×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
جای خالی موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور ایران و تاجیکستان

غلامحسین شافعی  در نشست فرصت‌های سرمایه گذاری و تجارت با تاجیکستان با حضور هیات تجاری متشکل از تجار و بازرگانان این کشور که در سالن همایش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بین بخش‌های خصوصی دو کشور در حضور روئسای جمهور تفاهم نامه‌ای به امضا رسید و اجرای آن به اتاق‌های بازرگانی ایران و تاجیکستان محول شد و این مساله اجرایی شد. امید است به اهداف این تفاهم‌نامه دست یابیم.

وی افزود: آنچه که مشخص است این است که مجموعه همه روابط همه جانبه با تاجیکستان به ریشه‌های عمیق فرهنگی بازمی‌گردد. اینکه دو کشور را فقط مرز‌ها جدا کرده و مردم دو کشور همه یکدیگر را خویشاوند یکدیگر می‌دانند.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ تقریبا سومین یا چهارمین کشور طرف تجاری ایران کشور تاجیکستان بود که بعد آن به دلیل مشکلاتی میزان تجارت رشد کرد. آنچه مسلم است این است که میزان ظرفیت‌های موجود بین دو کشور بسیار بیشتر است. شاید حضور دو کشور در دو کانون اقتصادی منطقه مساله از جمله اجلاس شانگ‌های و اتحادیه اوراسیا فصل جدید برای جهش در همکاری اقتصادی ایجاد می‌کند.
شافعی بیان کرد: برای مثال یکی از مشکلات اساسی در ایران مشکل آب است. تاجیکستان در سطح منطقه و حتی در جهان از نظر درجه بندی از نظر منابع آبی رتبه اول را دارد، ولی ما برای کشت فراسرزمینی به برزیل میرویم درحالی که تاجیکستان از نطر منابعآبی بسیار مهم است و از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاجیکستان می‌تواند سطح وسیعی از نیاز آلومینیوم منطقه را تامین کند، تصریح کرد: از طرفی ایران در مورد سد‌سازی در منطقه و در سطح جهان در بحث خدمات فنی و مهندسی وضعیت مطلوبی دارد. ظرفیت‌ها بین دو کشور برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه مطلوب بوده و می‌توان از طریق تاجیکستان با کشور‌های سوم نیز همکاری کنیم. با همکاری دو کشور این زمینه آماده شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: آنچه که هم بخش خصوصی تاجیکستان و هم بخش خصوصی ایران باید از دولت‌های دو کشور با وجود این همه امکانات مطالبه کنند، اجرای یک موافقت نامه تجارت ترجیحی است. این مساله به افزایش مناسبات تجاری کمک می‌کند پس اولین قدم اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور است. باید دبیرخانه دائمی در ایران و تاجیکستان دایر شده و یکی از کار‌هایی که باید دنبال کند همین مساله است.
رئیس اتاق باررگانی ایران در باره مشکل حمل و نقل بیان کرد:حمل و نقل از مسائلی است که باید به آن توجه جدی شود. در راه رسیدن کالای ما به تاجیکستان و بالعکس، شرکای مشترک وجود داشته که این مساله بر این حوزه اثر گذارند، اما در دو کشور در خصوص حمل و نقل و ترانزیت و مخصوصا کمک به هم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آینده باید توجه شود.
شافعی افزود: در بازار کشور‌ها هم تجار حرفه‌ای و گاهی تجار اندک غیر حرفه‌ای داریم گاهی وقت‌ها در تجارت غیر حرفه‌ای اقداماتی رخ می‌دهد که بر تجارت رسمی اثر می‌گذارد. دبیرخانه شورای مشترک باید به ایجاد کمیته دائمی و حل اختلاف بین دو کشور در اتاق‌های بازرگانی دو کشور اقدام کند که در غالب آن تاییده اعتباری تجار از طرفین دریافت کنند که با مشکل مواجه نشوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.