×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالیت دارند
حسین کوه زاد

به گزارش توس اکو، یونس پناهی امروز، هفتم اسفند ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اشاره به اینکه وظیفه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دیده‌بانی و رصد مسائل و ‌مشکلات مربوط به حوزه سلامت، تولید علم، مرجعیت و رفع نیازهای حوزه سلامت است، افزود: ابزارهای ما برای انجام این کار معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور هستند که برای این منظور ۲۵ شبکه تحقیقاتی در عرصه‌های مختلف، ۶۹ پژوهشکده، بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقات، آزمایشگاه‌های جامع مطالعات بزرگ مبتنی بر جمعیت و اجرای برنامه‌هایی مانند ثبت بیماری‌ها را داریم تا بتوانیم داده‌های حوزه سلامت را جمع‌آوری و متناسب با آن‌ها سیاست‌گذاری کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال به عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شد، عنوان کرد: بیش از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که بیش از ۲۵ درصد آن یعنی حدود ۲۰۰۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت دارند و بیش از ۲۷ درصد بازار اقتصاد و ۳۳ درصد اشتغال‌آفرینی را تامین می‌کنند.

پناهی در مورد تسهیلات وزارت بهداشت برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلامت، با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای ارتقاء این شرکت‌ها گفت: با حمایت و تاسیس مراکز رشد از طریق هسته‌های فناور توانستیم الزامات و ابزارهای لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنیم. برای تامین نیروی انسانی متخصص فناور و رشته‌های پژوهشی نیز اقداماتی را انجام دادیم تا از پژوهش محض به فناوری پیش برویم. در تلاش هستیم مراکز تحقیقاتی را در حوزه تولید علم و فناوری ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در دولت تصویب شده، توسط معانت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نوشته و در آن تسهیلات زیادی در نظر گرفته شده است. از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان که فرآورده تولید می‌کنند و مجوزهای لازم را دارند، حمایت می‌کنیم و در این راستا اگر به طور مثال مراکز درمانی از تولیدات داخل خریداری کنند، ۵۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز تسهیلات زیادی در نظر گرفته شده است. ما با کمترین هزینه در دانشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد مکانی را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان‌ قرار می‌دهیم. جشنواره فن‌بازار را نیز راه‌اندازی کرده و تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران را دعوت کردیم و با بسیاری از شرکت‌ها قرارداد امضا کردند. به معاونان درمان، بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام کردیم که متناسب با فرآورده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از آن‌ها حمایت کنند.

پناهی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمود پژوهش باید ۲ هدف داشته باشد؛ اول مرجعیت علمی و ورود به سرآمدان علمی دنیا و ‌دوم اینکه تحقیقات باید نافع و در راستای حل مسائل و مشکلات کشور باشد. تمرکز ما بر تولید دانش، ایجاد روابط علمی بین دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه‌های کشور با دنیا در قالب دیپلماسی سلامت و در نهایت تولید و ‌توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های سلامت و به کارگیری آن‌ است. این فناوری‌ها باید بازار مصرف و قابلیت استفاده در حوزه سلامت و صادرات را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات باید اثربخش و دارای چهار خصوصیت باشد، تصریح کرد: خصوصیت اول تولید علم و مرجعیت علمی، دوم اثرات اجتماعی و کاربردی، سوم اثرات اقتصادی و چهارم و از همه مهم‌تر پاسخگویی به حوزه سلامت است. ما در سال‌های گذشته تحقیقات را در کشور کاربردی کردیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از دانشگاه‌های موفق و برتر کشور است، تصریح کرد: این دانشگاه جزو دانشگاه‌های تیپ یک در حوزه پژوهش، درمان و آموزش است. از نظر نیروی انسانی نیز افراد علاقه‌مند و توانمندی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی نیز در این دانشگاه ایجاد شده که یک مورد آن اجرای یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت مبنی برا جلوگیری از جزیره‌ای و موردی عمل کردن و انجام شبکه‌سازی است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه تلاش کرده و اولین پژوهشگاه علوم پزشکی کشور به صورت کلاسیک در مشهد در حال راه‌اندازی است. این پژوهشگاه ۳ پژوهشکده دارد که قرار است به ۴ عدد هم برسد. دانشگاه علوم پزشکی مشهد دنبال این است که پژوهشکده بین‌المللی نیز تاسیس شود.

پناهی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت دستور دادند که دانشگاه مشهد در حوزه مطالعات دارویی باید قطب شرق کشور شود. ما در معاونت تحقیقات اعلام آمادگی کردیم که مطالعات بررسی و مجوز اعطا شود. این آورده بزرگی در مشهد است که در شهر دیگری وجود ندارد. ما کمک خواهیم کرد تا این پژوهشگاه بین‌المللی شود و از خارج کشور نیز جذب دانشجو داشته باشد.

وی اضافه کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نظر تولید علم و فناوری جزو سرآمدان هستند. درصد قابل توجهی از محصولات در حوزه دارو و تجهیزات در مشهد تولید می‌شود. یک شرکت دانش‌بنیان در مشهد وجود دارد که دستگاه تهویه مکانیکی، سی‌تی‌اسکن و ماشین بیهوشی تولید می‌کند و بنیه و پایه علمی قابل قبولی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پویا بوده و توقع از دانشگاه پویا نیز بالا است، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها برای مشهد نیست، بلکه برای کل کشور و حتی کشورهای اسلامی نیز هست. از دانشگاه علوم پزشکی مشهد حمایت‌های لازم صورت نگرفته اما این توقع وجود دارد به برکت امام رضا(ع) تمام فعالیت‌های دانشگاه چندبرابر شود.

پناهی با بیان اینکه ما در زمینه دارو، تجهیزات و موارد مرتبط با سلامت تحریم بودیم و اکنون در حوزه چاپ مقاله نیز تحریم هستیم، گفت: مقالات همکاران ما در مجلات معتبر به دلایل بی‌ربط رد می‌شود. تحریم در کار ما ۲ تاثیر داشته است. یک تاثیر مثبت بوده که موجب شده ۹۰ درصد کارهای پژوهش را خودمان انجام دهیم و تاثیر منفی نیز این است که اگر قرار باشد صفر تا ۱۰۰ همه محصولات را خودمان تولید کنیم، مقرون به صرفه نیست. علاوه بر تحریم بیرونی، تحریم داخلی نیز داریم و برخی با تنگ‌نظری‌ها کاری انجام می‌دهند که اثر تحریم‌های خارجی در مقابل آن کمتر است.

وی بیان کرد: تنها چیزی که در طول سال‌های گذشته تحریم نشده و حتی زیاد هم شده، سیگار است. سن مصرف سیگار کاهش پیدا کرده و حتی به دبیرستان هم رسیده است. در حال حاضر خانم‌ها نیز سیگاری شده‌اند. مصرف دخانیات عوارض جسمی، بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان را افزایش می‌دهد و بیماری‌های روانی مانند افسردگی و انزوا را نیز ایجاد می‌کند. علاوه بر این اثرات اجتماعی و فرهنگی نیز دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در دنیا قانونی وجود دارد که به افراد زیر ۱۸ سال سیگار فروخته نمی‌شود، در این زمینه در کشور صحبت شده که امیدواریم به نتیجه برسد. سیگار باید گران شود تا کسی نتواند آن را خریداری کند. همچنین باید مالیات در نظر گرفته شود و مبلغ حاصل از افزایش مالیات سیگار در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

پناهی در خصوص خودکفایی در تولید دارو و تجهیزات خاطرنشان کرد: نامه‌ای به سازمان غذا و دارو نوشتیم و تمام نیازهای دارویی از جمله مواد اولیه و داروهایی که ارزبری بالایی دارند را لیست کرده و به مراکز تحقیقاتی فرستادیم. ما اعلام آمادگی کردیم که ازهر کسی که این مواد را تولید کند حمایت می‌کنیم. با ستاد کل نیروهای مسلح نیز جلسه داشتیم و از توانمندی آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اعلام کردیم که در هر زمینه‌ای توانایی تولید داشته باشد حمایت می‌کنیم. برای بیماری اس‌ام‌ای قرارداد بسته شده تا مواد اولیه آن در کشور تولید شود، همچنین تولید پانسمان بیماری پروانه‌ای را نیز به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار کردیم که تولید کرده و در حال طی مراحل است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد دلایل مسمومیت دانش‌آموزان در قم نیز  گفت: به نظر می‌رسد این موضوع به عوامل شیمیایی در دسترس مربوط است. در تمام آزمایشگاه‌های دبیرستان‌ها انواع حلال‌های آلی و مواد شیمیایی وجود دارد که می‌تواند در افراد تحریک ایجاد کند. بخشی از علت این مسمومیت‌ها حلال‌های آلی و بخشی نیز نگرانی‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌های بعد از آن است. زمانی که در زمینه مسائل علمی اتفاق کوچکی رخ می‌دهد و بعد فضای رسانه‌ای ایجاد می‌شود، ذهنیت دانش‌آموزان را آماده می‌کند که احتمال این وقوع مجدد این اتفاق وجود دارد؛ بنابراین این موضوع عوارض را بیشتر می‌کند.

 

افتتاح اولین پژوهشگاه علوم پزشکی کشور در مشهد در سال آینده

همچنین مجید غیور مبرهن، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سال آینده افتتاح اولین پژوهشگاه علوم پزشکی کشور در مشهد را خواهیم داشت. اقدامات کلانی نیز مورد نظر است که انجام خواهد شد.

وی افزود: ما برنامه‌های کلانی در پژوهشگاه، مرکز یونسکو و آزمایشگاه جامع داریم و در سال آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت. پروژه‌های کلانی که در وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی مشهد محول شده نیز در سال آینده محقق خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ما در زمینه تغذیه ماموریت‌هایی را در مرکز یونسکو داریم که در سال آینده محقق خواهد شد، عنوان کرد: ماموریت تغذیه یکی از ماموریت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. در زمینه تولیداتی مانند گوشت صنعتی پروپوزالی ارائه کردیم که مورد تصویب قرار گرفته است.

غیور مبرهن بیان کرد: اکنون در حال بررسی ریسک بیماری‌ها و تاثیر الگوهای غذایی بر بیماری‌ها هستیم. برنامه‌های فناوری زیادی در حوزه تغذیه، استارتاپ‌ها، تولیدات محصولات و خدمات‌رسانی داریم. زمانی که این پروژه‌ها در یکی ۲ سال آینده به ثمر برسد، خبرهای خوبی خواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.