×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 8 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشی گرفتن تورم خراسان رضوی از میانگین کشوری

به گزارش توس اکو و به نقل از  شهرآرانیوز، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در مرداد١٤٠٢ تورم ماهانه ٢.٤درصد بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه ٣٩.٨درصد و تورم سالانه ٤٦.٧درصد بوده است. این آمار یعنی یک خانوار ایرانی برای خرید سبد مشخص و ثابتی از کالا و خدمات در مرداد امسال نسبت به ماه قبل ۲.۴درصد و نسبت به مرداد سال۱۴۰۱ نیز ۳۹.۸درصد بیشتر هزینه کرده است.

چرا نرخ تورم سالانه بیشتر از تورم نقطه به نقطه است؟
اردیبهشت سال۱۴۰۱ بود که دولت تصمیم گرفت به جای اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی، اقدام به افزایش یارانه کند. این اتفاق باعث شد که یارانه از ۴۵هزار تومان به ۳۰۰هزار تومان برای عموم مردم و ۴۰۰هزار تومان برای دهک‌های کم برخوردار برسد. هم‌زمان با این اتفاق شاهد افزایش چندبرابری قیمت کالا‌ها به خصوص کالا‌های خوراکی بودیم. کالا‌هایی که تا پیش از اردیبهشت۱۴۰۱ به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از ارز ترجیحی برای واردات یا تولیدشان استفاده می‌شد؛ کالا‌هایی نظیر لبنیات، گوشت و مرغ، غلات و … .

از این رو با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در خرداد سال قبل، شیب صعودی قیمت‌ها به خصوص در زمینه اقلام خوراکی کمی کاهش یافت و حتی کاهش تقاضا نیز در پاره‌ای از مواقع به سرکوب قیمت‌ها منجر شد، این اتفاق باعث شده است که افزایش قیمت‌ها نسبت به مرداد سال گذشته اندکی کمتر از جمع تورم ۱۲ماهه یا همان تورم سالانه باشد. یعنی اگرچه قیمت‌ها نسبت به مرداد سال گذشته ۳۹.۸درصد افزایش یافته است، اما جمع تورم ۱۲ماهه یا همان تورم سالانه به ۴۶.۷درصد رسیده است.

گرانی بیشتر در خراسان رضوی
بررسی گزارش مرکز آمار ایران از تورم مرداد نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم در خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است. در حالی که نرخ تورم ماهانه در کشور ۲.۴درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۹.۸درصد و نرخ تورم سالانه ۴۶.۷درصد است در خراسان رضوی نرخ تورم ماهانه ۲.۶درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه ۴۲درصد و نرخ تورم سالانه ۴۷.۶درصد است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.