×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جزئیات برنامه‌های آستان قدس رضوی برای میزبانی از زائران نوروزی

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی برنامه‌های این آستان مقدس برای میزبانی از ۱۰ میلیون زائر رضوی را تشریح کرد.

عبدالحمید طالبی به برنامه‌های آستان قدس رضوی برای استقبال از جشن‌های نیمه شعبان و تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: ۲ سال از شیوع کرونا می‌‎گذرد. به مدد واکسیناسیون عمومی و رعایت اصول بهداشتی در حال حاضر در شیب نزولی کرونا و در وضعیت و شرایط نسبتا مطلوبی قرار داریم؛ از همین رو آستان قدس رضوی مهیای پذایرایی از زائران و مجاوران حرم علی ابن‌ موسی‌الرضا(ع) است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اضافه کرد: حرم مطهر رضوی خود را برای میزبانی از ۱۰ میلیون زائر آماده و در همین راستا اقداماتی را از مهر ماه امسال آغاز کرده است. یکی از این اقدامات تشکیل مجمع مشورتی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، شهردار و… برای اولین بار در آبان ماه بود که ضمن بررسی آسیب‌شناسی و مشکلات زائران سند محتوایی بر سه محور معرفت‌افزایی، شادی و نشاط و خانواده‌محوری تدوین شد؛ در این سند به اثربخشی زیارت و بهبود خدمات توجه ویژه‌ای شده است.

ارائه بهترین خدمات به زائران با شعار «همه خادم الرضاییم»

طالبی ادامه داد: با همین جهت‌گیری شعار محوری آستان قدس رضوی در برنامه‌های نوروزی «همه خادم الرضاییم» با عنوان «میزبانی کریمانه و عهد جاودانه» انتخاب شد؛ به این معنا که همه مردم در هر جای عالم خود را خادم حضرت رضا(ع) و زائران و مجاروان بدانند و بهترین خدمت را ارائه دهند.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید هر آنچه که از سیره ائمه اطهار(ع) و امام رئوف(ع) در میهمان‌نوازی و میهمان‌داری آموختیم، امسال برای میهمانانی که پس از ۲ سال فراق یار و محرومیت از زیارت به مشهد مشرف می شوند، در مرحله عمل قرار دهیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: طی این ۲ سال که از میزبانی زائران حرم شمس‌الشموس محروم بودیم، فرصتی دست داد تا آسیب‌شناسی در حوزه میزبانی از زائران نیز انجام شود. تولیت آستان قدس در روزهای بحرانی حرم روزانه و لحظه به لحظه فرایند زیارت و حضور عاشقان را رصد می‌کرد و مواردی که نیاز به بهبود داشت، با توصیه وی انجام می‌شد.

اجرای ۱۷۵ برنامه محوری با رویکرد جهاد تبیین

طالبی تصریح کرد: در مجموعه آستان قدس رضوی ۱۷۵ برنامه محوری در عرصه‌های مختلف فرهنگی و تبلیغی با رویکرد جهاد تبیین تدارک دیده شده که از جمله آن می‌توان به ۴۶ برنامه در حرم، ۳۳ برنامه در سازمان علمی و فرهنگی، ۲۵ برنامه در بنیاد کرامت رضوی، ۱۶ برنامه در بنیاد بهره‌وری و موقوفات و ۵۵ برنامه در مرکز ارتباطات و رسانه اشاره کرد.

وی افزود: نصب کتیبه‌های بزرگ و چراغانی، پذیرایی صبحانه روزانه ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار وعده، افزایش آمار میهمان‌سرا به ۱۳ هزار نفر، پذیرایی در چایخانه، افزایش خدمات ویلچر و زائربر، گل‌آرایی و فضاآرایی حرم مطهر و استقرار اورژانس و احداث بیمارستان سیار در حرم مطهر برخی از اقداماتی است که به منظور خدمت‌رسانی به زائران نوروزی در ایام نوروز برنامه‌ریزی شده است.

ویژه‌برنامه سال تحویل در حرم مطهر رضوی

وی ادامه داد: ویژه‌برنامه ساعت تحویل سال در صحن پیامبر اعظم(ص) از ساعت ۱۴:۵۵ دقیقه آغاز و تا یک ساعت پس از سال تحویل ادامه دارد.

طالبی همچنین به برنامه‌های حرم مطهر رضوی در نیمه شعبان اشاره و تصریح کرد: نوروز امسال با یک مقدمه به اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت حجت(عج) و نهایتا ماه مبارک رمضان متصل می‌شود. از همین رو برنامه‌های متنوعی برا این ایام پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش فضای مسقف در حرم مطهر رضوی و تسهیل زیارت زائران بخش‌هایی از حوزه اداری داخل حرم مطهر به خارج از این بارگاه نورانی منتقل شده تا فضای مسقف بیشتری در اختیار زائران قرار گیرد.

طالبی در ادامه با اشاره به تجهیز و نوسازی بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی برای میزبانی شایسته از زائران نوروزی گفت: با تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در حرم مطهر رضوی تا قبل از تعطیلات نوروز برای ایجاد آرامش و رفاه زائران و مجاوران چهار وضوخانه‌ جدید در رواق‌های شیخ حر عاملی، شیخ طوسی، دارالمرحمه و ورودی رواق امام خمینی(ره) احداث شد تا زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به زائران و مجاوران فراهم شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاهی با عنوان «ایستگاه بهار زندگی» در ایام نوروز خبر داد و گفت: این نمایشگاه در مسیر پیاده راه آیت‌الله طبسی حرم مطهر رضوی راه‌اندازی می‌شود. همچنین چند رویداد دیگر اعم از گذر فرهنگ و ادب با محوریت عرضه محصولات فرهنگی در ورودی باب الجواد(ع) با حضور انتشارات بزرگ کشور و عرضه ۱۶ هزار عنوان کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب در هشت نقطه از حرم مطهر رضوی در این ایام پیش‌بینی شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی یکی از دغدغه‌های آستان قدس رضوی را تامین اسکان و ساماندهی ترافیک و ارزاق عمومی عنوان کرد و گفت: با همکاری استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل آموزش و پرورش استان و بنیاد کرامت رضوی اسکان، ترافیک و ارزاق عمومی را ساماندهی خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.