×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چاره اندیشی برای رشد قارچ گونه مراکز غیرمجاز زیبایی و سلامت در مشهد

در حالیکه طی سالهای اخیر برخورد با مراکز غیر مجاز و مداخله گران سلامت در رشته های مختلف بویژه حوزه زیبایی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رشد چشمگیری داشته و چندین برابر سالهای گذشته گزارش شده است، اما این مراکز غیر مجاز قارچ گونه داشته و هر از گاهی در گوشه ای از شهر سر بر می آورند.

طبق بررسی های انجام شده برخی از آرایشگران بدون توجه به عوارض و تبعات آن، اقدامات پزشکی مانند تزریق ژل لب و بوتاکس، درآمدهای نجومی را از این طریق برای خود کسب کرده اند.

بدین سبب روز سه شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دعوت از خبرنگاران نشستی را برای بررسی انعکاس اخبار و چالشهای مداخله گران سلامت در حوزه زیبایی برگزار کرد و با هم فکری از اصحاب رسانه بدنبال چاره اندیشی در این حیطه شده است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال تا کنون در پی ۳۲۸ بازدید از مراکز مداخله گر سلامت در مشهد ۱۱۷ مرکز غیرمجاز شناسایی و مهر و موم شد.

دکتر سید کاظم غفاریان افزود: طی این مدت ۵۰۰ گزارش و شکایت مردمی در خصوص مداخله‌گران سلامت به دست ما رسیده است که در حال پیگیری و بررسی این موارد هستیم.

وی ادامه داد: بحث مداخله‌گران در حوزه زیبایی هم در عرضه و هم در تقاضا بوده و میل افراد به تغییر فیزیکی صورت و بینی با توجه به ترویج‌های غلط در جامعه افزایش پیدا کرده است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مشکلات مداخله‌گری در حوزه زیبایی تا جایی پیش رفته است که حتی در برخی موارد در آرایشگاه‌ها این کار با تزریق بوتاکس، ژل، کاشت مو و غیره انجام می‌شود، فرد مجوز صنفی آرایشگری دارد، اما کارهای دیگر را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین مراکز دیگری هستند که مجوز فعالیت ندارند و اقداماتی همچون لیزر را انجام می‌دهند و مردم هم به‌جهت عدم آگاهی کافی فریب این افراد را می‌خورند، ممکن است که به ظاهر یک تابلوی مجوز دار در آن محل باشد، اما وقتی درب آن مکان بسته است به این معنا بوده آن فرد دارای مجوز لازم و قانونی نیست.

دکتر غفاریان عنوان کرد: مکانی که حوزه زیبایی فعال است باید هم درب آن باز باشد و هم اینکه تمامی مجوزهای قانونی را در مقابل دید عموم قرار دهد.

وی افزود: اولین احتمال از تزریق بوتاکس و ژل ایجاد عفونت در آن فرد بوده و به همین جهت است که تاکید داریم چنین کارهایی توسط پزشک و در مکان‌های مجاز و قانونی انجام شود.

مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: سر و صورت از اعضای حساس بدن هستند و ممکن است که مراجعه به مکان غیرقانونی و فاقد مجوز نه تنها موجب زیبایی نمی‌شود، بلکه جان آن فرد را به خطر می‌انداز.

به گفته وی، خانمی در همین مشهد با ۲ فرزند به‌دلیل اقدام غلط در انجام عمل زیبایی جان خود را از دست داد و فرزندان خودش را با همین تصمیم اشتباه یتیم کرد.

دکتر غفاریان خاطرنشان کرد: آمارهای اعلام شده همگی در مشهد بوده و در شهرستان‌ها مشکل خاصی گزارش نشده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از چالش‌های مبارزه با مداخله‌گران سلامت، عدم بازدارندگی کافی جرائمی است که در قانون برای این امر پیش‌بینی شده که این امر نیازمند اصلاح و بازنگری است.
دکتر ایوب توکلیان افزود: در برخورد با مداخله گران سلامت که با جان مردم در ارتباط هستند، میزان جرائم پایین در برابر درآمدهای بالای این افراد که ماهانه بین ۱۰۰تا ۴۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، مانع ایجاد بازدارندگی و سبب آغاز دوباره فعالیت آنان در این حیطه می‌شود.

وی ادامه داد: مداخله گران سلامت افرادی هستند که فاقد تحصیلات آکادمی، تخصص و مجوز فعالیت در حوزه سلامت هستند که به صورت تجربی و گذراندن دوره خدمات زیبایی در مراکز فاقد اعتبار و بدون آگاهی از عوارض فعالیت خود بصورت غیر قانونی و زیرزمینی در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و این مداخله‌گری بیشتر در سه حوزه طب سنتی، زیبایی و دندانپزشکی صورت می‌گیرد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وجود ضعف فرهنگی به ویژه در جوانان و تمایل به زیباتر شدن از مهمترین عواملی است که افراد را به سمت و سوی اعمال و جراحی‌های زیبایی خارج از عرف و استاندارد سوق داده است و این امر با افزایش عرضه خدمات پزشکی از سوی مداخله‌گران سلامت و تقاضا از سوی جامعه، زمینه را برای ورود فرصت‌طلبان و سواستفاده گران فراهم کرده است.

وی بیان کرد: انجام کارهای درمانی غیرمجاز و به خطر انداختن جان افراد، عدم پاسخگویی در هنگام بروز عوارض و آسیب‌های جدی به مراجعان، دریافت تعرفه‌های درمانی و زیبایی بالا، فرار مالیاتی، از جمله آسیب هایی است مداخله گران سلامت به جامعه وارد می کنند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، قوه قضاییه، سازمان نظام پزشکی و نیروی انتظامی در راستای حفظ سلامت مردم، شناسایی و برخورد سریع با افراد متخلف و مداخله گران سلامت و پلمب مرکز فعالیت آنان است.

دکتر توکلیان افزود: از عموم مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده چنین مراکز و افرادی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک معتبر از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی موارد در سامانه ۱۹۰ اطلاع رسانی کنند تا در اسرع وقت موضوع رسیدگی شود.

کارشناس مسوول حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این نشست گفت: مداخله‌گران طب سنتی در گروه‌های بی‌نام و نشان، عطاری‌ها، فضای مجازی و مراکز مجاز ارائه دهنده خدمات غیرمجاز تقسیم شده‌اند.

دکتر محمدرضا مهری افزود: برخی از عطاری ها مجوز صنف مربوطه را هم از اتحادیه گیاهان دارویی ندارند، ما معتقدیم که باید این مکان‌ها با مجوز متولیان حوزه سلامت فعالیت داشته باشند، زیرا در این حوزه فعالیت دارند و نوع کارشان با جان مردم سروکار دارد.

وی ادامه داد: طبق آئین‌نامه‌ها و ضوابط قانونی فروشنده گیاهان دارویی دارای مجوز فقط باید گیاه دارویی بفروشد، اما اجازه فروش داروی گیاهی را ندارند، حتی همان گیاه دارویی هم باید به‌صورت خام عرضه شود و حق فروش پودر شده آن را ندارند، کاری که به لحاظ قانونی تخلف است، اما می‌تواند در حضور مشتری انجام دهد.

کارشناس مسوول حوزه طب سنتی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ما ۳ هزار عطاری فعال مجوزدار و فاقدمجوز داریم که عمده آسیب‌ها از تعداد عطاری های غیرقانونی است که تعدادشان هم زیاد است. ارائه و فروش عرقیات توسط شرکت‌های مجاز دارای نشان استاندارد، سیب سلامت و پرونده بهداشتی مجاز است، اما آن فرد اجازه فروش داروی ترکیبی گیاهی و شیمیایی را ندارد.

دکتر مهری افزود: عطاری اجازه وزیت بیمار ندارد، اما ما می‌بینیم مردم برای رفع مشکل خود از عطار سوال می‌کنند که چه بخورند تا خوب شوند و این کار که اسم آن مشاوره و راهنمایی گذاشته شده غیرقانونی بوده و تفاوتی با ویزیت پزشک ندارد.

مسوول حوزه نظارت بر امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ مرکز غیرمجاز دندانپزشکی در مشهد پلمب شده و بسیاری از مراکز پس از پلمب اقدام به فک آن کردند و مجدد در همان مکان و یا در مکانی دیگر ادامه فعالیت داشتند.

دکتر سیدحسین حسینی‌زارچ، افزود: نیروهای تجربی مجاز به درمان نیستند و طبق مجوز تبصره ۵ فقط مجاز به ساخت دندان هستند و جرم‌گیری و کشیدن دندان به جز دندان عقل و ریشه باقی‌مانده هم به جز دندانپزشک، فقط با بهیار تجربی است که می‌تواند انجام دهد و دندان‌ساز اجازه چنین کاری را ندارد.

به گفته وی، هم اکنون فقط ۲۵ مجوز برای حوزه دندانسازی و بهیار تجربی دندان از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صادر شده است اما اکنون حدود یک هزار نفر در این رشته ها مشغول به فعالیت هستند.

مسئول حوزه نظارت بر امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: سلامت مردم خط قرمز ما بوده و با کسانی که بدون مجوز لازم مداخله‌گری در امر دهان و دندان دارند برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.