰ درصد از تعاونی خراسان رضوی در بخش خدمات فعالیت کرده که در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشترین سهم را دارند.

بابایی تصریح کرد: همچنین تعداد اتحادیه‌های تعاونی در بخش خدمات ۱۴، مسکن ۲۴، کشاورزی ۱۰، تولیدی توزیعی ۳، حمل و نقل ۴، صنعتی ۵، فرش دستباف ۴، نعدنی ۲ و سایر ۲۱ واحد است.

وی در ادامه گفت: تعداد ۱۶۶ واحد شرکت تعاونی بانوان با ۱۸۸۱ عضو و ۷ میلیارد ریال سرمایه در استان وجود دارد که برای ۲۹۴۶ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. همچنین در استان ۸ تعاونی دانش بنیان با ۴۳ عضو و ۴۲ میلیارد ریال سرمایه وجود دارد که بستر اشتغال ۸۴ نفر را فراهم نموده است.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: در استان مجموعا ۳۲۰ طرح روستا تعاون با ۳۵۴۹ عضو و ۳۱ میلیون و ۶۹۸ و ۹۰۰ هزار ریال سرمایه دارد که برای ۴۹۳۸ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

بابایی اضافه کرد: در یک سال گذشته در استان ۱۵۶ تعاونی و اتحادیه با ۴۳۵۸ نفر عضو و بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال سرمایه و ایجاد ۲۸۸۳ فرصت شغلی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی استان به میزان ۱۱۶ میلیون دلار صادرات داشته‌اندافزود: عمده محصولاتی که شرکت‌های تعاونی استان صادر کرده‌اند محصولاتی همچون سوخت، زعفران، صنایع غذایی، مصنوعات فلزی و… بوده است و کشورهای مقصد صادراتی نیز شامل افغانستان،پاکستان،عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و اسپانیا می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون تعداد ۴ جلسه کمیته اعتباری جهت ۲۶ طرح درخواستی شرکت‌های تعاونی استان برگزار گردیده که طی آن ۱.۱۶ میلیارد ریال تسهیلات تخصیص یافته و درحال جذب است.

بابایی افزود: تعاون در اقتصاد خراسان رضوی نقش‌آفرینی مطلوبی داشته و موفق به تولید ۱۰ درصد فراورده‌های دامی در استان،  ۸ درصد محصولات زراعی،  ۵ درصد گوشت مرغ و تخم مرغ،  ۲ درصد محصولات نساجی، بهره‌برداری ۲ درصدی از معادن استان و… شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.