×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
وجود ۷۰ کانون حاشیه نشینی در مشهد

به گزارش توس اکو، سید امیر مرتضوی در نشست خبری اولین همایش علمی-کاربردی حاشیه‌نشینی مشهد در دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که استان و به ویژه مرکز استان با آن درگیر بوده، حاشیه‌نشینی است که نه تنها طی سال‌های گذشته کم نشده، بلکه روند افزایشی داشته است و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و حدود ۷۰ کانون حاشیه نشینی داریم.

وی افزود: شایسته نیست کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران این حاشیه را داشته و از اتباع بیگانه، اقوام و گروه‌ها در حاشیه شهر باشند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد توزیع مناسب امکانات رفاهی، تفریحی، عمرانی، درمانی، بهداشتی، اقتصادی، فرهنگی و انتظامی در حاشیه شهربه خوبی انجام نشده است و هدف ما از برگزاری این همایش صرفا چند مقاله علمی نیست، بلکه مقالات باید علمی-کاربردی باشد.

وی افزود:با ۷۰ دستگاه و سازمان مکاتبه کردیم که مطالب خود را عنوان کنند. متناسب با این مطالب با سازمان‌های مختلف جلسه گذاشتیم و درخواست کردیم مقاله ارائه دهند که براساس راهکار‌های ارائه شده با آن سازمان همکاری و کار را به آنها محول کنیم. تا شفافیت وجود نداشته باشد نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. یکی از راه‌های برنامه‌ریزی نیز داشتن اطلاعات اصولی، دقیق و هدفمند است.

معاون دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: یکی از معضلات استان و به ویژه مشهد حاشیه‌نشینی است که متاسفانه همچنان روند افزایشی دارد.

مرتضوی افزود: هدف از برگزاری همایش علمی_کاربردی حاشیه شهر فقط اخذ مقالات علمی نیست و باید این همایش علمی و کاربردی باشد و به راهکارهای مختلف برسیم.

 

ارسال ٧۰٠ مقاله به همایش علمی _ کاربردی حاشیه شهر

مدیر کل خلاقیت و نوآوری شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: تاکنون ٧٠٠ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

سید رحمان میرزائیان افزود: در این همایش مسائل حاشیه شهر در هشت قالب و کارگروه کالبدی زیرساختی، اجتماعی و فرهنگی، بهداشت و سلامت، سیاسی و امنیتی، محیط زیست، اقتصاد، حقوقی و قضایی و نهادی مدیریتی تقسیم بندی شده است.

وی گفت: مهلت ارسال مقالات تا ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد و علاقه مندان می توانند مقالات خود را به آدرس planning.mashhad.ir ارسال کنند.

 

اسکان ۸۰۰ هزار تبعه خارجی در شهر مشهد
مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد مقدس نیز در این نشست خبری اظهار کرد:  حاشیه شهر مشهد با کل کشور متفاوت است و تاکنون اقدامات بسیار اساسی از سوی دستگاه‌های اجرایی در حاشیه اتفاق افتاده و شورای ششم نیز ردیف اعتباری مجزا تحت عنوان پروژه‌های زودبازده ایجاد کرده که در دو دوره بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

محمود عبدالله‌زاده افزود: ما تعداد زیادی از اتباع را داریم که عموما در حاشیه شهر ساکن شدند. براساس آمار رسمی ۸۰۰ هزار تبعه خارجی در شهر مشهد ساکن هستند که بخش زیادی غیر رسمی وارد شدند و این موجب شده در محلات حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی حضور پیدا کنند. بارگاه ملکوتی ثامن‌الائمه(ع) نیز مقصدی برای حضور در شهر مشهد از سایر شهر‌هاست که باعث شده حاشیه شهر ما نسبت به سایر شهر‌ها با سرعت بیشتری رشد کند.

لازم به ذکر است اولین همایش علمی- کاربردی حاشیه شهر مشهد با مشارکت شهرداری مشهد، شورای شهر و دادگستری خراسان رضوی و همراهی کلیه دستگاههای اجرایی استان، اردیبهشت ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می شود.