×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افت سه پله‌ای رتبه خراسان رضوی در محیط کسب و کار

به گزارش توس اکو، فعالان اقتصادی خراسان رضوی غیر قابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، وجود موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب وکار در دستگاه‌های اجرایی و بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را عامل تشدید مشکلات در این فضا دانسته‌اند.

سیدمحمدرضا هاشمی، کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب‌وکار مورد سنجش قرار گرفت که با توجه به گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان ۱۴۰۱ که از سوی اتاق ایران منتشر شده، خراسان رضوی با سه پله نزول نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱ و کسب نمره شاخص ۶٫۱۸، در رتبه بیست و یکم بین استان‌های کشور قرار گرفت.

وی افزود: طرح پایش ملی محیط کسب و کار کشور در زمستان ۱۴۰۱ در راستای اجرای ماده چهار قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته انجام شد. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی و سالانه است. مجموعه اعضاء فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران جامعه هدف این طرح را تشکیل می­‌دهند.

هاشمی تصریح کرد: در این دوره ۳۴۹ فعال اقتصادی از خراسان رضوی جهت شرکت در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران تعیین شدند. اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام شد.

وی اظهار کرد: شاخص استان در این دوره نیز نسبت به فصل پیشین (پاییز ۱۴۰۱) و مدت مشابه سال ۱۴۰۰ دچار افت شده است.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد از غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، وجود موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی و بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار به عنوان نامناسب­‌ترین مؤلفه‌های کسب‌وکار استان در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به سایر مولفه­‌ها از دیدگاه فعالان اقتصادی یاد کرد.

هاشمی ادامه داد: مناسب­‌ترین مؤلفه‌های کسب‌وکار استان در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به سایر مولفه­‌ها که توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده‌اند، شامل نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول، محدودیت‌ دسترسی به آب و محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی است.

هاشمی گفت: از ۲۸ مؤلفه طرح پایش محیط کسب و کار، ۱۹ مؤلفه نسبت به دوره پیشین از سوی شرکت‌کنندگان در این طرح نامناسب‌تر ارزیابی شده‌اند. از سه مؤلفه‌ای که دارای بیشترین تغییر منفی(افول) نسبت به فصل گذشته است، می‌توان به محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی، موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب وکار در دستگاه‌های اجرایی و محدودیت‌ دسترسی به آب اشاره کرد.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد خاطرنشان کرد: وجود رقابت غیرمنصفانه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا شبه دولتی در بازار، کمبود تقاضا در بازار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها نیز سه مؤلفه‌ای است که دارای بیشترین تغییر مثبت (بهبود) نسبت به فصل پاییز ۱۴۰۱ است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحلیل صورت گرفته از جدول مولفه‌های گزارش ملی پایش محیط کسب و کار فصل زمستان، مولفه موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرایی در خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها ضعیف‌ترین نمره را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.