×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پایان برداشت پسته در شهرستان مشهد

به گزارش توس اکو ، مسئول باغبانی جهاد ڪشاورزی شهرستان مشهد گفت : عملیات برداشت محصول پسته از سطح ۳۵۷۵ هڪتار از باغات این شهرستان پایان یافت .

امیر عباس وجدانی بیان ڪرد : در راستای اصلاح ونوسازی ، بهبود عملڪرد ، مدیریت مصرف سموم وڪودهای شیمیایی ، اصلاح سیستم آبیاری ، انجام عملیات گرده افشانی مصنوعی توسط باغداران فعال، اجرای ڪلاسهای آموزشی پسته در سطح شهرستان، اجرای عملیات سرشاخه ڪاری و اجرای عملیات نصب فرمون و ڪارت زرد و استفاده از سرڪه و آبشویی در مبارزه با پسیل به منظور ڪنترل آفات از مهترین اقدامات موثری است ڪه انجام گرفته است .
وجدانی اذعان داشت : مهمترین مرحله پس از عمل آوری محصول پسته، برداشت به موقع محصول است. زمان، فاڪتور بسیار مهم و موثری در این مرحله بوده و مانع از ایجاد و گسترش محصولات بی ڪیفیت و نامرغوب در بازار مصرف خواهد شد.
به طور ڪلی زمانی ڪه ۷۰ تا۸۰ درصد پوست روی پسته به راحتی از آن جدا شود عملیات برداشت محصول آغازمی شود و پسته تولید شده بوسیله ڪارگر و با دست از درخت چیده شده و پس از جمع آوری جهت فرآوری به واحد های ضبط پسته ارسال می گردد.
با توجه به افزایش حجم تولید پسته و نیاز به فرآوری حجم زیاد پسته تر در مدت زمان محدود برداشت، در ترمینال ضبط پسته پوست گیری، خشڪ ڪردن و جداسازی پسته به وسیله ماشین آلات انجام می‌گیرد .
در سالجاری یڪ ترمینال ضبط پسته مجوز دار با ظرفیت تولید ۵تن در هر ساعت در فصل برداشت درشهرستان مشهد در حال فعالیت می باشداین واحد ضبط ترمینال برای ۱۰ نفراشتغالزایی نموده است .
شایان ذڪر است ڪه شهرستان مشهد باداشت ۳۹۱۸ هڪتار باغات پسته ڪه ۱۱۸۹ هڪتار آن به صورت بارور و ۲۷۲۹ هڪتار نهال و غیر بارور است یڪی از قطب های مهم تولید پسته دراستان به شمار می رود.


وجدانی از جمله ڪشت های ڪم آب طلب در شهرستان مشهد را ترویج باغات اصولی پسته و ڪشت گیاهان دارویی عنوان نمود و گفت: مهمترین ارقام پسته شهرستان مشهد فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اڪبری، ڪله قوچی و بادام سفیدی است و میزان ۱۴۰۰ تن پسته خشڪ در شهرستان با میانگین عملڪرد ۱۱۶۰ ڪیلوگرم در هڪتارپسته خشڪ از باغات پسته برداشت شد ..
وی ادامه داد: این محصول اقتصادی توانسته است در مرحله برداشت در هر هڪتار ۱نفر ثابت و ۱۵ نفر فصلی را در این منطقه مشغول به ڪار ڪند..
وی اذعان داشت : در سال جاری پسته به ڪشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر گردید .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.