×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کسب رتبه اول کشور در تولید نهال توسط خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، محسن فنودی امروز، دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی باحضور اهالی رسانه در مکان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه هفته منابع طبیعی است و امسال با شعار «با مشارکت مردم برای مردم» نام‌گذاری شده است و فقط با همراهی مردم حفاظت و حراست منابع طبیعی ممکن است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی اداره منابع طبیعی بر پایه حفاظت، حراست، احیا و توسعه است، ادامه داد: مهم‌ترین کار ما حفاظت از محیط زیست است که در این خصوص طرح بزرگ مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال گذشته به تصویب مقام معظم رهبری رسید.

فنودی بیان کرد: این طرح مورد تاکید رهبری است و گزارش آن منظم به بیت رهبری داده می‌شود، جهاد کشاورزی هم بر انجام کاشت درختان نظارت دارد. در این خصوص درختان کاشته شده در سامانه ساتک معرفی و موقعیت تولید نهال ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزود: کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور پیش‌بینی شده است. ۲۲ میلیون اصله در سال سهم استان خراسان رضوی است و از پارسال شروع شده است.

فنودی بیان کرد: امسال در بخش دولتی یک میلیون نهال و در بخش خصوصی ۲ میلیون نهال آماده سازی و کاشته شد و تا اردیبهشت سال آینده اتمام کاشت هشت و نیم میلیون تعهد سهمیه انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: استان ما بیابانی است. دوسوم اقلیم ما بیابانی است. استان خراسان رضوی تولیدکننده برتر کشور با ۲۷ میلیون اصله نهال در ۹ نهالستان دولتی بوده است.

فنودی با بیان اینکه دوسوم استان ما بیابانی است و ۱۰ میلیون تولید گونه بیابانی و ۵میلیون گونه جنگلی را انجام دادیم، گفت: ۱۵ هزار چاله در مسیر زائران پیاده بین زبرخان و ملک آباد حفر کردیم که پنجشنبه در این مکان‌ها هم نهال‌کاری خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارگروه رفع اختلاف با اوقاف را داریم که بدون نیاز به مراجع قضایی اختلافات حل و فصل می‌شود، افزود: در آستان قدس رضوی تاکنون حاضر به نشست و توافق با منابع طبیعی نشده‌اند و ترجیح دادند از طریق مراجع قضایی حل و فصل شود. ما خواستاریم از طرح دعوا در مراجع قضایی خودداری و به صورت مصالحه و سازش طبق قوانین حل و فصل شود.

فنودی با بیان اینکه در موارد آرای اختلافی آستان قدس دنبال تعیین تکلیفیم، گفت: هر جا در املاک دولتی اختلاف وجود دارد افراد سودجو پیشروی می‌کنند، در مشهد و طرقبه و شاندیز گشت‌های مشترک و منظم در هفته داریم که از سودجویی این افراد جلوگیری می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: در سرخس هم گشت‌های مشترک را با آستان قدس رضوی شروع کردیم که جلوی افراد سودجو را بگیریم. ما هم طبق وظایف ذاتی برآنیم تا حفاظت از اراضی ملی را داشته باشیم اما ۹۰درصد اراضی سرخس متعلق به آستان قدس رضوی است.

 

یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی مجهز به سه دستگاه پهپاد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: یگان حفاظت این اداره کل به سه دستگاه پهپاد(پرنده هدایت پذیر از راه دور ) مجهز شده که قرار است این شمار تا پایان سال به هشت دستگاه برسد.

فنودی افزود: این تجهیزات نوین با هدف تقویت امکان نظارتی و حفاظتی یگان حفاظت از محل اعتبارات موافقتنامه استانی تدارک، تامین و خریداری شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون شهرستان نیشابور با توجه به توانمندی کسب کرده در هدایت پهپاد به صورت کامل به این امکان مجهز شده است و شهرستان سرخس نیز دومین شهرستان برخوردار از این امکان است که در حال تقویت توان برای دریافت دستگاه است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: یکی از سه پهپاد خریداری شده به صورت متمرکز در اداره کل و برای ماموریت های ویژه و موارد خاص مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

ایجاد۲۰۹ نهالستان دانش‌آموزی در استان

وی در ادامه یادآور شد: ۱۰ میلیون نهال بیابانی تولید و آماده هدیه است. چاله‌ها در مناطق بیابانی حفر شده و خوشبختانه بسیج پای کار آمده است. همچنین روز ۱۶ اسفند بیش از هزار نهال در منطقه جهانشهر با کمک شهرداری کاشته خواهد شد.

فنودی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ نیرو در یگان حفاظت استان و ضرورت افزایش این شمار به ۳۵۰ نفر، افزود: با توجه به عدم امکان جذب نیروی انسانی بیشتر و مشکلات اعتباری در این زمینه، تقویت ناوگان و تجهیزات نظارتی به خصوص بهره‌گیری از تجهیزات نوین بسیار با اهمیت و در دستور کار جدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: وسعت مناطق تحت مدیریت این اداره کل به قدری است که ۷۰ درصد عرصه هر شهرستان خراسان رضوی، تحت مدیریت منابع طبیعی محسوب می‌شود بنابراین حفاظت و صیانت از این عرصه پهناور نیازمند تقویت ناوگان و تجهیزات است.

 

هزینه ۲ میلیارد تومان برای پیگیری پرونده‌ها

طهماسبی، رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی خراسان رضوی نیز  درخصوص گزارش عملکرد اداره حقوقی استان گفت: طی نه ماهه امسال تعداد دادخواست و لوایح تنظیم شده ۳ هزار و ۸۵۴ مورد بوده است و از ۲۶۳مورد پرونده خلع ید، ۱۳۴ پرونده باقی مانده است که تا انتهای سال به انجام می‌رسد. ۲ میلیارد تومان برای پیگیری پرونده‌ها و دفاع از حقوق بیت‌المال هزینه شده است، پرونده‌ها متشکل از دوگروه حقوقی و کیفری است و پرونده‌های منابع طبیعی در عرصه حقوقی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.