×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
نیاز ۱۲۰ میلیون یورویی برای تامین مابقی واگن های خط یک قطار شهری

به گزارش توس اکو، پوریا محمدیان‌یزدی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن شهدای شهرداری  با بیان اینکه شهر مشهد براساس آمار جمعیتی ۳میلیون و ۴۵۰هزارنفر ساکن دارد و براساس مطالعات طرح حمل‌ونقل شهر مشهد ضریب سفر ۲.۰۲ درنظر گرفته شده است، افزود: در مشهد روزانه ۷میلیون سفر با هدف‌های مختلف انجام می‌شود که بر این اساس یک میلیون سفر توسط اتوبوسرانی، ۴۰۰ هزار مسافر توسط شبکه خط یک و دو مترو مشهد و یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر توسط تاکسیرانی رسمی و غیررسمی یا اینترنتی جابه‌جا می‌شوند. ۴۵ درصد سفرهای روزانه با این سه مد اتفاق می‌افتد و مابقی سفر شخصی است.

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه کل بودجه امسال ما در شهرداری ۴۰ همت است، عنوان کرد: بودجه عمرانی شهرداری مشهد ۲۰ همت بوده که ۱۰ همت در مجموعه معاونت برای پروژه‌های حمل‌ونقلی و عمرانی است. طرح جامع حمل‌ونقل مشهد در سال ۱۳۹۳ مصوب شده که افق این طرح سال ۱۴۱۰ است. ما باید تا سال ۱۴۱۰ سهم‌های حمل‌ونقل همگانی و محدودیتی را برای خودرو شخصی ایجاد کنیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهدمقدس گفت: در سال گذشته ۲۴۵ نفر در شهر مشهد در حوادث ترافیکی کشته شدند که از این تعداد ۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند. همچنین ۳۳ هزار مجروح در حوادث ترافیکی داشتیم که ۳۳ درصد عابر و ۴۱ درصد موتورسیکلت‌سوار بودند. از ۲۴۵ نفر افرادی که فوت شدند نیز ۵۲ درصد عابر و ۲۶ درصد موتورسیکلت‌سوار بودند. شهرداری مشهدمقدس بین شهرداری‌های کلان‌شهرها روند نزولی را در این زمینه دارد که این عدد بعد از تلاش‌های شهرداری طی ۱۰ سال اتفاق افتاده است.

وی افزود: شهر مشهد ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری دارد. ۱۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلف نیز داریم که تخلفاتی از جمله سرعت، ورود به محدوده زوج و فرد و معاینه فنی را رصد می‌کند و تلاش داریم این دوربین‌ها را افزایش دهیم. در ۶ ماهه دوم سال هستیم و آلودگی هوا خود را نشان می‌دهد، بنابراین معاینه فنی مهم است. با استفاده از ۱۴۳ دستگاه دوربین موجود در ماه ۷۰۰ هزار تخلف معاینه فنی را شناسایی کردیم که ۶۰ درصد این تعداد منجر به صدور قبض جریمه می‌شود. با استفاده از ۱۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلف موجود در ماه ۷۰۰ هزار تخلف معاینه فنی را شناسایی کردیم که ۶۰ درصد این تعداد منجر به صدور قبض جریمه می‌شود.

محمدیان‌یزدی ادامه داد: در مشهد ۶ مرکز معاینه فنی داریم که ۲۲ خط دارد و در سال ۳۱۰ هزار برگه معاینه فنی صادر کردند. دوربین‌های ما نشان می‌دهد ۷۰ درصد خودروها معاینه فنی دارند و ۳۰ درصد فاقد معاینه فنی هستند. ضریب تأثیر معاینه فنی در شهر مشهد ۷۰ تا ۸۰ درصد است که تلاش داریم با تبلیغات آن‌ها را افزایش دهیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهدمقدس با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی همگانی یکپارچه شهر مشهد انجام شده است، تصریح کرد: مراحل تصویب این طرح در شهر مشهد در شورای ترافیک انجام شده و الان منتظر تصویب توسط شورای‌عالی ترافیک کشور هستیم که اگر مصوب شود ۶خط بی‌آرتی جدید به مشهد اضافه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشهد چهار خط مترو دارد که خط یک، صددرصد تکمیل شده و خط دو در حال بهره‌برداری است. نواقصی در ایستگاه سلامت و دپوی انتهای خط در طبرسی وجود دارد. در رابطه با خط سه با توجه به تزریق اعتبار توسط اوراق کار در حال انجام است و در سال آینده شاهد افتتاح فاز اول از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) خواهیم بود و ایستگاه میدان شهدا، باب‌الجواد و پایانه مسافربری آماده بهره‌برداری خواهد شد.

محمدیان‌یزدی اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد برای اولین بار مسافران با حمل‌ونقل ریلی به حرم دسترسی خواهند داشت که این ایمن‌ترین و بهترین نوع دسترسی به حرم خواهد بود. در سال‌های آینده خط چهار نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و ضلع دیگر حرم را نیز پوشش خواهیم داد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهدمقدس با بیان اینکه مسیر‌های دوچرخه اقدام شاخص دیگر در شهر مشهد است، عنوان کرد: تاکنون ۲۲۰کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده که بنا داریم به ۲۶۵ کیلومتر برسانیم تا در فاز‌های توسعه بعدی مشهد بتواند به عنوان شهر مد دوچرخه سهم بگیرد. برنامه داریم در فاز دو به ۵۰۰ و در فاز سه به ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد دست پیدا کنیم. درخصوص اصلاح هندسی، ایمن‌سازی و هم‌سطح‌سازی تقاطع‌ها در سطح شهر صورت گرفته است.

وی بیان کرد: دو مثلث در حوزه ایمنی داریم؛ یکی ترافیک که سه ضلع شامل معبر یا جاده، خودرو و کاربر است. مثلث دیگر نیز شامل مهندسی، آموزش و اعمال قانون است که می‌تواند ترافیک را مدیریت کند. در حوزه آموزش اقداماتی در شهر مشهد اتفاق افتاده که بوستان‌های ترافیک هستند. در بوستان ترافیک واقع در سیدی سالانه ۱۲هزار دانش‌آموز آموزش داده می‌شوند. با معرفی پلیس نیز ۱۸۰۰ راننده پرخطر را آموزش می‌دهیم. حمل‌ونقل عمومی را نیز مکلف کردیم و ۳۱۵۰ نفر در این پارک آموزش لازم را دیدند.

محمدیان‌یزدی گفت: در حوزه ناوگان باری چهار پایانه در سطح شهر ساماندهی شده که شامل میثاق، مفتح، معراج و نمایشگاه است. ۳۷هزار پروانه برای ناوگان باری صادر شده و در حال حاضر ۱۰۰هزار نفر فعال هستند. دنبال این هستیم مابقی را نیز سامان دهیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جانبازان و معلولان تصریح کرد: ایجاد خط بساوایی ویژه نابینایان، ایجاد رمپ‌های تردد ویلچر، همسان‌سازی تقاطع، پوشاندن کانال آب‌های سطحی، پیوستگی مسیر حرکت و رفع موانع خطری از جمله اقداماتی است که دنبال می‌شود. ما ۸۵۵ کیلومتر پیاده‌رو داریم که ۳۶۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد ساماندهی شده و بقیه نیز تا ۱۰ سال آینده ساماندهی خواهد شد.

وی افزود: محل پارک ویژه معلولان و جانبازان و نصب آسانسور پل عابر پیاده از دیگر اقدامات است. تعدادی از پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که جمع‌آوری و به آسانسور استاندارد تبدیل شد. دنبال این هستیم بقیه پل‌ها را به آسانسور تجهیز کنیم. نگاه جدید و آیین‌نامه‌های جدید به ما می‌گوید که از فرایند خودرومحوری به سمت انسان‌محوری حرکت کنیم و این موضوع را با ساماندهی پیاده‌روها، کاهش سرعت در معابر و غلبه انسان بر شهر به جای خودرو بر شهر، توسعه دهیم.

محمدیان‌یزدی درخصوص پروژه‌های عمرانی شهرمشهد عنوان کرد: چند پروژه نیمه‌کاره تحویل گرفتیم که با تغییرات در رده مدیریتی و مدیران میانی سازمان‌های مؤثر شاهد تغییر و تحول در این پروژه‌ها هستیم. یکی از پروژه‌ها دوربرگردان شهید میرزایی است که مشکلات معارض برقی و تأمین مصالح آن برطرف شد و با شارژ مالی در ۲۲ بهمن افتتاح خواهد شد. پل دهرود که خارج از شهر مشهد و در حریم بوده، حساسیت زیادی داشت که در این چند ماه برطرف کردیم و اگر مشکلی ایجاد نشود آن را نیز به ۲۲ بهمن خواهیم رساند.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: در خصوص تقاطع انقلاب یا اتصال تقاطع انقلاب به نماز مشکلاتی را با دو مالک بزرگ برای اجازه کار داشتیم که کماکان در حال پیگیری است، اما پروژه را متوقف نکردیم و از سمت زمین‌های در اختیار خودمان شروع کردیم. یکی از اقدامات ورودی اختصاصی پایانه مسافربری امام رضا(ع) است، همچنین پل نیز باید مقاوم‌سازی شود. اقدامات ضلع شمالی را انجام خواهیم داد و اگر مشکلات ضلع جنوبی نیز حل شود، عملیات ما در آن ضلع هم سرعت خواهد گرفت، بنابراین پروژه متوقف نیست.

وی اضافه کرد: پروژه‌های دیگری نیز داریم. یکی از آن‌ها جلوخان پایانه است که تا استقبال از بهار امسال قسمت اعظمی را آماده خواهیم کرد. پروژه دیگر در پایانه پارک‌سوار حافظ دور میدان حافظ بوده که با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است. پیاده‌روسازی خیابان طبرسی در راستای ساماندهی گذر‌های منتهی به حرم کامل شد. میدان طبرسی هم در حال احداث است و تا دو ماه آینده گذر را تکمیل می‌کنیم. پروژه مصلای شرقی یا پل شهید هریری تا پایان سال آماده خواهد شد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: امتداد ابوطالب یا ابوطالب شمالی و خیام شمالی تا محور گاز در طرح تفصیلی در نظر گرفته شده که کار مطالعاتی انجام و مذاکرات با زمین و مسکن و شهرداری منطقه ۲ برای انجام عملیات شروع شده، امیدواریم بتوانیم محور را رفع معارض کنیم. تقاطع چهارسطحی نیز آماده است و منتظر افتتاح هستیم. تقاطع سه سطحی شهیدفهمیده و پل روگذر خیام تا چند روز دیگر کلنگ زنی کرده و ظرف ۱۸ ماه عملیاتی خواهد کرد.

وی در خصوص کرانه شمالی بیان کرد: این موضوع بین معاونت ما و شهرسازی در حال پیگیری بوده و مشاور مطالعات را انجام داده است. کرانه شمالی نیز در حریم قرار دارد، بنابراین هر اقدامی که بخواهیم در حریم انجام دهیم باید به تأیید استانداری برسد. بعد از تأیید شورا پروژه باید در استان نیز مطرح شود.

محمدیان‌یزدی گفت: ایجاد ۱۵۰۰ جای پارک در خیابان توحید در حال انجام است. ما همچنین دنبال این هستیم در فلکه برق، میدان پنجراه و طبرسی نیز اقداماتی در زمینه جای پارک انجام شود.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه قیمت اتوبوس ۱۲ متری ۸ میلیارد، دوکابینه ۱۶ میلیارد و اتوبوس برقی ۱۶ میلیارد تومان است، تصریح کرد: کمک دولت در این حوزه پایدار نیست، بنابراین شهرداری تصمیم گرفته با حمایت شورای شهر از محل منابع خود برای تأمین ناوگان اقدام کند که این فشار سنگینی به مدیریت شهری وارد خواهد کرد. با این وجود تأمین ناوگان اتوبوس از طریق منابع خود شهرداری را در اولویت قرار دادیم.

وی بیان کرد: در خصوص اتوبوس و تاکسی‌برقی اقداماتی انجام شده است. نگاه جدیدی در وزارت صمت ایجاد شده و موضوع خودرو‌های برقی دنبال می‌شود. شهرداری در این حوزه از گذشته پیشگام بوده است. قیمت اتوبوس‌برقی ۱۲ متری ۱۶ میلیارد و قیمت تاکسی‌برقی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان بوده که تأمین آن نیاز به حمایت دولت دارد.

محمدیان‌یزدی خاطرنشان کرد: خط یک قطار شهری با ۱۲۰ واگن طراحی شده که در حال حاضر ۶۰ واگن داریم و این واگن‌ها نیز به مرحله اورهال و تعمیر اساسی رسیده است. ۶۰ واگن کم داریم که نیاز به تأمین اعتبار حداقل ۱۲۰ میلیون یورویی دارد. رایزنی‌هایی را با چند بانک برای گرفتن وام شروع کردیم. مذاکرات صورت گرفته و باید از وزارت کشور و دولت مجوز بگیریم. به محض تأمین اعتبار و اخذ مجوز برای چنین خریدی، موضوع را نهایی می‌کنیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.