×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
پیش بینی رشد ۲.۱ تا ۲.۹ درصدی اقتصاد جهانی

با این وجود، اقتصاد جهانی توسط درگیری‌های ژئوپلیتیکی، سیاست ‌های پولی سخت ‌تر (نرخ‌های بهره بالاتر، وام‌ های گران‌ قیمت)، تضعیف تقاضای جهانی و غیره محدود شده بود. به این ترتیب خطرات تأثیر گذار بر اقتصاد جهانی همچون بی ثباتی ژئوپلیتیک، نرخ بهره بالا و سطح قابل توجهی از عدم اطمینان در سال ۲۰۲۳ همچنان برای سال ۲۰۲۴ نیز مرتبط است. علاوه بر این، عوامل دیگری که هنوز ناشناخته باقی مانده اند که ممکن است در طول سال ۲۰۲۴ خود را نشان دهند و پیامدهای جهانی داشته باشند. بر اساس حقایق و فرضیات موجود، تحلیلگران انتظار رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ را در محدوده ۲.۱ تا ۲.۹ درصد دارند.

 

میزان رشد تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۲۴

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز GMK، اقتصاد اروپا از ثبات کافی برخوردار است، اما تمام رشد خود را از دست داده است. پویایی سه ماهه اقتصاد اروپا در حداقل سطح متعادل است. پس از رشد ۰.۱ درصدی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، در سه ماهه سوم به همان میزان ۰.۱ درصد در هر سال کاهش یافت. با این حال، بسیاری به این واقعیت اشاره می کنند که منطقه یورو وارد رکود خواهد شد (دو سه ماهه متوالی کاهش می یابد). به طوری که پیش ‌بینی اجماع تحلیلگران مورد نظر بلومبرگ نشان می‌دهد که انتظار می ‌رود تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه چهارم ۰.۱ درصد در هر سال کاهش یابد.

پیش بینی رشد ۲.۱ تا ۲.۹ درصدی اقتصاد جهانی| افزایش ۱.۹ درصدی تقاضای جهانی فولاد در ۲۰۲۴

صندوق بین المللی پول تخمین زده که اقتصادهای توسعه یافته در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۴ درصد رشد خواهند کرد، در حالی که کشورهای در حال توسعه در هر دو سال رشد ۴ درصدی خواهند داشت

از سوی دیگر در این گزارش آمده است، کشورهای توسعه یافته مدت زیادی است که اقتصاد جهانی را هدایت نکرده اند. صندوق بین المللی پول تخمین زده که اقتصادهای توسعه یافته در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱.۵ درصد و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۴ درصد رشد خواهند کرد، در حالی که کشورهای در حال توسعه در هر دو سال رشد ۴ درصدی خواهند داشت.

تخمین رشد ۴.۸ درصدی رشد اقتصاد در اقتصادهای نوظهور آسیا و اقیانوسیه

انتظار می رود کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۴ نرخ های بالایی از توسعه را نشان دهند. بنابراین، بانک توسعه آسیایی پیش بینی رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور منطقه آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۲۳ را از ۴.۷ درصد به ۴.۹ درصد ارتقا داد و در سال ۲۰۲۴ نیز انتظارات خود را به ۴.۸ درصد رسانده است.

این در حالی است که تحلیلگران انتظار بهبود سریع رشد در اقتصاد چین را ندارند، رشد آن در بحبوحه مشکلات در بخش املاک و مستغلات و کاهش تقاضای جهانی کاهش خواهد یافت. این عواقب برای اقتصاد جهانی و کل منطقه خواهد داشت.

مهم ترین ریسک ها و چالش های اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴

در بخش دیگری از این گزارش به ریسک ها و چالش های اصلی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ اشاره شده است که در این بخش آمده است، «افزایش تنش ژئوپلیتیکی و تعداد درگیری های مسلحانه، کاهش احتمالی رشد اقتصادی در چین، مبارزات انتخاباتی و نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۴، نرخ تنزیل بالا و هزینه وام، حفظ سطح نسبتاً بالایی از تورم، بار بدهی بالا در بسیاری از کشورهای جهان، افزایش تقسیم اقتصاد جهانی به بلوک ها و کاهش اعتماد تجاری و مصرف کننده در کشورهای توسعه یافته» از جمله این چالش ها است.

پیش بینی رشد ۲.۱ تا ۲.۹ درصدی اقتصاد جهانی| افزایش ۱.۹ درصدی تقاضای جهانی فولاد در ۲۰۲۴
رشد GDP اتحادیه اروپا در ۲۰۲۴

بر اساس آنچه کارشناسان و تحلیلگران در این گزارش انتظار داده اند، تقاضای جهانی فولاد به شدت به انتظارات تجاری و فعالیت های تجاری فعلی وابسته است که به نوبه خود به شدت تحت تأثیر تورم بالا و افزایش نرخ بهره قرار دارد. به طوری که انجمن جهانی فولاد انتظار دارد رشد تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۴ در کشورهای توسعه یافته پایین و در اقتصادهای نوظهور، به ویژه در آسیا، به دلیل اثرات سیاست های پولی سختگیرانه، بیشتر باشد. فیچ رشد کم تقاضای تک رقمی فولاد را در بیشتر مناطق به استثنای چین پیش بینی می کند که انتظار می رود تولید و مصرف در آن به میزان متوسطی کاهش یابد.

از سوی دیگر انتظار می رود تقاضای جهانی فولاد در سال جاری اندکی رشد کند. «ورلد استیل» تخمین می زند که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ با ۱.۹ درصد افزایش به ۱.۸۴۹ میلیارد تن خواهد رسید.

برآورد رشد۷.۶ درصدی مصرف فولاد در اتحادیه اروپا

به نوبه خود، اتحادیه فولاد اروپا EUROFER انتظار دارد مصرف فولاد قابل مشاهده در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۷.۶ درصد رشد کند، اگرچه پیش بینی قبلی ۶.۲ درصد بود. این امر با افزایش تقاضا در بخش‌ های «خودرو، تولید و ساخت ‌و ساز زیرساخت ‌ها» به دلیل کاهش تورم و قیمت انرژی پشتیبانی می ‌شود. با این حال، پویایی تقاضا تا حد زیادی به وضعیت ژئوپلیتیکی و عوامل اقتصادی بستگی دارد.

همچنین پیش ‌بینی می‌ شود محرک‌های تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴، تولید، خودرو و زیرساخت‌ ها، به ویژه مرتبط با انتقال انرژی باشد. در عین حال، رشد ساخت و ساز با نرخ های بهره بالا مهار خواهد شد.

پیش بینی رشد ۲.۱ تا ۲.۹ درصدی اقتصاد جهانی| افزایش ۱.۹ درصدی تقاضای جهانی فولاد در ۲۰۲۴
پیش بینی تقاضای جهانی فولاد در ۲۰۲۴

از سوی دیگر SteelMint تخمین می زند که ما می توانیم روندهای نامبرده در زیر را در صنعت فولاد جهانی در سال ۲۰۲۴ انتظار داشته باشیم؛ «روند صعودی قیمت ها که در دسامبر ۲۰۲۳ مشاهده شد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت که با حمایت تولید کمتر در چین و افزایش تقاضای داخلی همراه است.

ریسک ‌های اصلی برای صنعت فلزات جهانی شامل طولانی شدن نرخ بهره بالا در صورت تداوم تورم در بازارهای توسعه ‌یافته، قیمت ‌های بالای انرژی و کندی اقتصاد چین است

همچنین تقاضا در بخش‌ های کلیدی مانند ساخت ‌و ساز و زیر ساخت ‌ها ثابت می ‌ماند، اگرچه سایر بخش‌ ها ممکن است به دلیل کندی اقتصاد جهانی شاهد تضعیف شوند». از سوی دیگر پیش بینی می شود به دلیل تنش‌ های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه، جریان‌ های تجارت جهانی بی ‌ثبات خواهد ماند.

نکته قابل تامل اینکه به گفته فیچ، ریسک ‌های اصلی برای صنعت فلزات جهانی شامل طولانی شدن نرخ بهره بالا در صورت تداوم تورم در بازارهای توسعه ‌یافته، قیمت ‌های بالای انرژی و کندی اقتصاد چین است./تحلیل بازار

 

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.