×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 29 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کمبود سه هزار تخت بیمارستانی در مشهد

به گزارش توس اکو، دکتر محمود شبستری در نشست خبری دستاوردهای درمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که امروز (۱۶ بهمن) برگزار شد، ضمن عرض تبریک ایام ‌الله دهه مبارک فجر، اظهار کرد: مهمترین نکته در حال حاضر نقاط قوت حوزه سلامت به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و تمامی آمارها رشد ده‌ها برابری به نسبت سال‌های قبل از انقلاب داشته است و ما در یک نمونه آن رشد ۱۳ برابری پزشکان ایرانی را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ما از ۲۳ خانه بهداشت به ۷۵۵ خانه بهداشت در خراسان رسیدیم و تعداد پرستاران هم از ۵۰۰ به ۱۰ هزار نفر رسیده است، بیان کرد: همچنین تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در مشهد از ۴ به ۱۷۶ پایگاه رسیده و این رشدها و ارتقاءها در حوزه سلامت حاصل تلاش ۴۵ ساله سال‌های پس از انقلاب بوده که ما در را در بسیاری از حوزه‌ها بی‌نیاز کرده است، ما در قبل از انقلاب برای انجام عمل آنژیوگرافی و جراحی قلب باز اعزام بیمار را به خارج از کشور داشتیم، اما اکنون اعمال جراحی بیماران ایرانی و غیرایرانی در داخل کشور انجام می‌شود.

دکتر شبستری اضافه کرد: افتخارات حاصل شده در حوزه سلامت بی‌نظیر بوده و کشورهای همسایه ایران بیشتر از سایر کشورهای دنیا به این موضوع واقف هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما در حوزه بهداشت روی موضوع آموزش‌های پیشگیرانه کار کردیم و آموزشی کردن مراکز جامع خدمات اقدام بسیار مهمی بود که در سال ۱۴۰۲ در حوزه بهداشت صورت پذیرفت.

دکتر شبستری با ذکر این نکته که ما در حوزه مولدسازی یکی از برترین عملکردها را داشتیم، تاکید کرد: مواردی که بلااستفاده بود و موردنیاز هم نبود به نحو احسن تبدیل وضعیت شد و بودجه آن صرف پروژه‌های پرشمار بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و رفاهی در حال اجرا شد.

وی تصریح کرد: ما حدود ۳ هزار تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم و به دنبال تامین این نیاز مبرم در حوزه سلامت هستیم، ضمن اینکه در حال پیگیری جهت اورژانس مرکزی در شهرک دانش و سلامت هم هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: ما همچنین در حوزه پژوهش هم تحقیقات و مطالعات بسیارخوبی در بخش‌های مختلف حوزه سلامت داشتیم و ان‌شاالله موارد مثبت آن را در توسعه خدمات سلامت‌محور در تمامی حوزه‌ها خواهیم دید.

۳۰ درصد دریافت کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی مشهد غیر بومی هستند
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، حدود ۳۰ درصد از مراجعان به مراکز درمانی و همچنین ۲۷ درصد نسخه های صادر شده در مشهد مربوط به شهروندان با کدملی های شهرهای دیگر است.

دکتر محمد دهقانی فیروز آبادی، افزود: خدمت رسانی به زائران و اتباع و ارائه خدمت به بیماران از استان های مازنداران، گلستان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به خصوص در ایام اوج زائر، موجب شلوغی و ازدحام در بیمارستان های مشهد می‌شود و شاید یکی از دلایل کمبود برخی از داروها در ایام خاص همین موضوع باشد.

وی با بیان اینکه رتبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه پیوند عضو قابل توجه است ادامه داد: در این حوزه از ابتدای سال ۱۱۱ مورد پیوند کلیه، ۸۶ مورد پیوند کبد، هشت مورد پیوند پانکراس ، ۱۶ مورد پیوند قلب ، ۲۵۹ مورد پیوند قرنیه و ۱۸۱ مورد پیوند پوست انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای سال بیش از ۶۰ میلیارد ریال از سوی گردشگری سلامت منابع جذب شده است که یک سوم آن مربوط به مراکز درمانی دولتی و دو سوم مربوط به بخش خصوصی است.

دهقانی افزود: از ابتدای سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس با اورژانس پیش بیمارستانی گرفته شده است که ۳۵۰ هزار مورد منجر به ماموریت شده است و ۱۴۵ هزار بیمار به بیمارستان اعزام شده اند.

 

برخورد با ۴۰۰ تخلف در داروخانه‌ها از ابتدای سال

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست به خبرنگاران گفت: سامانه ۱۹۰ برای پاسخ دهی در زمینه کمبودهای دارویی و اختلالات دارویی با حضور کارشناسان مجرب در حال خدمت رسانی است و در این زمینه از ابتدای سال از مجموع ۳۱ هزار تماس تلفنی، به ۸۵۰۰ مورد اطلاعات دارویی پاسخ داده شده است و به سایر تماس‌ها که در خصوص اختلالات دارویی است اطلاعات لازم ارائه شده است..

علی روح بخش افزود: ۷۷۲ داروخانه نیز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند که از ابتدای سال ۴۰۰ مورد از تخلفات بررسی شده است.

وی از کمبود حدود ۴۰ قلم دارو خبر داد و اضافه کرد: یکی از دلایل این موضوع تهیه دارو زائران از شهر مشهد است و این موضوع باعث می‌شود تا سهمیه دارویی داروخانه‌ها محدود شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه تصریح کرد: با توجه به گستردگی دایره خدمات داروخانه‌ای باید برای شهر مشهد در سهمیه‌های دارویی برنامه ریزی‌های جدیدی صورت گیرد چراکه حدود ۲۷ درصد از نسخه‌های پزشکی با کد ملی خارج استان از داروخانه‌ها دارو دریافت کرده اند.

روح بخش با بیان اینکه علاوه بر این موضوع قاچاق دارو نیز یکی از معضلات اساسی است، گفت: اجرای طرح تلفیق دارویی به منظور بررسی شرایط دارویی در بدو بستری در مراکز درمانی و بررسی تداخلات دارویی با داروهای بعد از ترخیص موجب می‌شود تا داروهای بهتر و کم عارضه تر به بیمار ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی موضوع ترا ریخته در ذرت و برنج با انجام ۷ هزار نمونه و۸۰ هزار مورد آزمایش بر روی این کالاها نیز از دیگر رسالت‌های حوزه معاونت غذا و دارو است، اضافه کرد: همچنین اعطای گواهینامه فعالیت کارخانه و کارگاه و مجوز صادرات و واردات مواد غذایی نیز توسط این حوزه انجام می‌شود که از ابتدای سال مجوز ۱۷۰۰ گواهی صادراتی و ۴۴۸ نامه وارداتی صادر شده است.

طبق گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعطای مجوز ۲۵۰ مشاغل خانگی، بررسی باقی مانده سموم آلاینده‌ها، نظارت بر هزار و ۱۰۰ عطاری، حل مشکل شیرخشک معمولی، رژیمی و متابولیک، بررسی مصرف مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی از دیگر فعالیت‌های معاونت غذا و دارو است

 

رشد ۵۰ درصدی دانشجویان پزشکی غیر ایرانی

همچنین معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از این نشست به رشد ۵۰ درصدی دانشجوی پزشکی غیرایرانی و ۳۵ درصدی گردشگر سلامت در سال ۱۴۰۲ در این شهر اشاره کرد.

دکتر شاپور بدیعی تصریح کرد: بیشترین تعداد گردشگران سلامت از کشورهای افغانستان، عراق و لبنان بوده و میزان گردشگران سلامت ترکمنستانی هم پس از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در سال جاری چند تفاهم نامه همکاری با کشورهای مختلف به امضا رسیده است، از جمله با عتبه مقدس علوی و حسینی و دانشگاه‌های عراق، ترکمنستان و دیگر کشورها تفاهم نامه همکاری در حوزه‌های پیشگیری، درمان، دانشجوی بین‌الملل، گردشگر سلامت و غیره امضا کردیم.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کنگره‌های بین‌المللی زیادی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده و کنگره کاسپین یکی از مهمترین آن‌ها بوده که در چند دوره برگزار شده و دوره بعدی آن هم در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. همچنین ما در جریان رویدادهای بین‌المللی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین تفاهم نامه همکاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی منعقد کرده‌ایم که بیشتر آن‌ها کشورهای آسیایی و همسایه ایران بودند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.