×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پیشرفت ۶۰درصدی توقفگاه بار ۴هکتاری شهرداری مشهد

به گزارش توس اکو، سید جعفر شمس امروز  در دوازدهمین نشست خبری روایت شهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان حمل‌ونقل بار جزو جوان‌ترین سازمان‌های شهرداری است که حدود ۱۱ سال سابقه فعالیت دارد. جابه‌جایی ایمن و آسان و کنترل مدیریت و ترافیک حوزه حمل‌ونقل بار جزو اهداف این سازمان است.

وی گفت: در سازمان حمل و نقل بارسه مدل پروانه صادر می‌کنیم. پروانه بهره‌برداری که به شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل بار داده می‌شود، پروانه فعالیت که پس از بررسیخودرو‌های فعال صادر می‌شود و پروانه اشتغال که به رانندگان فعال در این حوزه پس از بررسی سوءپیشینه، اعتبار و گذراندن دوره آموزشی صادرمی‌شود.

مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد ادامه داد: در طرح محدوده بندی ورود خودرو‌های باری به مرکز شهر در شورای همتا سه محدوده تعریف شد که محدوده قرمز ورودی‌های اطراف حرم است، ساعت مجاز خودر‌های سنگین و نیمه سنگین از ساعت ۱۰ شب تا ۹ صبح است.

به گفته وی، محدوده خیابان بهار، احمدآباد و ملک آباد نیز محدودیت ترافیکی شبیه محدوده قرمز دارد. کنترل مباحث آلودگی محیط زیستی و ترافیکی از مواردایجاد محدودیت تردد است.

شمس با بیان اینکه در شهر مشهد ۱۰۰ هزار خودروی فعال باری داریم که ۷۰ هزار مورد سبک و تا وزن بار ۳.۵ تن هستند، از ۳.۵ تا ۷.۵ نیمه سنگین و بالاتر از ۷.۵ سنگین وجود دارد، ادامه داد: تمام مراکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین زیر نظر راهداری هستند و باید در خارج از محدوده شهری احداث شوند، اما ذیل این قانون تبصره‌ای است که گفته شهرداری کلانشهر‌ها اجازه دارند برای خدمت رسانی به خوردو‌های شهرداری مرکز معاینه فنی در داخل شهر داشته باشند که این مرکز تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. دستگاهی که برای مرکز خریداری کرده ایم بالاتر از۲۰ تن را نیز پذیرش می‌کند.

وی افزود: این مرکز در نزدیکی توقفگاه اتوبوسرانی طراحی شده تا از تردد زائد در شهر جلوگیری شود، با شروع به کار این مرکز برای اخذ معاینه فنی نیازی به خارج شدن خودرو از خط نیست.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درونشهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: سال ۹۶ دانشگاه فردوسی ۱۱.۸ درصد آلودگی هوای مشهد را مربوط به موتورسیکلت‌ها دانست. هر موتورسیکلت ۱۷ برابر خودرو آلایندگی دارد، اکنون نزدیک ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تردد می‌کنند.

شمس با اشاره به اینکه موتورسیکلت در شهر‌هایی که قفل ترافیکی دارند وسیله محبوبی است و به همین دلیل طرح توسعه موتورسیکلت برقی را از آذرماه شروع کردیم، افزود:پیش‌بینی میکنیم در سه سال آینده بتوانیم تقاضای مردم را به این سمت ببریم.

وی افزود: فرایند اخذ موتورسیکلت را برای شهروندان آسان کردیم، روند تقاضا کاملا الکترونیک است. شهروندان می‌توانند به سایت ftm.mashhad.ir مراجعه کرده و با گشودن اینترنتی حساب در بانک مهر ایران فرایند ثبت درخواست را انجام دهند. همچنین اگر شهروندی چک برگشتی و اقساط معوق داشته باشد یک ضامن می‌خواهند، اما اگر نداشته باشند فقط یک برگه چک گرفته می‌شود.

به گفته شمس، همچنین ۱۰۰ میلیون وام داده می‌شود و شهروندان می‌توانند در این طرح شرکت کنند. این طرح تا اینجا موفق بوده است و با توجه به بازه زمانی، به میزانی که می‌خواستیم واگذار کنیم تقریبا رسیده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سطح شهر مشهد ۱۰۰هزار خودرو حمل و نقل سنگین و نیمه سنگین داریم و با نظارت انسان محور قابل مدیریت نیست لذا ناگزیر به هوشمندسازی هستیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد ادامه داد: اضافه تناژ خودرو‌ها باعث کاهش عمر مفید آسفالت می‌شود. اگر یک خوردرو ۱۰ تن ۱۵ تن بار بزند بمب متحرک می‌شود، زیرا سیستم ترمز برای این وزن طراحی نشده است و این امر خط قرمز ما است.

شمس تصریح کرد: اوایل سال آینده برای اولین بار از دستگاه wim استفاده می‌کنیم تا وزن خودرو در حال حرکت محاسبه شود. از طریق پلاک خودرو مشخصات را دریافت میکنیم و اگر اضافه بار داشت برای او پیامک جریمه ارسال می‌شود.

وی در ادامه به موضوع نظارت بر حمل و نقل بار درون شهری اشاره کرد و ادامه داد: گشت نظارت ما به صورت دائمی در ورودی‌ها مستقر است و عبور و مرور خودرو‌های سنگین را کنترل می‌کند. هرگاه ساخت و ساز‌های درون شهری افزایش پیدا می‌کند، تخلفات بار نیز افزایش می‌یابد.مشهد جزء شهر‌هایی است که میزان ساخت و ساز آن بیش از سایر کلانشهرهاست.

شمس تصریح کرد: به نسبت سال گذشته میزان بیشتری خوردو را جریمه کردیم، اما اگر به نسبت تعداد سرویس‌ها محاسبه کنیم، این میانگین کاهش پیدا کرده است. ۱۷صنف و اتحادیه داریم، از اصناف خواستیم تا نظارت بازرسی را خود انجام دهند. همچنین با نظارت سازمان، اتحادیه نخاله نیز آغاز به فعالیت کرده است.

به گفته وی، تخلف در مرتبه اول مشمول جریمه است و در مرتبه دوم، الزام به شرکت در دوره آموزشی افزوده می‌شود. همچنین سیستم جریمه خودروها، بازدارندگی لازم را داشته است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد ادامه داد: بسیاری از خودرو‌ها تغییر وضعیت داشته‌اند، برای معاینه فنی، نباید ارکان خودرو تغییر کرده باشد، به همین دلیل برخی از خودرو‌ها معاینه فنینگرفتند. جلسه‌ای در فرمانداری تشکیل و این مشکل به طورموقت و برای بازه یک ساله حل شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وضعیت طرح فروش موتورسیکلت‌های برقی گفت: طبق آمار بانک مهراقتصاد، برای خرید موتورسیکلت برقی ۳۸ میلیارد تومان در دو ماه اول وام پرداخت شده است. اگر میانگین قیمت هر موتور را ۶۰ میلیون تومان در نظر بگیریم در حدود ۶۰۰ موتور واگذار شده است.

شمس خاطرنشان کرد: پیک‌های موتوری زیر نظر سازمان حمل و نقل و بار است، حدود دو سال پیش طرح فروش موتورسیکلت برقی به این قشر آغاز شد. ۲۵ درصد مبلغ را متقاضی پرداخت می‌کرد و الباقی با وام بانکی پرداخت می‌شد. همچنین یک هزار نفر متقاضی شدند. از این تعداد ۴۰۰نفر شرایط دریافت را داشتند که تنها ۱۰۶ نفر موتور خریداری کردند.

وی افزود: متاسفانه همزمانی شروع طرح با افزایش قیمت دلار همراه شد و مجوز افزایش قیمت از صمت گرفته شده بود.

مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد ادامه داد: سال گذشته ۵۶۰۲مورد پارک خودروی سنگین در حاشیه داشتیم. زیرساخت‌های جلوگیری از تخلف را باید فراهم کرد، در ۱۰ سال گذشته ۴۹هزار مترمربع در ۴ نقطه فضای پارک ایجاد شده است.

شمس افزود: سال ۱۴۰۱، ساخت توقفگاهی به مساحت ۴۲هزار مترمربع اجرایی شد که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. هزینه پارک ۲۴ ساعت خودرو سنگین ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. چون هدف جمع‌آوری خودرو‌های سنگین از معابر و تجمیع آن‌ها در پارکینگ‌ها ست.

وی ادامه داد: سیاست ما افزایش فضای توقفگاهی است، قبل از قبض جریمه، آدرس نزدیکترین توقفگاه به منزل فرد ارائه می‌شود. اگر استاندارد حداقلی داشته باشیم رانندگان نیز تمایل دارند، ۲۰ هکتار فضای توقفگاهی باید ایجاد شود برای این میزان بودجه نداریم و می‌خواهیمبا سرمایه گذاری بخش خصوصی این کار را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در خصوص نظارت بر تخلیه بار محدودیت داریم، استفاده از GPS باگ داشت، باید دستگاه نصب شده بر روی خودرو با منافع راننده همسو باشد. دولت بر اساس پیمایش و کار سوخت می‌دهد، سامانه‌ای برای کنترل راه‌اندازی کرد، “بار برگ” برای سامانه داخل شهری راه‌اندازی شد.

مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد ادامه داد: خودرو‌ها باید برای دریافت سوخت «سیپاد» نصب کنند. این ابزار بر روی حدود ۱۵ دستگاه نصب شده و قول داده‌ایم طی ۲ ماه، کل ۱۴۰ دستگاهخودرو سپتاژ این وسیله را نصب کنند. هر خودرویی که این نرم‌افزار زا قطع کند سوختش قطع می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خصوص خودرو‌های مربوط به فاضلاب برخورد در صورت تکرار تخلیه غیرمجاز همان روز و نهایتا در همان هفته انجام شده و تا مرحله توقیفخودرو پیش می‌رویم. اگر پروژه هوشمندسازی اتفاق بیافتد برای همیشه موضوع سپتاژ حل می‌شود.

مدیر‌عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: خودرو‌های باری به ازای پیمایش سوخت دولتی دریافت می‌کنند، قیمت مصوب وزارت کشور برای سیپاد ۳۶۵۰ میلیون تومان است. دریافت سیپاد الزامی است، نصف مبلغ نقد و الباقی طی ۵ قسط پرداخت می‌شود.

شمس درباره نرخ عوارض سال جدید نیز گفت: عوارض سال ۱۴۰۲ کمتر از چهل درصد است. همچنین کنترل هوشمند بر اساس دوربین تبعات اجتماعی داشت تصمیم گرفته شد ادامه پیدا نکند.

وی افزود: نظارت انسان محور تشدید شده و به سمت کنترل با کمک دوربین‌های پلاک خوان رفته‌ایم، به محض ورود به محدوده غیرمجاز پیامک صادر و جریمه اعمال می‌شود. همچنین میزان تردد خودر‌های سنگین در محدوده قرمز کنترل شده، اما محدوده زرد نیاز به هوشمندسازی بیشتر دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.