×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 22 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بازدید خبرنگاران از مرکز معاینه فنی و ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوت و هوای مشهد

حدود ۲۵ درصد خودرو‌های مراجعه‌کننده مردود می‌شوند

به گزارش توس اکو، امیرمحمد علیخان‌زاده امروز، ۲۶ دی‌ماه، در بخشی از این تور خبری که به بازدید از مرکز معاینه فنی بهارستان اختصاص داشت، اظهار کرد: مرکز ما از بهمن‌ماه سال گذشته با دو خط فعال و بازرسی خودرو‌های دوگانه‌سوز شروع به فعالیت کرده و در این مدت مرکز نمونه شده است.

وی بیان کرد: زمانی که چهار سال از عمر خودرو بگذرد، نیاز به معاینه فنی دارد و هر سال باید این کار را انجام دهد. در کلان‌شهر‌هایی مانند مشهد، تهران، تبریز و اصفهان دوربین‌های پلاک‌خوان در سطح شهر فعال هستند و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، هر روز جریمه ۵۲ هزار تومان برای خودرو اعمال می‌شود.

علیخان‌زاده درخصوص روند انجام معاینه فنی در مرکز بهارستان عنوان کرد: در ابتدا پذیرش خودرو صورت می‌گیرد. خودرو‌ها یا دوگانه‌سوز یا بنزین‌سوز هستند. در مرحله پذیرش اگر خودرو دوگانه‌سوز باشد، در سوله مخصوص مرکز توسط کارشناس استاندارد مقیم از نظر سیستم سوخت‌رسانی و مخزن سوخت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر ۶ سال از تاریخ تولید مخزن گذشته باشد در آزمایشگاه‌های تست هیدرواستاتیک بررسی می‌شوند و اگر مورد تایید باشند دوباره به مرکز معاینه فنی برگشته و بازرسی بنزینی می‌شوند.

مدیر مرکز معاینه فنی بهارستان مشهد افزود: در زمینه خودرو‌های بنزین‌سوز در ابتدا عیوب ظاهری مانند شیشه، چراغ و طلق مورد بررسی قرار می‌گیرد، پس از آن خودرو وارد خط می‌شود. ما در ابتدای ورود دوربین پلاک‌خوان داریم که تمام اطلاعات را از راهور به سیستم ما منتقل می‌کند. در زمان تست نیز دوربین دیگری وجود دارد تا خودرو در زمان ورود و تست یکی باشد.

وی ادامه داد: مرحله بعدی تست چهارگاز بوده که مربوط به آلایندگی خودرو است. در این مرحله خروجی گاز تست می‌شود. مرحله بعدی تست وزن، کمک‌فنر، ترمز‌های جلو و عقب خودرو، ترمزدستی و لغزش جانبی خودرو بوده و در مرحله آخر بخش زیرین خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. در انتها کارت معاینه فنی صادر می‌شود. تا سه سال پیش بعد از تایید معاینه فنی برچسبی روی شیشه خودرو زده می‌شد، اما اکنون حذف شده و تنها همین کارت به مالک خودرو داده می‌شود.

علیخان‌زاده تصریح کرد: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ خودرو برای معاینه فنی به مرکز ما مراجعه می‌کنند که ۲۵ تا ۳۰ درصد مردود می‌شوند، از این تعداد ۷۰ درصد خودرو‌های مردودی ما آلایندگی دارند.

جزئیاتی درباره میزان اشعه UV، امواج الکترومغناطیس و آلودگی صوتی در مشهد

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در بخشی دیگر از این تور خبری در بازدید از ایستگاه‌های سنجش صوت و هوا اداره محیط زیست شهرداری مشهد، اظهار کرد: در مجموعه اداره محیط زیست شهرداری مشهد ۱۳۵ ایستگاه و دستگاه عملیات سنجش آلاینده‌های سطح شهر را داریم. ۲۳ ایستگاه کیفیت هوا نیز با مشارکت سازمان محیط زیست و اداره کل هواشناسی در سطح شهر در حال فعالیت بوده که ۱۱ ایستگاه مربوط به شهرداری، ۱۱ ایستگاه محیط زیست و یک ایستگاه نیز متعلق به اداره کل هواشناسی است.

محمد پذیرا افزود: در کنار این ایستگاه‌ها ۱۵ ایستگاه سنجش صوت در سطح شهر عملیات پایش میزان آلودگی صوتی را انجام می‌دهند. مساله آلودگی صوتی بسیار مهم است و بر رفتار ما تاثیر می‌گذارد. سازمان جهانی به آلودگی صوتی طاعون خاموش می‌گوید. یکی از مواردی که در قانون هوای پاک اشاره شده این است که باید نقشه صوت در شهرها تهیه شود و اکنون در حال انجام است.

پذیرا ادامه داد: دو ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیس و ۱۰ ایستگاه سنجش UV نیز داریم. در زمینه سنجش UV اولین کلان‌شهر در خاورمیانه هستیم که این کار را انجام می‌دهیم. عموماً در ۶ ماه اول سال با اشعه UV مواجه هستیم. عدد ۱ و ۲ UV مناسب بوده و از ۶ به بالا خطرناک است که معمولاً در تابستان در مشهد با میزان ۶ به بالا مواجه هستیم. ما همچنین ۱۱ ایستگاه هواشناسی و ۷ باران‌سنج داریم. در زمینه امواج الکترومغناطیس تنها شهر در کشور هستیم که سنجش را انجام می‌دهیم. استاندارد ۲۸ میکرووات بوده که در مشهد ۳ و ۴ میکرووات بیشتر نیست، بنابراین دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: اطلاعات به صورت آنلاین سنجش می‌شود، بنابراین دخل و تصرفی در شاخص‌ها وجود ندارد. برخی از داده‌های ما در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما در مشهد ۲۳ ایستگاه کیفیت هوا داریم که با تهران برابر است و کمبودی نداریم، عنوان کرد: در خصوص ایستگاه‌های سنجش صوت نیز اگر ۸ ایستگاه دیگر اضافه شود، بررسی‌ها دقیق‌تر می‌شود. تجهیزات ما نیز همه به‌روز و کالیبره شده است. داده‌های قابل اطمینان ما در کیفیت هوا ۹۰ درصد است.

پذیرا گفت: با توجه به این که با تحریم مواجه هستیم، بنابراین نیاز است وابستگی خود را کاهش دهیم، به همین منظور از چهار سال پیش تلاش کردیم تجهیزات را مهندسی معکوس کنیم. تجهیزات ما از فرانسه وارد می‌شود که مکاتبه کردند دیگر با ایران کار نمی‌کنند اما خوشبختانه با توان داخلی مجموعه توانستیم کارگاهی را برای مهندسی معکوس تجهیزات ایجاد کنیم.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در پایش خودروهای دودزای مشهد این است که موجب کاهش یک درصدی آلودگی هوای سطح شهر می‌شود، تصریح کرد: براساس مقیاس جهانی برای کاهش یک درصدی آلودگی باید ۸۰ میلیون دلار هزینه شود. یک خودروی دودزا تا ۳۲ برابر یک خودروی معمولی آلودگی ایجاد می‌کند. تمام اتوبوس‌های شرکت واحد، خودروهای حمل پسماند و بازیافت و هر خودرویی که با شهرداری همکاری می‌کند تا زمانی که محیط زیست شهرداری مجوز را امضا نکند وارد چرخه کار نمی‌شوند

در ادامه فاتحی، معاون اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: برای پایش خودروهای دودزای شهر مشهد ۶ خودرو داریم که همراه پلیس راهور هر روز در سطح شهر تردد می‌کنند. ما مجاز هستیم مدرک خودروی دودزا را اخذ کنیم. دو اخطار به خودروی دودزا داده می‌شود، اول یک اخطار ۱۵ روزه بوده که در این مدت باید رفع نقص شود، اگر توجهی نکرد اخطار دوم که هفت روزه است درب منزل صاحب پلاک ارسال می‌شود، اگر باز هم توجه نکرد پلاک وی توقیف می‌شود. ما روزانه ۹۰ مراجعه‌کننده در این خصوص داریم.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتمان در این زمینه را از سال ۸۲ شروع کردیم. براساس آمار تهیه شده بیشترین فراوانی آلایندگی خودروها مربوط به مدل سال ۸۵ است. سال ۹۰ نیز دوباره افزایش داشتیم که به دلیل استفاده از سیستم انژکتور در خودروها و فراوانی آن در پراید بیشتر بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.