×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۸ ‌پیشرفت فناوری صنایع غذایی سال ۲۰۲۳

بسته‌بندی هوشمند و فاقد پلاستیک
برای دهه‌ها، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی از پلاستیک به اشکال مختلف در بسته‌بندی خود استفاده کرده‌اند، چراکه به عنوان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راهکار در دسترس بوده است. با پیشرفت‌های اخیر در مبارزه با تغییرات اقلیمی، تمایلات مصرف‌کنندگان در حال تغییر است و آنها انتظار دارند تولیدکنندگان تغییراتی را در محصولات خود ایجاد کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اولین کشورهایی بودند که استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف را ممنوع کردند و کشورهای دیگری نیز در سراسر جهان، از جمله ایالات‌متحده، در این راستا در حال حرکت هستند. در برخی موارد، شرکت‌ها به بسته‌بندی خوردنی و قابل تجزیه که برای مصرف ایمن هستند، روی آورده‌اند. این بسته‌بندی‌ها با استفاده از پلاستیکی که از پلیمرها به دست آمده ساخته می‌شود و با کمک ارگانیسم‌های زنده تجزیه خواهد شد، حتی اگر مصرف‌کنندگان تصمیم به خوردن این بسته‌بندی نکنند، بسته‌بندی‌ها به طور طبیعی و در طول زمان تجزیه می‌شوند و به محیط‌زیست آسیبی نمی‌رسانند. بسته‌بندی هوشمند، یک شکل از «بسته‌بندی نانو» است که از این فناوری استفاده می‌کند تا تغییرات میکروبی در مواد‌غذایی را به صورت فیزیکی یا شیمیایی تشخیص دهد. فناوری نانوی استفاده‌شده در بسته‌بندی می‌تواند به تعیین ایمنی و کیفیت محصولات غذایی کمک کند و در‌صورت نزدیک شدن به فاسد شدن آن را تشخیص دهد.

نوشیدنی‌های جدید در راه هستند
با پیشرفت تحقیقات تغذیه‌ای، مردم به مواد موجود در نوشیدنی‌های انتخابی خود بیشتر توجه می‌کنند و از نوشیدنی‌های شیرین و فرآوری‌شده که آسیب مستقیم بر سلامت دارند، دوری می‌کنند.
این امر منجر به محبوبیت مداوم نوشیدنی‌های کاربردی مانند کامبوچا و نوشیدنی‌های بهداشتی مشابه شده که دارای فواید مختلفی هستند. فراتر از نوشیدنی‌های غنی از پربیوتیک و پروبیوتیک، در سال آینده می‌توانید انتظار افزایش سایر نوشیدنی‌های کاربردی، از جمله نوشیدنی‌های لبنی غنی‌‌شده با امگا ۳ و سایر نوشیدنی‌های تخمیری داشته باشید.

فناوری‌های پیشرفته
پیشرفت‌های مستمر در فناوری پردازش مواد غذایی، اتوماسیون و تجهیزات کامپیوتری را به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر صنعت تولید و فرآوری مواد غذایی تقویت کرده است.
در حالی که تقاضا همچنان در حال افزایش است و هزینه‌ها نیز در حال رشد است، این فناوری‌ها به کاهش زمان تولید و افزایش خروجی کمک می‌کند. یکی از مثال‌های جالب از این فناوری‌ها ماشین قصابی رباتیکی است که به تسریع فرآیند کمک می‌کند. داشتن این دستگاه‌های خودکار باعث ایجاد یک محیط ایمن‌تر می‌شود، زیرا تاثیر استفاده از ابزارها و ماشین‌آلاتی که ممکن است برای کارگران خطرناک باشند را کاهش می‌دهد.

سیستم زهکشی مدرن
سیستم‌های جدید زهکشی ارائه‌شده، ایمنی و بهداشت را در طول فرآیند تولید و فرآوری مواد‌غذایی و نوشیدنی فراهم می‌کنند. سیستم زهکش اسلات سری ۱۰۰۰۰ از جنس استیل ضدزنگ با کیفیت بالا و مقاوم در برابر دماخوردگی، بو و باکتری‌ها ساخته شده است، و دارای رتبه‌بندی Load Class E برای تجهیزات سنگین است. بهترین ویژگی این سیستم این است که تمیز کردن و نگهداری آن سریع و آسان است و گزینه‌های تمیز کردن خودکار و نگهداری در محل را فراهم می‌کند.

نوسازی تکنیک‌های پردازش قدیمی
صنعت غذایی با در دست داشتن فناوری‌های به‌روزشده، در حال بازگشت به روش‌های پردازش آزموده‌‌شده است. تخمیر یک مثال از این تکنیک‌های خاص است که با محبوبیت روزافزون غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری روبه‌رو شده است.
در روش تخمیر اصلی و قدیمی که بسیار زمان‌بر بود در طول قرن‌ها، یاد گرفتیم که این فرآیند را ساده‌تر کنیم و برخی از مواد کمتر مطلوب را حذف کنیم. اکنون فناوری، با کنترل دقیق دما، ابزارهای تحلیل پیشرفته و سایر تجهیزات، تخمیر را ایمن‌تر و آسان‌تر کرده است.
تمرکز بر شفافیت و اعتماد در ۳۰ سال گذشته، بی‌توجهی به ارزش‌ها
شعارهای توخالی، منجر به کاهش اعتماد بین مصرف‌کنندگان و صنعت غذا شده است. یک روند دیگری که قابل مشاهده خواهد بود، تلاش صنعت غذا برای بازیابی اعتماد مشتریان بازتعریف ارزش‌های خود و افزایش شفافیت در کلیت است.
موفقیت مداوم برندهای کوچک غذا و نوشیدنی مبتنی بر تجارت الکترونیک، باعث می‌شود برندهای بزرگ‌تر تلاش بیشتری را در زمینه مسوولیت اجتماعی انجام دهند تا رقابت‌پذیر باقی بمانند.
استفاده از فناوری‌های جدید مانند بلاکچین، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با دقت بیشتری منشأ و کیفیت محصولات را پیگیری کنند. این فناوری‌ها به‌علاوه روش‌های دیگری که تولیدکنندگان می‌توانند برای افزایش قابلیت اعتماد خود در نظر بگیرند، کمک می‌کنند تا در نگاه مشتریان خود قابل‌اعتماد‌تر باشند.

فناوری اسمز مستقیم
در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، فرآیند غلظت، به ماندگاری محصولات غذایی کمک می‌کند تا به مدت کافی برای رسیدن به مصرف‌کنندگان تازه بمانند. تحقیقاتی در این زمینه توسط سازمان CSIRO استرالیا با همکاری یک شرکت فناوری غشایی آمریکایی انجام شده است. این دو نهاد با هم در ایجاد یک روش نگهداری جدید با استفاده از فناوری غشایی در یک فرآیند به نام «اسمز مستقیم» (forward osmosis) همکاری کرده‌اند.
اسمز مستقیم یک فرآیند برای غلظت دادن مواد غذایی است که با استفاده از کمترین انرژی و بدون استفاده از حرارت انجام می‌شود. این فرآیند همچنین به مواد غذایی کمک می‌کند تا در طول فرآیند تخمیر، غلظت دادن و… بیشتر مواد مغذی خود مانند پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را حفظ کنند. نتیجه نهایی این روش تولید محصولات باکیفیت‌تر نسبت به روش‌های سنتی است.

محصولات گیاهی
طرفداری از جایگزین‌های گوشتی در چند سال اخیر به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. این طرفداری به‌دلیل نگرانی‌ها درباره تغییرات آب و هوا، سوالاتی درباره اخلاقیات و همچنین روند بهداشت بوده است.
این نوع غذاهای فاقد محصولات حیوانی چند سال است که وجود دارند، اما اخیرا متداول‌تر شده‌اند، این امر به خاطر برندهایی مانند Beyond Meat و Impossible Foods است.

سال جدید، پیشرفت‌های جدید
درخشش صنعت فناوری غذا همواره در حال تکامل است و هر سال پیشرفت‌های جدیدی را به‌همراه دارد. مهم نیست این تغییر چقدر کوچک به نظر برسد، اما می‌تواند تاثیر قابل‌توجه و دائمی بر بازار داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.