×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
انجام ۵ هزار و ۶۰۰ عمل پیوند از ابتدای تأسیس این بیمارستان

دکتر محسن علی اکبریان در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار‌های اهدای عضو و عمل پیوند در این بیمارستان، گفت: ‌از مجموع ۵ هزار و ۶۰۰ عمل پیوند انجام‌شده از ابتدای تأسیس بیمارستان، هزار و ۶۸۸ ‌پیوند کلیه داشته‌ایم که بیشترین آمار اهدای عضو ماست.

او ادامه داد: هزار و ۳۱۰‌ مرگ مغزی اتفاق افتاده است که در پی رضایت خانواده برای پیوند اعضا، تاکنون پیوند‌های کلیه، کبد، پانکراس، بافت‌های پوستی، قرنیه و مغز استخوان در این مرکز درمانی انجام شده است.

وی درباره هزینه‌های بیمارستان تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود‌ ۸۰ میلیارد تومان هزینه‌های درمانی و حقوق پرسنل تخمین زده شد که همه این رقم از سوی وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمه‌ها پرداخت شده است و هیچ هزینه‌ای از بیماران دریافت نشده است.

علی اکبریان درباره جامعه بیماران کلیوی تحت درمان یادآور شد: روزانه در بخش دیالیز بیمارستان، ۸۰ بیمار دیالیز می‌شوند که عموما آقایان هستند و رده سنی آن‌ها بین ۱۸ تا ۷۵ سال است.

وی افزود: میزان بقای بیماران پیوندی در آمریکا ۷۹ درصد و در بیماران پیوندی بیمارستان منتصریه ۸۱ درصد است.

رئیس بیمارستان منتصریه مشهد ادامه داد: طبق ارزیابی های انجام شده پیرامون میزان بقای بیماران پیوندی در سه مرحله پس از پیوند در بیمارستان منتصریه مشهد، میزان بقای یک ساله بیماران پیوند کلیه و پیوند کبد بیش از ۹۰ درصد، میزان بقای سه ساله بیماران پس از پیوند، بین ۸۰ تا ۸۵ درصد و میزان بقای پنج ساله بیماران بیش از ۸۰ درصد است.

وی درباره انجام پیوند توضیح داد: پیوند شرایط خاصی دارد که سازگاری یا مطابقت گروه‌های خونی در اولویت انجام پیوند است.

علی اکبریان با اشاره به سن رایج در اهدای عضو بیان کرد: عموما از نوزادی تا ۷۰ سالگی امکان پیوند اعضا وجود دارد.

 

اهدای حیات به ۵۳۰۰ بیمار نیازمند به عضو

ابراهیم خالقی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه فعالیت بیمارستان منتصریه در سال ۱۳۹۰ با پیوند کلیه آغاز شد و پس از آن پیوندهای کبد، پانکراس و مغز استخوان اضافه شد، بیان کرد: تاکنون ۱۳۱۰ مورد اهدای عضو از مرگ مغزی داشتیم و هزاروسیصد و یازدهمین عمل را فردا خواهیم داشت و در این عمل اعضای بدن دختر ۱۴ ساله مشهدی که در حادثه رانندگی دچار مرگ مغزی شده به بیماران نیازمند به عضو پیوند خواهد شد و اگر مورد فردا تایید شد گیرنده و دهنده با هم به اتاق عمل می‌روند. اعضای برداشت شده از بیماران مرگ مغزی شامل کبد، کلیه، قلب، پانکراس مغز استخوان، پوست و قرنیه بوده است.

خالقی تصریح کرد: با بیان اینکه فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در مشارکت مردم در امر اهدای عضو ستودنی بوده، اما باید روی باور خانواده در خصوص مرگ مغزی پس از تایید تیم پزشکی ۴ نفره (متخصص اعصاب، جراح مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی) و مدیرکل پزشکی قانونی بوده بیشتر کار شود، خاطرنشان کرد: بی‌شک اگر این باورپذیری باشد تاخیر در تصمیم‌گیری به رضایت به اهدای عضو هم ایجاد نمی‌شود.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در بیمارستان منتصریه ریالی از اهداکننده و دریافت کننده عضو دریافت نمی‌شوند، در حالی که در آمریکا ۱۵۴ هزار دلار برای هر پینود دریافت می‌کنند.

خالقی تاکیدکرد: با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده ۷۰ درصد خانواده‌های دارای مرگ مغزی رضایت به اهدای عضو داده‌اند و ۳۰ درصد هم از پر کردن فرم اهدا امتناع کردند، آن هم در حالی که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند یاری‌بخش حداقل ۱۴ نفر باشد.

وی با اشاره به اینکه اعضای بدن ۱۳۱۰ بیمار مرگ مغزی به ۵۳۰۰ بیمار نیازمند به عضو پیوند شده است، بیان کرد: ما ۳ هزار بیمار ثبت‌نامی دیالیزی در لیست انتظار پیوند کلیه داریم که ۲۰۰ نفر از آنها در نوبت عمل هستند، میزان بقای یک ساله بیماران کبد و کلیه بالای ۹۰ درصد و ۵ ساله بالای ۸۰ درصد است، در حالی میزان بقای ۵ ساله در مرکز یونس آمریکا ۷۹ درصد بوده، عددی که در بیمارستان منتصریه ۲ درصد بیشتر بوده و ۸۱ درصد است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه بیمه پوشش ۹۰ درصدی داروهای بیماران پیوندی را دارد و در برخی داروها تا ۱۰۰ درصد پوشش داده می‌شود، گفت: بیماران پیوندی در ماه اول هفته‌ای یک بار، در ماه دوم هر دو هفته یک بار و در ماه سوم از سه هفته یک بار باید ویزیت شوند.

خالقی اضافه کرد: با توجه به مشکل کمبود دارو در تمامی بیماران از جمله پیوندی‌ها، میزان داروی تخصیصی به بیمار کاهش یافته تا نیاز تمامی بیماران تامین شود و سختی آن برای خانواده‌ها میزان مراجعات بیشتر به داروخانه‌ها است و امیدواریم که این مشکل با همت مسئولان برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کارت اهدای عضو در استان صادر شده است، تصریح کرد: ما پس از ثبت اینترنتی فرم‌های اهدای عضو سرعت‌بخشی خوبی در این مسیر داشتیم، در حالی که در گذشته که صدور و ارسال کارت را داشتیم حداقل زمان ۳ ماهه را طی می‌کرد، اما در شیوه جدید صدور آنی کارت را داریم و پرینت آن به راحتی قابل انجام است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: ما طرح حمایت از خانواده‌های اهدا کننده و دریافت کننده عضو را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دادیم تا حمایت لازم از هر دو خانواده صورت پذیرد و نامه آن با امضای  رئیس علوم پزشکی صادر شد و تحویل دکتر شهریاری رئیس این کمیسیون شد و امیدواریم که موضوع حمایت این خانواده‌ها به تصویب برسد.

در ادامه این نشست خبری از بخش‌های مختلف بیمارستان بازدید شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.