×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خزان محیط کسب‌وکار با موانع تکراری

بر اساس نتایجی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در پاییز ۱۴۰۱ منتشر کرده است، این شاخص نسبت به فصل تابستان ۲٫۸۹ درصد و نسبت به پاییز سال قبل ۱٫۷۸ درصد نامساعدتر شده است. رقم شاخص ملی در این فصل ۶٫۰۵ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تقریبا در محدوده فصل بهار امسال قرار دارد.

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران حاکی از این است که در پاییز ۱۴۰۱، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

شاخص ملی محیط کسب‌وکار به تفکیک استان

بر اساس یافته‌های این طرح در پاییز ۱۴۰۱ استان‌های قزوین، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند. نکته قابل‌توجه این است که در پایش پاییز، عدد شاخص برای ۶۱ درصد استان‌های کشور از شاخص ملی محیط کسب‌وکار کمتر بوده که از بهتر بودن وضعیت آنها نسبت به میانگین کشوری حکایت دارد.

همچنین اختلاف عدد شاخص محیط کسب‌وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۰٫۸۵ واحد بوده که نشانگر نبود تفاوت قابل‌توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر است.

شاخص ملی محیط کسب‌وکار به تفکیک بخش‌های اقتصادی

بر اساس یافته‌های طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل پاییز ۱۴۰۱ معادل ۴۳٫۵۱ درصد بوده است که نسبت به همین میزان در تابستان ۱۴۰۱ با رقم ۴۱٫۱۵ درصد ۲٫۳۶ واحد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس نتایج این پایش در پاییز ۱۴۰۱، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (۶٫۰۷) در مقایسه با بخش‌های کشاورزی (۵٫۸۳) و صنعت (۵٫۹۶) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «ساختمان»، «املاک و مستغلات» و «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «استخراج معدن» و ۳«سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

شاخص ملی محیط کسب‌وکار بر اساس نظریه شین

بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در پاییز ۱۴۰۱، عدد ۶٫۱۲ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که مانند وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان ۱۴۰۱ با میانگین ۶٫۱۲) است.

میانگین ارزیابی محیط اقتصادی عدد ۶٫۵۰ است که در ارزیابی فصل گذشته عدد ۶٫۳۵ حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد ۵٫۸۱ است که در فصل گذشته عدد ۵٫۹۳ ارزیابی شده بود. بر این اساس، محیط قانونی و حقوقی با عدد ۵٫۳۵ و محیط مالی با عدد ۸٫۲۰ به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده‌اند. شاخص شین به دلیل در نظر گرفتن وزن عوامل مختلف در محاسبه، از دقت بیشتری نسبت به شاخص کل کشور برخوردار است.

 

جداول، نمودارهای آماری و تحلیل نتایج گزارش پایش کسب‌وکار در پاییز ۱۴۰۱ را اینجا بخوانید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.