به گزارش توس اکو، دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صنعت، معدن و تجارت ظهر شنبه در نشست خبری اعضای کمیسیون برند ملی با خبرنگاران در محل ساختمان ساپکو مشهد گفت: سالانه برندهای برتر در دنیا معرفی می شوند و وقتی شاخص های ارزشیابی برندها برای عنوان برتر را بررسی می کنیم، می بینیم که استراتژیهای کلان کشورها نیز جزو آن شاخص ها قرار گرفته که از جمله این شاخصها، فناوری، مسائل اجتماعی، حفاظت از محیط زیست، خدمات پس از فروش، مشتری مداری و رضایت مشتری، نوآوری و خلاقیت و کیفیت است.
امیرحسین اسدی اظهار کرد: امروز کالای برند جلوه ای در نگاه مردم دارد و برندهای برتر براساس شاخص هایی با این رویکرد ارزشیابی و انتخاب می شوند، این اقدام در کشورمان کمتر انجام شده است، در کنار آن تندیس فروشی و برندفروشی هم وارد بازار شده است که وجه کار علمی را ضایع کرده است.
وی بیان کرد: یکی از مصوبات کمیسیون ملی برند، بهره گیری از انجمنها و اتاق بازرگانی و تشکلهای بخش خصوصی برای جمع کردن تندیس فروشی و برندفروشی در کشور بوده است، در این راستا برآن شدیم تا یک نهاد ارزشگذار علمی برای انتخاب برندهای ملی برتر ایجاد کنیم.
دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به ظرفیتهای خوب و بالای خراسان رضوی و برخورداری از تشکلهای قوی با سطح دانش بالا و همگرایی که بین مجموعه های دولتی و خصوصی در این استان وجود دارد، نخستین دبیرخانه انتخاب جایزه ملی برند در خراسان رضوی شکل گرفت.
اسدی گفت: دبیرخانه انتخاب جایزه ملی برند قرار است به صورت علمی و سیستماتیک عمل کند تا بتوان با انجام کار علمی و تعاملی فرهنگ برندینگ را در کشور ترویج داد.
اهمیت نقش رسانه ها در افزایش اقبال عمومی نسبت به برندها
معاون تجارت و خدمات دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست گفت: کسب و کارها در کشور به دلیل مشکلات ساختاری که از سالهای قبل وجود داشته، گرفتار فضای تورمی است و برای مهار تورم ابتدا باید جریان نقدینگی کنترل شود.
علیرضا شاهمیرزایی افزود: تورم ریشه خیلی از مشکلات کنونی کشور است، اکنون ترازنامه های بانکها در حال کنترل است که امکان دارد در نگاه نخست صاحبان کسب و کار احساس کنند که در تامین مالی خود دچار مشکل میشوند اما این اقدام باعث جلوگیری از افزایش تورم و در نهایت افزایش قدرت خرید مردم میشود.
وی بیان کرد: وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند، این رکود روی میزان فروش کسب و کارها تاثیر می گذارد بنابراین باید دوره خود را پشت سر بگذارند، آمارها هم گویای رشد سرمایه گذاری در حوزه تولید داخلی است، با وجود همه مشکلات، کمبودی در تولید و تامین هیچ کالایی در کشور وجود ندارد، تراز تجاری کشور مناسب است و تعاملات تجاری ایران از محل معاهدات بین المللی که کشورمان به عضویت آن درآمده، افزایش یافته است.
این مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: فضای کلی برای کسب و کار، همین فضای فرهنگی و نگاه مشتری است که تاثیر زیادی بر بازار دارد، دولت فقط شعار مردمی بودن نداده بلکه در خیلی از مسائل آن را نشان داده است، نمونه اش توجه به تشکلهای بخش خصوصی بوده به طوریکه مصوبه سال ۱۳۹۴ را دوباره احیا کرده و نظارت بر بازار را به اتحادیه های صنفی سپرده است.
شاهمیرزایی فضای برندینگ در کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از دلایل بروز تورم، انتظارات تورمی است، صاحبان کسب و کار وقتی برای برندسازی سرمایه گذاری می کنند، انتظار حمایت و کمک از رسانه ها دارند، همکاری بین برندها و رسانه ها بسیار مهم است، وقتی رسانه ها فضای فکری و فرهنگی در مورد کسب و کارها را برای مردم خوب جلوه دهند، خود باعث ایجاد تصویر مثبتی می شود که بر روی انتظارات تورمی تاثیر می گذارد.
وی اظهار کرد: ارزش برند به این است که تعداد بیشتری از مردم هم از آن آگاه شوند و هم تصویری خوبی از آن داشته باشند، اینجا نقش رسانه ها بسیار اهمیت دارد تا اقبال عمومی نسبت به برندها افزایش یابد، هم اینک در فضای مجازی برخی از سایتهای اینترنتی راهنمای خرید مردم شده اند، اگر بتوان در خصوص برندها از از فضای رسانه ای برای نظرخواهی از مردم بهره گرفت، می تواند به فرهنگ سازی برندینگ در کشور کمک کند.
انتخاب برندهای برتر در سطح ملی را به صورت سالانه در همه حوزههای کسب وکار
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: کمیسیون ملی برند در دولت سیزدهم احیا شد، در کنار آن انجمن مدیران صنایع استان برای چندین سال متوالی همایش سالانه برندینگ (انتخاب و تجلیل از برندهای برتر سال استان) را در مشهد برگزار می کرد و کارنامه موفقی در این زمینه داشت.
امیررضا رجبی اظهار کرد: براساس مصوبه هیات وزیران می بایست همه کسب و کارها در قالب «جایزه ملی برند» مورد ارزیابی قرار بگیرند، با رویکرد تمرکززدایی از مرکز که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اعمال شده و سابقه خوبی که خراسان رضوی در حوزه برند و برندینگ دارد، پس از برگزاری آخرین همایش برندینگ استان در آبانماه امسال، اعضای کمیسیون ملی برند، ظرفیتها و توانمندیهای این منطقه و روند علمی که در حوزه برند پشت سر گذاشته شده است را بررسی کردند.
وی بیان کرد: در این راستا نخستین دبیرخانه جایزه ملی برند در خراسان رضوی گشایش یافت که براساس آن برگزاری همایش سالانه برندینگ در حوزه ملی با شاخص ها و داوران متفاوت برگزار می شود.
به گفته وی، در این چهارچوب فقط به کسب و کارهای حوزه صنعت معدن و تجارت بسنده نکرده بلکه برندهای متقاضی در همه حوزه های کسب و کار در سطح کشور اعم از صنایع فرهنگی و خلاق، گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی و مواردی که امکان دریافت جایزه ملی برند را داشته باشند، بررسی کرده و برندهای برتر در سطح ملی را به صورت سالانه انتخاب خواهد کرد.
برجسته کردن محصولات ایرانی هدف اصلی جشنواره ملی برند
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست خبری گفت: با راه اندازی دبیرخانه جایزه ملی برند در مشهد، این شهر از سال آینده میزان جشنواره ملی برندینگ ایران با معرفی برندهای برتر ملی خواهد بود، جشنواره ای که حدود ۱۰ سال در مشهد به صورت استانی و با کمک بخشهای دولتی و خصوصی برگزار و برندهای برتر استانی به صورت سالانه معرفی و تجلیل می شدند.
عباس محمدیان افزود: هنر اصحاب رسانه در جشنواره ملی برند، کیفی سازی این جشنواره به صورت ملی و بین المللی است، در واقع عدم توجه به ظرفیت رسانه ها در ادوار گذشته باعث افت برندسازی در کشور شده است، امروز با پیوندی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفته، این کم و کاستی ها جبران خواهد شد.
وی بیان کرد: یک برند جدا از ارزشهای اقتصادی اش باید به لحاظ شاخصهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز ارزشیابی شود که این موضوع هم از رسانه ها انتظار می رود تا دبیرخانه جایزه ملی برند را در این بخش یاری دهند.
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت رسانه های تاثیرگذار می تواند در فرهنگ کشور و ترویج استفاده از برندهای داخلی موثر باشد، هدف اصلی برگزاری این جشنواره نیز برجسته کردن محصولات ایرانی است.
لازم به ذکر است قبل از این نشست خبری راه اندازی دبیرخانه جایزه ملی برند نیز طی مراسمی با حضور دبیر کمیسیون ملی برند، معاون تجارت و خدمات دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران دستگاه های اجرایی و تشکلهای خصوصی استان خراسان رضوی در محل ساختمان «ساپکو» مشهد انجام شد.