×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بهره‌برداری از پارک داده خراسان رضوی در سال آینده

«علی اصغر انصاری»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست فوق‌العاده کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: امید می‌رود بتوانیم پارک داده خراسان رضوی را در تابستان پیش رو به بهره‌برداری برسانیم تا این منطقه برای فعالیت شرکت‌های بخش خصوصی مهیا شود. هیات امنای پارک داده به رسمیت شناخته شده است و در هفته گذشته نیز، قراردادی با شرکت برق منطقه ای خراسان منعقد کردیم که در این قرارداد مقرر شد ۳۰ مگاوات برق تضمین شده برای این پارک اختصاص یابد و ۵ مگاوات نیز از دو نیروگاه جداگانه دریافت شود. البته احداث نیروگاه برق خورشیدی نیز از برنامه‌های ما برای این پروژه است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات افزود: مسلماً هر جا بستر و زیرساخت مهیا باشد، فعالیت اقتصادی با قوت بیشتری شکل خواهد گرفت. جذب سرمایه در تخصص اتاق بازرگانی است چنان که به هر میزان اتاق در جهت جذب سرمایه موفق عمل کند، مزیت‌هایی توسط شرکت توسعه ارتباطات و زیرساخت لحاظ می‌شود. شاید این مزیت‌ها در حال حاضر به لحاظ شبکه‌ای توجیه چندانی نداشته باشد؛ اما در خصوص تاثیرگذاری آن در توسعه ارتباطات خوش‌بین هستیم.

 

اهمیت توجه به ظرفیت‌های مشهد در حوزه هوش مصنوعی

در ادامه، «محمد جعفرپور»، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اظهار کرد: طی پروسه‌ای، شهرهای شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان برای تبدیل شدن به قطب داده در کشور نظر گرفته شدند؛ اما در نهایت مقرر شد اولین قطب داده کشور پس از تهران در مشهد و شاندیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. قطعا حضور پارک داده می‌تواند سند ICT استان خراسان رضوی را ارتقا دهد. امید می‌رود این پروژه با هماهنگی‌های لازم تداوم یافته و در سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم

وی یادآور شد: شرکت توسعه زیرساخت، زمینی را در روستای ویرانی مشهد برای راه‌اندازی پارک داده اختصاص داده و هاب سایت شرکت توسعه زیرساخت در آن محل در حال احداث است.

جعفرپور افزود: مشهد در آینده نه چندان دور به قطب هوش مصنوعی در کشور و منطقه تبدیل می‌شود؛ چرا که استان خراسان رضوی به لحاظ سنتی دارای شرکت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان است که در حال حاضر در عرصه داخلی و خارجی خدمات مطلوبی ارائه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه هدف از راه اندازی پارک داده علاوه بر تولید محتوا، رشد حوزه ICT است، عنوان کرد: شرکت زیرساخت برای بخش خصوصی یکسری تسهیلاتی در نظر گرفته که از جمله آن می‌توان اتصال به کلیه سرویس های زیرساختی کشور و پایداری ارتباط تضمین شده و … اشاره کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و ICT برای مشارکت در این پروژه تمامی امور را رصد می‌کنند و این پروژه بستر مشارکت را برای تمامی فعالین این حوزه مهیا کرده است.

جعفرپور تصریح کرد: پارک داده می‌تواند در حوزه ICT در سطح بین‌المللی نقش ایفا کند؛ چرا که کشورهای منطقه نیز از نقشه راه ما در این خصوص مطلع هستند و ممکن است موافقت‌های بین‌المللی نیز در این زمینه منعقد شود، البته ما به دنبال جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی هستیم.

وی اظهار کرد: ما نقش بین‌المللی برای پارک داده خراسان رضوی در حوزه ترانزیت شرق به غرب در نظر گرفتیم. در حال حاضر برخی از کشورها در این زمینه پای کار آمده‌اند. البته هنوز زیرساخت‌های کشور ترکمنستان دارای نقص است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.