×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجم قابل توجهی کالا به دلیل کمبود واگن روی دست صادرکنندگان مانده است

به گزارش توس اکو، محمدحسین روشنک، در نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت بین ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ایران با کشور تاجیکستان یک فرهنگ، یک نژاد و یک زبان مشترک دارد و باید به این مساله افتخار کنیم. همچنین همدلی و همزبانی میان ۲ ملت قابل تقدیر است.

وی درباره شورای کارآفرینان و صاحبکاران ۲ کشور ایران و تاجیکستان افزود: در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران و در حضور رئیس‌جمهور ایران توافق نامه‌ای بین اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان امضا شد و به استناد آن باید مجمع کارآفرینان را تشکیل می‌شد و این اولین مجمع شورای کارآفرینان ۲ کشور است. این حرکت یک حرکت بین‌المللی و پابرجاست.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بیان کرد: امروز توانستیم این ماموریت را به سرانجام رسانده و اولین مجمع شورای کارآفرینان دو کشور ایران و تاجیکستان در اتاق مشهد برگزار شد. برنامه شورای مشترک توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی است که به طبع مسائل فرهنگی را با خود همراه خواهد داشت.

روشنک با اشاره به اینکه باید بحث استاندارهای کالا میان ایران و تاجیکستان یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: اگر کالایی استاندارد مقبولی در تاجیکستان دارد، باید در ایران پذیرفته شده و بالعکس. این مساله یکی از معظلات ما است و در این خصوص ایراداتی گرفته می‌شود. سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و وزارت امور خارجه باید این مساله را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: برای بحث حذف ویزا برای دو کشور نیز باید اقدامی صورت گیرد. در شورای کارآفرینان دو کشور از مسئولین تقاضا داریم این مساله پیگیری شود. اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز باید موضوع حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را جدی گرفته و این مساله را از دیگر سازمان‌ها مطالبه کند. حجم قابل توجهی کالا برای صادارت به کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان وجود دارد که به دلیل کمبود، نبود یا بازار سیاه نوبت واگن روی دست صادرکنندگان مانده است. این مساله مشکلات زیادی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

در ادامه محمدجان سلطان اوویچ، رئیس اتاق بازرگانی واحد سغد کشور تاجیکستان، اظهار کرد: رشته‌های همکاری میان تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران سال به سال محکمتر شده است. سران دولت‌ها بر اساس سیاست‌های مشترک بین ۲ کشور به نفع دو ملت عمل می‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان اشتراکات مشترک معنوی و فرهنگی دارند. این مشترکات زمینه مساعدی برای افزایش همکاری‌ها ایجاد کرده و ضرورت دارد در بخش‌های تجاری، اقتصادی، معدن، فرهنگی، علمی و گردگشری از سمت هر دو طرف توجه کنیم. آمادگی داریم به نمایندگان تجاری ایران در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کمک کنیم. رشد همکاری در بخش گردشگری برای هر ۲ طرف سودمند است. امروز از جانب جمهوری تاجیکستان گروهی از کارآفرینان محصولات حوزه کشاورزی، ساختمان و… را صادر می‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.