×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۴۵ درصد از پست‌های سازمانی اداره کار خراسان رضوی خالی است

محمدامین بابایی امروز ۴ اردیبهشت ماه در نشست خبری که به مناسبت روز کارگر در این اداره کل برگزار شد، افزود: از تعهد اشتغال استان خراسان رضوی مبنی بر ایجاد ۱۰۵ هزار و ۹۲۶ نفر در سال ۱۴۰۱ تا پایان فروردین ماه امسال که دستگاه های اجرایی مهلت ثبت آن را در سامانه رصد اشتغال داشتند، ۱۱۶ هزار و ۳۶۶ اشتغال به ثبت رسیده که ۱۰ درصد بیشتر از تعهد استان بوده است.

وی با اشاره به نظارت‌های دقیق و میدانی و طی سه مرحله از اشتغال ثبت شده در سامانه رصد اشتغال گفت: عملکرد دستگاه های اجرایی در ثبت اشتغال طی سال گذشته روند صعودی داشته و به مرور بهبود یافته است.

بابایی افزود: تعهد امسال خراسان رضوی برای اشتغال ۷۴ هزار و ۱۲۰ نفر است که دلیل کاهش آن نسبت به سال قبل تلاش برای منطقی تر کردن فرصتهای شغلی ایجاد شده و ارزیابی بهتر می باشد.

وی بیان کرد: طی یکسال گذشته ورودی این اداره متفاوت از گذشته شده و با راه اندازی میز خدمت، ارباب رجوع این اداره کل از معضل دلالان نجات یافته و بسیاری از ارتباطات خارج از چارچوب اداری از بین رفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار داشت: دوشنبه های هر هفته به عنوان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پشت میز خدمت حضور می یابم و شخصا به مشکلات و مسائل مردم رسیدگی می کنم.

وی به مشکل نیروی انسانی در حوزه این اداره کل اشاره و اضافه کرد: خدمات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط معطوف به کارگران بیمه شده نیست، بلکه همه کارگران را شامل می شود، از سوی دیگر به ازای بیش از یک میلیون کارگر بیمه شده باید ۱۵۴ بازرس وجود داشته باشد اما تعداد بازرسان استان ۵۴ نفر است.

بابایی اضافه کرد: ۴۵ درصد از پستهای سازمانی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خالی است، بنابراین در ارایه خدمات به مردم خلاهایی وجود دارد، به همین منظور از توان بخش خصوصی بهره گرفته شده تا مراکز مشاوره در این حوزه افزایش یابد  و در همین راستا جهت تامین نیرو طی ۲ سال گذشته بارها به تهران مکاتبه و پیگیری‌های لازم انجام شده اما تاکنون پاسخی جهت جذب نیروی جدید دریافت نکرده‌ایم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با گرامیداشت هفته کار و کارگر گفت: امسال ۳۵۱ برنامه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با محورهای مختلف در هفته کار و کارگر استان در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۳۰۳ برنامه حضوری و ۴۸ برنامه به صورت مجازی برگزار می شود.

وی از مهمترین برنامه های هفته کار و کارگر را نشست تخصصی تشکیلات کارگری و کارفرمایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان، برنامه های همیار کارکنان و یاریگران کار و تولید، دیدار با خانواده های کارگران نخبه، برگزاری دوره های آموزشی، تجلیل از کارگران نمونه، برگزاری یادواره شهدای کارگر، افتتاح خانه بهداشت کارگری، ارایه خدمات مشاوره ای رایگان به جامعه کار و تلاش، ویزیت پزشکی رایگان کارگران، دیدار با خانواده شهدای کارگران، دیدار تشکلات کارگری و کارفرمایی با استاندار برشمرد.

بابایی مهمترین اقدامات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در حوزه کار و کارگری در سال گذشته را تشکیل هیات اندیشه ورز در حوزه روابط کار، برگزاری نشستهای تخصصی مشترک با سازمان تامین اجتماعی در خصوص ماده ۱۴۸ قانون کار ذکر کرد.

وی گفت: پارسال آسیب شناسی آیین نامه های ایمنی پیمانکاران، آسیب شناسی پیشنهادها برای قانون بیمه بیکاری، احیای مجدد ماده ۱۵۷ قانون کار و شکل گیری کمیته های سازش انجام گرفت، در این راستا با دسترسی آنلاین کارگران به سامانه جامع روابط کار روند ثبت شکایات آسانتر شده و منجر به این شد که پارسال ۱۱۶ هزار پرونده در این زمینه رسیدگی شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: افزون بر ۷۰ درصد از شکایات مربوط به حوزه کارگری در بخش واحدهای صنفی است و پارسال ۱۶ هزار و ۷۰۰ پرونده به این نهاد ارسال شده است، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در تلاش برای افزایش شکل گیری کمیته های سازش درون کارگاهی است تا سرعت رسیدگی به شکایات و سازش درون کارگاهی افزایش یابد.

وی گفت: پارسال میزان حوادث ناشی از کار در خراسان رضوی نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است و بنا به گزارش معاونت سیاسی استانداری، پایین ترین تنش و اعتصاب کارگری را در سطح استان داشته ایم که این موضوع مرهون شرکای اجتماعی در استان است تا جو آرامی در استان سپری شود.

بابایی بیان کرد: با اقدامات انجام گرفته طی یکسال گذشته خراسان رضوی در حوزه روابط کار با ۱۰ پله صعود رتبه هفتم کشور را در حوزه روابط کار بدست آورده است.

وی شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری را ۱۳ هزار و ۹۱۵ نفر ذکر و بیان کرد: پارسال شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال قبل از آن هفت درصد افزایش یافته و درخواستها در این زمینه ۱۵ هزار و ۷۰۳ مورد ثبت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: پارسال در حوزه مشاغل خانگی از ۱۵۴ میلیارد تومان سهمیه استان ۱۳۱ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان پرداخت شده و در حوزه تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۵ درصد از سهمیه استان معادل هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان محقق و جذب شده است.

بابایی اظهار داشت: منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به تازگی ابلاغ شده است و تسهیلات تکلیفی مربوط به این حوزه است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اظهار داشت: شرکای اجتماعی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و حتی رسانه ها، می توانند ناظر بر اقدامات این نهاد باشند در صورتی که گزارش تخلفی ارسال شود، پس از بررسی طبق آیین نامه ها و ضوابط با متخلف برخورد قانونی می شود.

وی به ورود این اداره کل در حوزه آموزش‌های همگانی اشاره و بیان کرد: پارسال ۹ هزار نفر آموزش مجازی و ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر – ساعت آموزش حضوری به دست اندرکاران حوزه کار و کارگری و تعاون ارایه شده است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.